Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Němcovi ustáli velkou manželskou krizi a život v maloměstských Domažlicích je spojuje. Píše se rok 1847. Josef se stal příkladným uznávaným finančním komisařem a Božena (A. Geislerová) obávanou „zpravodajkou“ z českého venkova do Havlíčkových novin. Oba manželé žijí politikou a nadějí, že císař konečně uzná práva Čechů. Mají stejné cíle, jsou silný pár. Dokud do jejich životů a snů nezasáhne revoluce a nerozmetá je na kusy. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

Šandík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Geislerová je v roli Boženy skvělá, ale to mnoho nemění na tom, že celek stále "kamsi utíká". Tváří se to jako životopisný seriál ale spíše to jsou jen takové čtyři izolované "obrazy z života Boženy Němcové". V tomhle díle navíc se skutečně četnými zjednodušeními. Děj je postaven v podstatě tak, že manželé Němcovi žijí v Domažlicích, pak přijde revoluce Josef Němec odejde do Uher a Božena zůstane v Praze. Ve skutečnosti po Domažlicích následovaly ještě Všeruby, Nymburk, tady oba manželé vstoupí do Českomoravského bratrstva, Liberec a teprve odtud Josef Němec odchází do Uher a Němcová zůstane sama v Praze. A opět se celý díl točí kolem vztahů. Že Němcová v té době také psala a to i poměrně rozsáhlé povídky, fakticky spíše novely, zjevně tvůrcům tam nějak uniklo... Celkový dojem: 65% ()

fafejt001 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

ASI takhle: ŠKODA . Mělo to velmi dobré první dva díly . A pak to nějak šlo dolů . Všichni herci z původních dílů zůstali , tedy ti hlavní , a jen Boženu nahradila jiná , Divné . Začínám být poněkud alergický na Geislerovou . Tady se vůbec nehodí . Jsem poněkud zklamán . No co už . Tak jěště poslední díl a dozvíme se , jak to vše dopadne . Nicméně pravdou je , že Kameníková dala latˇku dost vysoko . Na ni Anˇa , asi nemá . Nic proti ní , ovšem zde holky , tedy režie a scénář, šláply vedle . ()

Reklama

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí díl je vrstevnatější, konečně dojde i na závan dobového pozadí, kterým ale v seriálu obecně nikdo neplýtvá – jako by tvůrci chtěli poměrem vhledu do soukromého a veřejného života Němcové zdůraznit, že tohle opravdu není popis 19. století, ale guláš naší představy o něm, do kterého jako pejsek s kočičkou přidáváme, co se nám zrovna líbí. Kouzlem nechtěného se tu namísto obhajoby rodí poměrně tvrdá obžaloba emancipace. Jaký je vlastně skutečný vztah autorek k feminismu? Už ve druhém díle vše nasvědčovalo tomu, že vidí rovnítko mezi emancipací a typem ženské povahy, kterou zrovna, mírně řečeno, není za co chválit. Feminismus tu vyznívá jako sen ženy, která se ráda nechá vydržovat, bez mrknutí oka utrácí cizí peníze a za ně je pak milostivě ochotna přemítat nad filozofickými, politickými a společenskými ideály doby. To se to píše! Jen snad aby po ní někdo nechtěl skutečnou práci, a to dokonce i tehdy, když by příjmem z ní uchránila vlastní děti před hladem. Takto to bylo myšleno? ;) Nic proti, v tomto se, pokud jde o Němcovou, drží filmové dílo reality víc, než se mnohým bude líbit, ale vyzdvihovat právě tento povahový rys jako oslavu ženské emancipace je krajně absurdní. Obsazení hlavní role zkušenější Geislerovou probarvilo třetí díl pejstřejšími tóny, její postava je rozměrnější, bohatší a uvěřitelnější. Tvůrcům se sice nepodařilo uchvátit pro seriál mentalitu reálného 19. století, ale podařilo se jim k divákovi přenést živé pocity zmaru, nejistoty i zoufalství, se kterými si v rodině Němcových tykali častěji než s Rottovými ;) V performanci excelentního Hájka ožívá Němec jako živoucí osoba žadonící na dřeň o pochopení, spousta dalších výborných herců, architektů, producentů a řemeslníků si zaslouží ocenění za tuto bezesporu ambiciózní práci. Žel, v amorfním rozmaru autorek Němcová stále uniká sama sobě. Ale to unikala i ve vlastním životě… ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Měla jsem pochybnost ohledně přeobsazení Ani Geislerové do role spisovatelky. Nemám ji moc ráda, protože hraje pořád stejně, nebo dostává role, kde se to tak žádá. Tentokrát mi ale její ustaraná tvář tolik nevadila, i když souhlasím s názorem, že je herečkou současnosti a role z historie jsou mimo její herecký rejstřík. Vadí mi ale celý příběh čerpající z nějakých starých dokumentů, které si převyprávěly do stávající podoby autorky scénáře. Dneska spolu žijí lidé volně bez sňatku, mají spolu děti, střídají partnery, mají různé psychology a ústavy pro týrané ženy, ale před 200 lety to bylo jinak. Božena, nahlížena pohledem 21. století, to je krok vedle. Představte si učitele, až budou probírat v literatuře Boženu Němcovou a její dílo, co si budou muset od svých žáků vyslechnout. ()

Brtniik 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dle očekávání to Aňa rozsvítila, ale hraný dokument - nic jiného to není, je tak nějak ukoptěný a patlá se v nepodstatnostech. Hurá, i v tomto díle sex! ___ Jaká by to byla krása vidět Božku jako snílka z hlavou v oblacích, ne se slepicemi na peršanu... Tímto prismatem se nám nemůže nejevit jako kapitální kráva. Velká škoda. ___ 4 quixote: Ticho nyní tvůrce ve všech médiích děsí - ke všemu se břinká... U klasického rádia bych to chápal - bojí se, aby při ladění v pauze nebyli přeskočeni, ale nejspíš někdo někde přečetl, že je to šik (v.č. slavné BBC), anebo, a to je pravděpodobnější, platí-li se skladatel, hudebníci či poplatky OSA, tečou peníze a lze něco odklonit. Jinak mi to nedává smysl. Těžko budeš v hospodě mluvit na spolustolovníka a u toho třískat botou o stůl, aby projev nebyl tak strohý... Kdoví, co se to děje. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (1)

  • Když v čase 17:20 policejní úředník zakládá spis na Josefa Němce (Jan Hájek) a zapisuje jeho jméno a povolání na kartu, napíše tam německé slovo „komisař“ pouze s jedním „s“. Správně se ale píše „Kommissar“. (Pimburger)

Reklama

Reklama