Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 1
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 1

Recenze (191)

kocik1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak byla Babička idealistická pohádková bytost, tak je seriálová Božena bulvární. Co se povedlo, je přiblížit její v podstatě nezáživnou postavu z povinných čítanek široké veřejnosti, nakonec to mělo i švih, spád, pěkné lokace i herecké výkony, co se ale nepovedlo, to je mnohovrstevnatost její postavy. Seriálová Božena byla v podstatě děvka, která kašlala na všechno i na všechny včetně dětí a občas vzala do ruky psací pero. Nemohu si pomoct, ale v té ženské muselo být i něco víc. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Ano...ale pro mě ne, i když ne zde není stoprocentní, kvalitu vnímám dostatečně, je tam, ale je ubita prvoplánovým záměrem "šokovat", ukojit spíše dnešní bulvární hladovění, než co nejlépe zobrazit lidské smýšlení a morálku devatenáctého století. Pro jakéhokoli tvůrce nadmíru těžký úkol. Dobovou atmosféru to ale mělo, také skvělé herce, Anna u mě zcela přehrála Aňu a Jan Hájek vlastně herecky ovládl celou sérii, a nabízí své charisma pro další skvělé role, plus další postavy českých literárních velikánů (Havlíček Borovský - skvělý)...ale stále u mě převládá ne...takhle to přece, dámy tvůrkyně, nejde, je to až sobecké, takto si přivlastňovat vyobrazení Boženy Němcové, kteréžto jméno se nikterak neztratí vedle jiných, třeba Jan Hus...ponechte nám, malým Čechům s velkými idejemi, tyto hrdinky a hrdiny neposkvrněné, ponechte jim jejich soukromí, nepodsouvejte nám Vaše domněnky o tom, jak to asi tenkrát bylo, stejně jako dnes? To asi těžko. Nicméně je to tak natočeno, jako jakýkoli jiný umělohmotný seriál ze současnosti, řešící problémy své hlavní hrdinky. I přesto jsem v tom našel důstojnost, což mě těší a jelikož jsem člověk skromný, bavil jsem se a snad i poučil...ne tedy v oblasti lidských rozkoší, ale o vůli a síle jedince, jež může do budoucna zachovat velké věci, i když tuctové dialogy ve stejně laděné režii mne nikterak neoslnily, jsem rád, že něco podobného vzniká a jakoukoli hořkou pachuť v pohodě zapiju...ale mohlo by být lépe, snad příště. ()

Reklama

paascha 

všechny recenze uživatele

Pro mě odpad jak vyšitej. Jen za sympatickou Kameníkovou v prvním díle ho nedám, ale národní umělkyně Áňa Ptačí ksicht by si ho za tu svou půlku zasloužila desetkrát. Jestli je toto cesta, kterou se ČT hodlá vydat, tak to rovnou zavřeme, protože przněním a dehonestací národních ikon, vydávanými za novátorský pohled a mladistvé pojetí, jsme za chvíli na kolenou a budou se nám smát i Ukroši. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tento příběh mohl v klidu pojednávat o kterékoliv volnomyšlenkářské ženě z jakékoliv chudé vlastenecké rodiny v 19. století. Hlavní hrdinka zde byla spisovatelkou spíš z finanční nouze a snahy upozornit na sebe, než z touhy prosadit se v literárním světě a sdílet své myšlenky a pocity. Spisovatelská inspirace a radostné psaní v tom nebylo, tvořila jen z nutnosti. To nebyla moje Němcová, ta moje psala radostné pohodové povídky a pohádky a ty nemohla psát pod tlakem. Seriál je spíše o jejím osobním životě s důrazem na senzace z pohledu bulváru. Co se vizuálu týče, nelze než pochválit výpravu, kostýmy a prostředí v němž se natáčelo, protože atmosféra byla dokonalá. Méně známí herci dodali snímku věrohodnost. Sex považuji za účelový. Když nebylo o čem hrát, tak hupky do postele. Z hlavních postav mi nebyla ani jedna sympatická. Podle mého nebyla výměna hlavní představitelky nutná, když ostatní herci své role odehráli v původním obsazení. Anna Kameníková by to uhrála, vždyť je to herečka a ostatní by záleželo na maskérkách. Na současné poměry v televizní tvorbě je to dobrý počin. Jenom se obávám, aby se pod tlakem tohoto seriálu děti ve škole nepřestaly o spisovatelce učit. ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Vizuálně i herecky na ****, příběhově a vyzněním na nic. Po 4 dílech vlastně nevím, co se autorky snažily dokázat - dehonestovat jméno Boženy Němcové? No, rozhodně ani jeden z dílů neměl za cíl ukázat, proč se v hodinách literatury tahle postava objevuje na místech, jež jí učebnice připisují. Celé je to taková špinavě-realistická podoba světa a života jednoho ubohého myšlenkově povrchního a chudého tvora nastavená co by zrcadlo nějaké poetické pohádkové verzi filmu, kterou ale nikdo nenatočil a neviděl. Takový obraz Doriana Graye, jen ten obraz, Doriana samotného tu nikdo nikde nespatří. Už za mlada jí chybělo pár facek, v dospělosti škodila blízkému okolí stejně, jako pro něj byla potřebou - takový nechutný životní parazit. Tak přesně s takovým pocitem odcházím od tohohle čtyřdílného dramatu. "Dílo lepší autora." Vážně nevím, jestli právě tohle mělo být tím motivem, který si si odnáším z tvorby autorských Tří Grácií, poplatné době a myšlenkově pokřivených hnutí. ()

Galerie (136)

Zajímavosti (16)

  • Premiéru prvního dílu sledovalo téměř 1,57 milionu diváků, druhý díl zvýšil sledovanost na 1,68 milionu diváků a třetí díl zhlédlo 1,59 milionu diváků starších 15 let, čímž seriál hravě předčil veškeré konkurenční stanice a všechny tři díly byly nejsledovanějšími pořady v hlavním vysílacím čase i celého dne. Čtvrtý a poslední díl sledovalo 1,71 mil. diváků starších 15 let. (rublik05)
  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama