Režie:
Robert RedfordKamera:
John BaileyHudba:
Marvin HamlischHrají:
Donald Sutherland, Mary Tyler Moore, Judd Hirsch, Timothy Hutton, M. Emmet Walsh, Elizabeth McGovern, Dinah Manoff, Adam Baldwin, Fredric Lehne (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Komorní příběh tří lidí, kteří se přestali slyšet. Režijní debut Roberta Redforda vyznamenaný čtyřmi Oscary. Komorní příběh jedné zdánlivě „docela obyčejné“ středostavovské finančně zajištěné rodiny vypráví o komunikaci a schopnosti slyšet své nejbližší. Dospívající Conrad žije pod dohledem korektního a spravedlivého otce, daňového poradce Calvina Jarretta, a své vždy pečlivě upravené a spořádané matky Beth. Proč tedy dojde k jeho nervovému selhání a téměř zhroucení? Kde vlastně začalo trauma, které s chlapcem postupně na svých sezeních rozkrývá otcem doporučený psychiatr? Conradův těžký pocit viny pramení z rodinné tragedie, skládající se před divákem střípek po střípku z jeho výpovědi. Tragedie však může odkrýt i nové a dosud nepoznané emoce. Právě tak se může proměnit jedna docela obyčejná rodina. Režijní debut Roberta Redforda, který vznikl podle románu Judith Guestové, je zároveň hereckým koncertem Donalda Sutherlanda, Mary Tyler Mooreové a Timothyho Huttona. V roce 1981 si odnesl celkem čtyři Oscary za nejlepší film, režii, scénář adaptovaný z jiného média a mužský herecký výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Kvalitný, nie práve najpríjemnejší film o živote mladého človeka po tragédii a jeho vyrovnávania sa s ňou v prítomnosti. Redford si vzal do parády výborný námet, z ktorého dýcha scenár par excellence a naprieč hlavnou postavou sa dostaneme aj k hlbokým koreňom rodinného zázemia samotného Conrada, nepredvídateľnosti okolia v ktorom žil, až k jeho tiesnivému vzťahu s psychiatrom. Jediné, čo málinko mrzí je formálna strohosť, čím si novic na režisérskom kresle ide viacmenej na akademickú istotu, bez akéhokoľvek rizika. Pretože postaviť direktívne zručnosti a technické majstrovstvo z tohto filmu vedľa tých z THE SHINING či RAGING BULL, zostaneme o pár levelov nižšie. Ale aj tak, som spokojný. ()
Respektované a bohatě oceňované dílo. Poprávu. Nelehké rodinné drama, náročné dialogy, vytříbená režie a vynikající herecké výkony. --- Matku jsem prokoukl docela brzy. Podobný typ bezcitné a úzkostlivě konformní matky je v American Beauty. V obou případech jsem měl chuť vykopat hlubokou díru, šetrně je tam uložit, pečlivě zahrabat, a na místě vysadit nějaké hezky upravené květiny. A trávník, ovšem. Aby sousedi neřekli, že máme na zahrádce bordel; to bych byl v maléru. ()
,,ĽUDÍ BY SI NEMAL OBDIVOVAŤ. RISKUJEŠ, ŽE ŤA SKLAMÚ." __ Tak tento film dokázal v oscarovom súboji poraziť dve čiernobiele legendy, filmy radiace sa medzi najlepšie počiny kinematografie - ,,Zúriaceho býka" a ,,Slonieho muža"? Je to obyčajný film a okrem toho je v mnohých smeroch nehorázne nudný. Nemá prakticky žiaden poriadny dej a keď som si po hodine začal vravieť, že už by mohol byť koniec, všetko ešte bolo len vo svojej polovici. Je to uslzené, sentimentálne, patetické, bez poriadneho vyvrcholenia, pritom sa len stačí vyplakať, vyobýmať, vypustiť trochu pary, potľapkať po pleci a zase je všetko v poriadku. Na toto je treba dve hodiny? Jediné čo tu uznávam je, že scenár vyplavuje pozadie tejto ,,tragédie" postupne, čiže divák hneď nevie, čo sa rieši. No napr. Timothy Hutton povie, že neverí v Boha, pritom sa mu scenárista nebojí vložiť do úst vetu: ,,Ach Bože, ja by som tak rád..." a Judd Hirsch ako psychológ je so svojimi radami až neuveriteľne všeobecný (Sny ťa môžu desiť...). Okrem toho nerozumiem ako mohol Timothy Hutton dostať Oscara za vedľajšiu úlohu, keď sa pritom celý dej točí okolo neho a jeho hlavným, a najdôležitejším predstaviteľom. Na de Nira alebo Hurta samozrejme nemá. Veľmi slabé 3*. (909. hodnotenie, 79. komentár k filmu) ()
Výtečný film o (ne)porozumění a (ne)schopnosti naslouchat bližnímu. Svým tématem je nadčasový, má obecnou platnost a to zvláště v dnešní moderní uspěchané době. Klobouk dolů před výkonem Timothy Huttona. Moc se mi líbil závěr - žádný srdceryvný doják nebo snad velké usmíření se nekoná, v podstatě finální scéna naznačuje otevřenost příběhu a jeho možná východiska. ()
Hlavní otázka filmu zní: Kdo je silnější – ten, kdo prožívá emoce, nebo ten, kdo se jim vyhýbá? Celá moderní civilizace je o tom umět se vyhnout emocím. Podle toho ta civilizace vypadá. Necítí-li totiž člověk reálnou bolest, necítí ani skutečnou radost. ___ Poslední čtvrthodina filmu nezachraňuje jeho mdlý dlouhý zbytek. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Michael J. Fox sa zúčastnil konkurzu na postavu Conrada. (fishki)
- Otec Timothy Huttona, herec Jim Hutton, zomrel ešte pred natáčaním filmu. Timothy neskôr povedal, že nevyužíval smútok zo straty otca pre depresie jeho postavy vo filme. (fishki)
- Bruce Dern a Ken Howard byli zvažováni do role Calvina. (D3VIL)
Reklama