Reklama

Reklama

Otázky a odpovědi

Obsahy(1)

Dnes jsou televizní soutěžní pořady přísně regulovány, ale vždy tomu tak nebylo. Film vypráví příběh o diskriminaci, úplatkářství a spiknutí v zákulisí nejpopulárnější vědomostní soutěže roku 1958... Oscarový režisér Robert Redford přichází s jedním z nejprovokativnějších a nejuznávanějších filmů všech dob. Ralph Fiennes a John Turturro hrají účastníky nejpopulárnější vědomostní soutěže, kteří bojují o obrovské sumy peněz a okamžitou slávu. Když se však objeví obvinění, že je pořad zmanipulovaný a soutěžící dostávají odpovědi na otázky předem, jde o mnohem víc než jen o hru. Hráči, producenti i samotná televizní společnost se náhle ocitají ve víru stupňujícího se skandálu. Navýsost zábavný film Otázky a odpovědi, založený na skutečných událostech, které šokovaly národ, byl filmovou akademií nominován na nejlepší snímek roku 1994. (Cinemax)

(více)

Recenze (103)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hutné a přece pozvolně koncipované konverzační drama dobře ukazuje, jakým je Robert Redford důkladným režisérem. Pomalé tempo a vhodně zvolená stopáž mu slouží k skutečně brilantnímu vykreslení charakterů a motivací jednotlivých postav. Jeho retro film má v sobě dokonce coby přidanou hodnotu zakonzervovaného něco z ducha dané doby, což je u podobně laděných snímků zřejmě nejobtížnější věc. Redford klade důraz především na morální rozměr celého příběhu, zkoumání etiky zúčastněných osob, především ale etiky lidí stojících za NBC, přeneseně tedy stojí na paškále fenomén televize a míry manipulace s divákem. Ke zvýšení emotivního účinku navíc přibývá ještě podprahové manipulování s generováním tzv. amerického snu, což je velmi silný demýtizační prvek a zapadá do fáze odstartované Tichou dohodou Elii Kazana. Celý koncept je okázale symbolický - příběh se odehrává v 50. letech minulého století, tedy v době nástupu televize, kdy byla logicky televize coby nové médium brána apriori jako seriozní zdroj informací a zábavy, mechanismy reklamy nebyly ještě příliš regulovány, neboť nebyly považovány za primárně nebezpečné, a nové médium se teprve etablovalo ve společnosti. A právě na zřejmě první velké cause odkrývající manipulaci s divákem je vidět celý obludný koncept manipulování krystalicky nejčistěji, bez zbytečných nánosů dalších a dalších podstatu zakrývajících kontextů... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Popol a diamant fungovania nielen televíznej spoločnosti a jej sponzorov, ale aj celej spoločnosti založenej na rýchlej spotrebe, hromadeniu majetku, instantných dojmoch a pocitoch a pretvárky. 50. roky sú pre túto observáciu ako stvorené, keďže sa klasická spotrebná západná spoločnosť práve formovala, ale keďže sa Redford chopil látky o 40 rokov neskôr, tak môžete sledovať aj paralely s dobovou súčasnosťou a bezpochyby aj dnes, keď si film pozriete po štvrťstoročí. Skrátka ide o husto nadčasové umelecké dielo, ktorému (paradoxne bohužiaľ) nikdy nedôjde dych. ()

Reklama

Radyo 

všechny recenze uživatele

Robert Redford dal divákům šanci nahlédnout pod pokličku jedné televizní soutěže a je to nahlédnutí velmi zajímavé a kvalitně natočené. Vynikající jsou hlavní hrdinové "duelu" - John Turturro a Ralph Fienes, kteří se tak trochu díky vlastní naivitě stali loutkami v rukou mocipánů z televizního zákulisí. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Hutná konverzačná dráma nahliada do zákulisia vedomostnej súťaže z čias, keď bol televízny priemysel v plienkach. A to s výborným remeslom, skvelými hercami a dobovou 50s výpravou. Signifikantný je tu nástup televízie, ktorá sa stala stredobodom pozornosti amerických rodín. A nástrojom zábavy. Ako nové médium sa akosi automaticky stala serióznym zdrojom informácií. Tento príbeh podľa skutočných udalostí tento predpoklad prirodzene vyvracia. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Umění manipulovat… Atraktivní a vyzrálé nahlédnutí do tajů jedné z největších televizních afér si vzalo za stěžejní úkol popsat podstatu vzdělání. Je to vcelku logické, vědomostní soutěže nabízejí určitou možnost uplatnit ho. Ve světě, který Redford popisuje je však funkce znalostí redukována na tři otázky - "Kdy? Kde? Za Kolik?" (v obdobném duchu zkouší Herb Stempel i svého syna). Tato podoba amerického snu tedy používá své loutky (jakou je i vážený Charles Van Doren) jen jako iluzivní sen pro diváky před obrazovkou. Film popisuje velice dobře těžké chvíle v hlavách soutěžících, kdy mají postupovat podle daného „scénáře“ (paradoxně samotná show je oproti tomu nuda). Když pominu, že retro nádech je spíše mizivý, tak zbývá ještě jeden problém – morální stanovisko. Redford nepochybně mluví o vytváření idolů (diváky u obrazovek nezajímá, za jakých okolností vznikli a zároveň odmítají jejich pád). Jenže následná snaha obhajovat jakési intelektuální „právo“ Van Borena oproti pokleslé závisti Stempela mi dvakrát nesedí. Nehledě na to, že postava pátrače Goodwina je hodně rozpolcená a neví, kudy se vydat. Toto celé možná je převzato z reálu, což přesto neomlouvá minimálně účastníky. Na druhou stranu teze o tom, že „Mccarthismus skončil a Sputnik je ve vzduchu“ zůstává moc zajímavá. S tím vzděláním je to možná dost podobné. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (9)

  • Snímek vyhrál cenu za nejlepší film u New York Critic Circle. V kategorii nejlepší scénář skončil Paul Attanasio na druhé příčce, stejně jako Paul Scofield jako nejlepší herec ve vedlejší roli. (Terva)
  • Film se objevil na 10. místě v seznamu nejlepších filmů roku 1994 filmového kritika Roberta Eberta. (Delock)
  • Žádná část podvodu nebyla v rozporu se zákonem a nikdo nešel do vězení. Jednotlivci byli stíháni za obstrukci spravedlnosti a křivou přísahu. To vedlo k masivním změnám v zákonech týkajících se soutěží. Většina kvízových show byla zrušena a tento žánr málem vyhynul. V 70. letech kvízy spíše nahradily hádanky a slovní hry. (Delock)

Reklama

Reklama