Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
Poctivý film, i když westernem by mě ho fakt nenapadlo nazvat, ale nejsem znalec žánru (že by krávy, koně, klobouky?)... cením si nepřítomnosti falešných emocí, přímočarosti vztahů, syrovosti událostí i uzemňujícího konce... no a buranství, fanfaronství a osobní kouzlo Paula Newmana je navíc velmi příjemným bonusem. ()
Záporák Newman v roli černé ovce farmářské rodiny v krizi. O western v klasickém smyslu nejde, spíše o příběh rodiny z amerického venkova 60. let 20.století, která bojuje se svými problémy i s pohromou epidemie slintavky. Z podobného prostředí se mi líbily jiné filmy mnohem více, např. Kočka na rozpálené plechové střeše (1958). Trailer k filmu Hud: http://www.facebook.com/video/video.php?v=1052301477747 ()
Začátek byl hodně slibný, zdála se to být zajímavě rozehraná partie. Stručné, ale výstižné představení postav a prostředí ranče, do toho jedna záhadně uhynulá kráva a viditelně narušené vztahy otce a syna. Pak jsem ale očekával, že se něco stane, jenže vlastně se nic nekonalo. SPOILER - Hud zůstane pořád tím stejným sobeckým frajírkem, všichni ho postupně opustí a film skončí. Doufal jsem v nějakou závažnější pointu než prosté vyobrazení bezpáteřního syna a ničivý vliv jeho chování na blízké okolí, a z tohoto pohledu jsem byl zklamán. ()
Povedený příběh, který stojí na hereckých výkonech a propracovaných charakterech postav. Paul Newman je tu jako vždy skvělý, byť se tu představuje v poněkud méně typické roli, jejíž vyznění (jak napovídá obsah k filmu) není dvakrát kladné, avšak i přesto jsem se jako divák vždy těšil, až se objeví na scéně. Poslední prostor Homera Bannona působil až dojemně a potvrdilo mi celkový čtyř hvězdičkový dojem. ()
Všetci síce píšu, že ide o moderný western, ale ja v tom viac vidím vynikajúcu rodinnú drámu na báze konfliktu troch generácií - starý otec, syn a vnuk, pričom hlavne pri starom otcovi a synovi visí jeden veľký bubák v skrini, čo medzi nimi prirodzene vyhĺbilo jednú obrovskú, nepreniknuteľnú priepasť, ktorá sa čím ďalej tým viac vo filme zväčšovala až to prekročilo hranicu, z ktorej už niet návratu. Je to predovšetkým film o vine a odpustení, zmierení, resp. nezmierení, trpkosti, obdive a vytriezvení. Tiež sa tu zaujímavým spôsobom rieši, ako môže jedna takáto hlúpa mladícka nerozvážnosť ovplyvniť všetky životy okolo. A čo je najhoršie, pokiaľ sa cez to človek neprenesie a neodpustí sebe i ostatným tak sa stane presne to, čo sa stalo na konci, ozaj reálne zhodnotenie celého konfliktu. Výborná vec a zatiaľ prvý film čo som videl, kde hrá P. Newman vyslovene zápornú postavu. 80/100 ()
Galerie (38)
Zajímavosti (21)
- Na zvýraznenie násilia scény bola Hudova drsnosť doplnená o použitie tieňov, pričom na Newmanov chrbát bola pripevnená kamera, ktorá vytvorila „uhol pohľadu muža“, keď išiel po Alme (Patricia Neal). (Arsenal83)
- Filmová kritička Pauline Kael opísala výkon Patricie Neal ako "možno prvý ženský ekvivalent bielej černošky". (Arsenal83)
Reklama