Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)

(více)

Recenze (89)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Rodinné drama majitelů chovatelské farmy o třech mužích, starém otci, jeho synovi, mladinkém vnukovi a jedné hospodyni.. Paul Newman je v roli nezodpovědného a bezohledného frajírka strhující, sedla jsem mu na lep a nechala se vtáhnout.. Jakmile se objevilo nemocné zvíře, zatrnulo mi, to musela být pohroma.. Divákovi je postupně odhalována minulost všech zúčastněných, staré šrámy, které čas nedokázal zahojit a odpuštění či smíření zcela chybí.. Krásně smutné pokoukání.. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Do hloubky prokreslené drama o revoltě syna vůči svému otci. Rebelie a vzdor mají v tomto případě rozvětvené kořeny díky času, místu v životě i osamělostí duše. Hlavní postavou je bouřlivý Hud Bannon (skvělý Paul Newman), který se pod tlakem svého zásadového otce staví do věčné opozice. Nemohu souhlasit s tím, že on je pouze nemorální a bezcitný muž. Za každou cenu se snaží pokořit toho, kdo mu již tolik let dává najevo své opovržení. Pokořit a ponížit i za cenu ničení sebe samotného a svého okolí. Ve svých slabých chvilkách dokáže projevit svůj cit a lásku, ale veškerá jeho snaha v tomto směru vždy naráží na nepřátelství, které dostává místo otcovské lásky. Jeho duše se utápí v osamělosti, v lahvích lihovin a náručích znuděných manželek bližních. Jeho chyby a přehmaty ho v očích ostatních stavějí do stále horšího světla. Napravit své osudové chyby, i přes určitou svou snahu, nedokáže a to ho jen utvrzuje v jeho cynickém postoji a náhledu na život. A tak dál boří a utápí sám sebe v beznaději další várky alkoholu a odmítání všeho, co představuje životní postoj jeho otce. Hudův otec Homer Bannon (dobrý Melvyn Douglas) až úzkostlivým způsobem lpí na svých představách o životě a snaží se za každou cenu držet svých zásad. Nesnaží se, a snad se ani nikdy nesnažil, pochopit svého syna. Zdá se, že jen čeká na každou jeho další chybu, aby mu vrazil další morální políček a plivanec opovržení. Neuvědomuje si, že jeho tvrdost nemá výchovnou sílu, ale adresáta pouze utvrzuje v jeho opozičním postavení za každou cenu. Jeho svět ovšem končí dříve, než by si každý myslel. Hudův synovec a Homérův vnuk Lonnie Bannon (zajímavý Brandon De Wilde) je především pozorovatelem, který by rád usmířil oba tvrdohlavce. Je uprostřed válečného střetu starých hodnot a víru bouřlivého života. Nakonec se musí přiklonit na jednu stranu. Dále je zde především hospodyně na ranči Alma Brown (šarmantní Patricia Neal), laskavá a samostatná žena, která si nechce nikoho připustit k tělu. Z dalších rolí stojí za zmínku snad jen veterinář Burris (Whit Bissell), lehkovážná Lily Peters (Yvette Vickers), a její podváděný manžel Truman Peters (Curt Conway). Likvidace nakaženého stáda dobytka vyvolává tísnivý pocit. Zkáza dobytka je předobrazem konce starého světa a rozkladu jedné rodiny a jedné osamělé duše, která toužila vždy především po lásce. Lásku nedostává, lásku není ochoten dávat a s cynickým úsměvem se dívá na zkázu všeho starého, na všechno, co mělo svůj zavedený řád hodnot, za jejichž hranici se nechodí. ()

Reklama

zette 

všechny recenze uživatele

Role Huda byla Newmanovi psana na miru a neskutecne mu sedla. Spatna neni ani Patricia Neal. Spise nez o western se jedna jen o zivot farmaru v Texasu, ve druhe polovine 20. stoleti. Cista rezie a dobra kamera urcite zaujme, pribeh se ale celkem vlece, neprinasi nic noveho a ani v zaveru scenar negraduje. Pro fanousky Paula Newmana povinnost, jinak spise prumerny nez vyborny film. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Výborný modernější western, který ukazuje, jak to také může dopadnout, když je člověk neoblomný, když si za každou cenu musí stát za svým a nepustí si nikoho k tělu. Herecky je to skutečně naprosto vytříbené, což jen dokazují nominace téměř všech herců, kteří se zde objevují ve výrazných rolích. Western jde různě a i tohle je cesta. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Nikdy na tebe nezapomenu, si jediná kterou jsem nedostal..." Som rád,. že svoj komentár so zaujímavým poradovým číslom 2222 môžem venovať práve tomuto filmu. Ide o ďalší nezabudnuteľný zárez od P. Newmana. Nemal som ani tušenia, že si tu strihol zápornú postavu. So skutočným westernom nemá takmer nič spoločné, preto zaradenie do tejto kategórie zbytočne zavádza a niektorých odporcov tohto žánru i odrádza, čo by bola veľká chyba. Už úvodné titulky s nádhernou skladbou E. Bernsteina navnadí a takto vysoko nastavenú latku si udrží až do konca. Tak výborne prepracovanú drámu nevidíte každý deň a postava Huda v podaní P. Newmana je nezabudnuteľná. Ostatné postavy nijako nezaostávajú a každý z nich tu má svoje silné pasáže. Film je čiernobiely, ale tá mu neskutočne pristane. Veľmi by som sa potešil zremastrovanému obrazu so silnou čiernou farbou na blue ray disku. Skvelý film, skvelý P. Newman, ktorý je ako Hud slizkejší ako had a film bez slabého miesta. 100%. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (22)

  • Vedenie Paramountu bolo s filmom nespokojné. Prišlo im, že je príliš tmavý a nepáčila sa im čiernobiela kinematografia a Hudova (Paul Newman) absencia výčitiek svedomia a nezmenené správanie. Dokonca uvažovali o odstúpení od projektu, ale Ritt ich presvedčil, aby film vydali bez výrazných úprav. Film sa potom stal 19. najlepšie zarábajúci film roka. (Arsenal83)
  • Počas natáčania Newman a deWilde často menili hotelové izby kvôli ženským fanúšičkám, ktoré ich prenasledovali. (Arsenal83)

Reklama

Reklama