Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
Rodinné drama o střetu tří generací nad společným rančem ve westernových kulisách (ale western to jinak naštěstí? vůbec není) byl dobrý nápad. Ale až na dvě drsnější a zajímavější výměny názorů mezi otcem a synem je to stále takové monotónní. A z dnešního pohledu se mi to zdálo až černobílé. Prostě jasně víme, že ten Hud je ten zlý a tak to je. Nejzajímavější postava tak zůstavá ta třetí nejdůležitějšší a to mladý snaživý synovec lavírující mezi obdivem ke starému dědečkovi a odvážnému úspěšnému strýci. ()
Hud zcela určitě není western, k tomuhle žánru ho přibližuje pouze lokace a polarizovaný konflikt dvou silných osobností. Ve skutečnosti jde o psychologické drama konfliktu otce a syna a zároveň konfliktu dvou odlišných hodnotových žebříčků. Starý farmář je produktem konzervativní Ameriky, která lpí na půdě, má smysl pro rodinu, autoritu a náboženské hodnoty, zatímco syn Hud je dítětem své doby, bohatnoucí Ameriky 50. let, která vyznává konzum a zábavu. Nejhodnotnější na filmu je výkon Paula Newmana, kterého filmoví fanoušci znají především z kladných rolí, svého poživačného floutka zahrál s přehledem a přesvědčivě. V kontextu své doby a hollywoodské produkce určitě výrazně vyčnívající film, který mi ale přece jen přijde s odstupem let trošku šablonovitý. Je to přesně ten druh filmu, kde hlavní postavy a především starý farmář dokážou v ten správný moment najít ta pravá moudrá slova, která člověka reálně napadají až s odstupem delší doby. Ve vyhrocených situacích bych od takového muže čekal spíš pár šťavnatých nadávek nebo poctivou facku. Celkový dojem: 75 %. ()
Poctivý film, i když westernem by mě ho fakt nenapadlo nazvat, ale nejsem znalec žánru (že by krávy, koně, klobouky?)... cením si nepřítomnosti falešných emocí, přímočarosti vztahů, syrovosti událostí i uzemňujícího konce... no a buranství, fanfaronství a osobní kouzlo Paula Newmana je navíc velmi příjemným bonusem. ()
Role Huda byla Newmanovi psana na miru a neskutecne mu sedla. Spatna neni ani Patricia Neal. Spise nez o western se jedna jen o zivot farmaru v Texasu, ve druhe polovine 20. stoleti. Cista rezie a dobra kamera urcite zaujme, pribeh se ale celkem vlece, neprinasi nic noveho a ani v zaveru scenar negraduje. Pro fanousky Paula Newmana povinnost, jinak spise prumerny nez vyborny film. ()
Martin Ritt je mistr přes vykreslování charakterů postav a u Huda neudělal výjimku. Ačkoliv se jedná trochu o jednotvárný western se špetkou stereotypních pasáží, idylka farmářského života působí velmi příjemně. Paul Newman v roli nafoukaného syna je vynikající, tyhle role mu jdou na jedničku, podobně jako v tomto filmu. Zápory tu jsou, ale já se i přes to nadmíru bavil. 75% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (21)
- Paul Newman mal trénera na texaský prízvuk. Bol to Bob Hinkle, ktorý trénoval aj Jamesa Deana pre jeho rolu Jetta Rinka vo filme Obor (1956) (Arsenal83)
- Paramount pochyboval o obsadení Melvyna Douglasa, pretože ten sa potýkal so srdcovými problémami, Martin Ritt trval ale na tom, že on je tým správnym hercom pre túto rolu. (Arsenal83)
Reklama