Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 478)
Leon je báječný a intenzivní film. Jean Reno hraje svou roli "uklízeče" s neuvěřitelnou jemností. Nejdynamičtějším prvekm filmu je nepopiratelně Gary Oldman, jeho postava je divoce sadistický a křivý agent Dee, drogově závislý. Jeho posedlosti jej přivádějí k pokraji absolutního šílenství. Opravdu, toto je doposud nejtemnější Oldmanův výkon, hodný Oskara. Luc Besson natočil opět jeden ze svých brilantních kousků. ()
Leon je vášnivý flórista, rád nosí brejle po vzoru Lennona a někdy rád vystřelí někomu mozek z hlavy. Co někdy, on střílí jako zjednanej. Pak mu zabouchá na dveře malá Mathilda, která ráda kupuje mlíko (odstředěné-plnotučné...to se nedozvíme) a chtělá by taky uklízet..... Leona jsem chtěl dlouho vidět a pokaždé když měl možnost zjistit o co jde, vlezla mi do toho nějaká....věc. Takže mé okénko reality se otevřelo až teď , sice z něj nebyl výhled bůhvíkam do světa něčeho nevého, ale přesto to bylo moc pěkný. Natalie Portman válela už když byla u svý mámi v děloze, takže jsem se absolutně nebál, že to pomrví. Čili spkojenost a já dávám za 4* ()
Co říci o filmu, o kterém tady bylo snad už vše řečeno? Snad jen tolik, že vedle Pátého elementu jde o jeden z vrcholů Bessonovy tvorby a ani v kultovnosti si s ním nezadá, což už je co říct. Taky bych rád poznamenal, že režisérská verze doplňující film o 26 vystříhaných minut film pozvedá ještě mnohem výš a těžko už si bez nich Leona dokážu představit. ***Věděli jste, že: Inspiraci pro postavu Leona Besson našel v mohutném muži, kterého v parném létě uviděl v dlouhém kabátě a s obrovskou brašnou vyčkávat v temném průchodu. Okamžitě se prý dovtípil, že šlo o zabijáka.// I když Besson napsal roli Leona Jeanu Renovi na tělo, pokoušel se místo něj původně obsadit známější herce jako Roberta De Nira, Al Pacina nebo Mela Gibsona. Když se ale s každým z nich sešel, zjistil, že i když všichni o roli zájem měli, těžko by se jí věnovali naplno. Nakonec se tedy ještě rád vrátil k Renovi.// Proti obsazení Natalie Portmanové do role Mathildy z počátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má jejich jedenáctiletá dcera podle scénáře zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Ražisér ale zvítězil, když úzkostné Portmanovy přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli tak nedchla, že u rodičů žadonila tak vytrvale, až je zviklala.// Kvůli vysokým nákladům vznikala většina záběrů v Evropě a z New Yorku si tak zahrálo jen několik exteriérů a chodba před Leonovými dveřmi. Pro dokonalou iluzi nechal dokonce Besson přivézt z Ameriky na dvě tuny rekvizit včetně telefonů, zásuvek nebo televizorů. Když tedy Mthilda v New Yorku žadoní, ať ji Leon pustí do bytu, ten reaguje za týmiž dveřmi, ale o půl roku později a v Paříži.// Kvůli prý příliš "lolitovskému" motivu byl Besson nucen z filmu vystříhat 26 minut choulostivých scén, aby mohl být film vůbec vpuštěn do kin. Použitý scénář byl ovšem jen slabým odvarem toho původního, ve kterém dívenka při tréninku používá ostré náboje místo panitballových kulek, svléká se před Leonem do naha, při polibku vyžaduje zapojení jazyka a v závěrečné scéně to byla ona, kdo sebevražedně odpálí granáty připevněné na svém těle. *** ()
Jean Reno byl vždycky můj oblíbenec, o to víc s podivem, že jsem si Leona tak dlouho šetřil. Ani jsem moc nezkoumal o čem film pojednává a o to víc mě teda dostal, jelikož jsem čekal spíše konvenčního zabijáka, přesně ve stylu prvních 15 minut Leona, ovšem na místo toho jsem koukal na skvěle napsaný a zrežírovaný thriller, který dal filmovému světu nejen Natalii Portman, ovšem také neortodoxního záporáka, kterého brilantně ztvárnil Gary Oldman. V rámci řežisérského 130 minutového sestřihu jsme svědky rozvíjejícího se vztahu mezi ne úplně vzdělaným hitmanem a dívkou, poznamenanou smrtí celé rodiny, kteří se navzájem doplňují a tvoří celkem originální dvojici. Luc Beeson už sice zřejmě své legendární dílo kvalitativně nepřekoná, ovšem Leonovu vizi už mu nikdo neodpáře...95% ()
Úchvatný, podle mě v mnohém až příliš francouzský (ale vem to čert), film. Malinká a už sympatická a herecky vyspělá Natalie Portman je rovnocenným hereckým doplňkem Jeana Reno, jenž tu vpodstatě rovinul svou "čističskou" postavu z Nikity. Nekorunovaný král (alespoň pro mě) záporáků Gary Oldman nezůstává pozadu. Skvělý scénář, výprava, prostě vše, asi vrcholné dílo Luca Bessona (i když u něj to je většina:-)). ()
Galerie (105)
Zajímavosti (44)
- Natalie Portman protestovala proti tomu, aby jako Mathilda kouřila. Měla strach, že to bude mít špatný vliv na děti. Souhlasila až poté, co ji Luc Besson vysvětlil, že během filmu její postava s kouřením přestane. (don corleone)
- Počas Mathildinej (Natalie Portman) hry, keď sa prezlieka za rôzne postavy a Leon (Jean Reno) sa ich snaží uhádnuť, zrkadlo v kúpelni mizne a objavuje sa. Keď Mathilda hrá Madonnu, je zrkadlo v kúpelni, pri Marilyn Monroe zmizne, pri Chaplinovi je tam a opäť mizne pri Gene Kellym. (brutale)
Reklama