Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (294)

Aidan 

všechny recenze uživatele

Nedovedu si ani představit lepší zpracování citlivé problematiky trestu smrti. Sestra Prejeanová zde ztělesňuje odpuštění, které se nesnaží vinu zakrýt, ale vynést na světlo, aby mohla být smyta. Zločin je ukázán ve vší své strašlivostí, touha rodičů obětí po zadostiučinění zase ve vší své pochopitelnosti...Ne, přetěžké rozvažování nad právem státu odnímat život se tu diváku rozhodně neulehčuje. Avšak sestřino milosrdenství je bez opory černobílých klišé jen více ohromující. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Najít ten správný odstup, dokázat potlačit pocity a objektivně bojovat pro nebo proti něčí smrti, a přitom své rozhodnutí ustát. Co je to, ale objektivně? A jaká jsou měřítka při rozhodování ??? Nezáleží jenom na tom, jaké má kdo morální nebo náboženské pohnutky. Jinak vnímá trest ( nejenom smrti ) ten, kdo je na straně oběti a jinak vrah. Jaké pocity zažívá asi člověk čekající na svůj verdikt ? Ty dlouhé hodiny, měsíce.... roky, kdy si musí přiznat sama sebe, takového jaký je, bez příkras, kterými se snaží ovlivnit a ospravedlnit své právo na svůj další život. Nádherný film vyvolávající spoustu otázek. ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

tomuto filmu som sa dlho vyhýbal (mal som pred ním asi akýsi rešpekt) a prakticky až doteraz (2012) som ho obchádzal (čiže dobrých 17 rokov - nakoľko som ho evidoval a registroval už od jeho vzniku): považoval som ho za "ťažkú kládu", za psychologickú drámu so smutným koncom a silným morálnym posolstvom, očakával som, že bude okrem iného nudná a miestami "americky" patetická; napokon som si to pozrel a musím skonštatovať, že som mal pravdu: okrem výbornej hudby a naozaj pozoruhodných (dobrých) výkonov aj sarandonovej aj penna je tento film ako som predpokladal nudný a v závere aj "americky" patetický; každopádne však nie je zlý, ak si uvedomíme, že rozoberá naozaj silnú tému a že je to príbeh nie dead man-a ako hlása názov, ale sestry helen, ktorá čelí "patovej" situácii, veľmi silnej, emočne vypätej a dostáva sa doslova medzi mlynské kamene - kedy nemá oporu ani v rodine, odvracajú sa od nej žiaci, sám matthew ju nechce k sebe pripustiť a otvoriť sa jej, jedinou oporou jej (okrem staručkého právnika) ostáva vlastná viera a Boh, no práve pre to, čo prežíva, je to aj previerka jej viery a vnútornej sily; a to je popri spomínaných hercoch a hudbe asi najsilnejšie na celom filme... ale verím, že rovnako silné to je aj v autobiografickej knihe, ktorá bola robbinsovi predlohou, takže okrem toho, že "ho" natočil, mám pochybnosti, či ešte nejako ten príbeh obohatil... a je tiež na zváženie, či tejto knihe pomohlo, že bola sfilmovaná: keby nebola, asi by sa o nej tak veľa ľudí nedozvedelo (ale koľko z nich ju potom následne čítalo?) a či napokon kniha nie je lepšia - minimálne v tom (ak opomenieme akúkoľvek polemiku na tému "film versus kniha ako médium a umelecký druh"), ak je film (okrem toho, že bol ocenený oscarmi) v podstate nudný... no málokto si to prizná, lebo je to považované za vážny film so statusom kvalitných drám, oscarových klasík; ešte však musím dodať, aby som nevyznel tak čierne (a navyše som silný alibista), že ten film naozaj nie je zlý, len na to, na aké veľdielo v mojich očiach za tých 17 rokov nabubral, som bol mierne sklamaný, keby som ho videl pred možno aj takými 10 timi, asi by som išiel s hodnotením vyššie, lebo film má aj silné "scény" - napríklad pre mňa osobne všetky, v ktorých vystupoval mr. delacroix (otec zavraždeného waltera) s ktorým sa spája vlastne aj záver - ktorý je (čo sa týka témy - alebo aspoň pre mňa osobne toho, o čom ten film bol: nie primárne o treste smrti z právneho hľadiska, ale o jeho "ľudskom" spracovaní) podľa mňa dobrý (v zmysle aj "filmovo/príbehovo" kvalitný, aj eticky správny); hawk ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Jeden z filmů, který na mě kdysi hluboce zapůsobil. Ale od té doby uběhlo dlouhých 13 let, člověk se mění a jeho vkus s ním - takže nebudu hodnotit nejvyšším počtem a ponechám si rezervu, dokud nebudu mít příležitost se na tohle drama s výbornou Susan Sarandon a Seanem Pennem podívat znovu. 85% EDIT: Tak jsem si po nějakých 15-ti letech "Dead Man Walking" omrkla znovu a musím konstatovat, že zkoušku časem neustál. Nejde o kvality filmu, tam není co vytýkat, od perfektních hereckých výkonů, přes hudbu, kameru, až po režii vysoce profesionální kousek. Ne, jsem to já, kdo se změnil. Už nejsem ta citlivá dívenka, už mi slzička neukápla; otravovalo mě náboženské žvatlání a pro Matta Ponseleta (a jemu podobné) bych měla jedině tuhle větu: "Ty ksindle hnusný, ty hajzle zasraný, doufám, že budeš chcípat v krutých bolestech a kdybys nastokrát litoval, nebe tě nečeká, šmejde, akorát se po zbytek věčnosti budeš škvařit v plamenech pekelných a povinně čumět na telenovely!" 70% s odřenými slechy a jen z piety k té dívence, kterou jsem bývala. "Že jsem syn Boží, to mi ještě nikdy nikdo neřekl... že jsem zkurvysyn, to říkali pořád..." ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Problematika kontroverzí kolem trestu smrti byla zpracována v mnoha filmech (namátkou Život Davida Galea, Krátký film o zabíjení, Capote, Zelená míle, Dech), ve snímku Tima Robbinse se vsází především na herecké výkony, jejichž úhelným kamenem je doslova fenomenální Sean Penn. Film, který doznívá v mysli ještě hodnou dobu po závěrečných titulcích... ()

Galerie (45)

Zajímavosti (21)

  • Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)
  • Ve skutečnosti byli Elmo Patrick Sonnier a Robert Lee Willie, kteří spáchali stejný zločin a z jejichž příběhu vychází postava Matthew Ponceleta, kterou hraje Sean Penn, usmrceni na elektrickém křesle v roce 1984. V roce 1993 zavedl stát Louisiana smrtící injekci a proto se filmaři rozhodli ve snímku použít právě "více snesitelnou" injekci. (don corleone)
  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)

Reklama

Reklama