Režie:
Tim RobbinsScénář:
Tim RobbinsKamera:
Roger DeakinsHudba:
David RobbinsHrají:
Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry, R. Lee Ermey, Celia Weston, Lois Smith, Scott Wilson, Roberta Maxwell, Margo Martindale (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (295)
Kvalitní psychologické drama, jeden ze zásadních příspěvků k diskuzi o trestu smrti. Je cenný tím, že nikomu nestraní a návodně nehodnotí. Hlavní hrdinka, řádová sestra, je nadaná zvýšenou sensitivitou a empatií a zaznamenává jak strach a postoje obviněného, tak i bolest a pochopitelnou nenávist rodičů obětí. Odsouzený rozhodně není nevinná obět systému, ale zločinec, se kterým je napohled těžké sympatizovat. Film se postupně dotýká všech základních problémů spojených s fenoménem trestu smrti. Jen pro příklad: drtivá většina odsouzených a popravených spadá do kategorie těch nejchudších, kteří si nemohli dovolit najmout drahé právníky a soukromé vyšetřovatele schopné účinně zpochybnit jakékoli obvinění. To, že se popravy konají v době, kdy je po nich politická poptávka, aby se prokázala politikova rozhodnost při boji se zločinem, je rovněž fakt. Snímku dominují herecké výkony Seana Penna a Susan Sarandon. Oba patří k tomu nejlepšímu, s čím momentálně americká kinematografie disponuje, a dávají svým postavám maximální přesvědčivost. Celkový dojem: 90 %. ()
Nemyslím, že šlo jenom o zkoumání viny nebo neviny, o právo nebo povinnost "mrtvého muže" morálně či právně odsoudit nebo ho držet za ruku nebo o míru polehčujících okolností. Tenhle film mi definitivně vyvrátil přesvědčení o potřebě trestu smrti právě proto, že se na trest smrti a na to, co mu předchází, dívá i z jiného úhlu než jen ze "zabils? tak my tě taky zabijeme.". ()
Tahle banální prostinká srágora snad byla na ty oskary geneticky vyinženýrovaná - něco takhle pompézního a zároveň vystavěného na vakuovaném ideovém prdu se vidí málokdy. Úřadující Calculon Hollywoodu bez potíží zvládne přehrávat i ve smrti a opět dokazuje, že si scénáře vybírá podle procenta scén umožňujících okázalé brečení. ()
Keď si ukradneme privilégium ,,vyššej moci" a odsudzujeme, vidíme ten úzkostný pohľad v očiach umierajúceho, môžeme si snáď povedať, že sme šťastnejší? Jeden z mála filmov, ktorý vám na tácke predloží desiatky hlbokých úvah a polemík o ľudskej nespravodlivosti, nenávisti vedúcej k ,,ničomu" a túžbe po pomste. Na prvý pohľad bezcitný odsúdenec, v harmónii žijúca sestra a ich priateľstvo vedúce k intímnemu poznaniu sily nádeje, kde hlavnú úlohu zohráva Boh a viera v Jeho odpustenie. Susan Sarandon a Sean Penn predvádzajú výkony, ktoré sa na plátne len tak nevidia a film je naplnený hŕstkou neznesiteľne dojemných a emočných dialógov, ktoré ani nebudete schopní uniesť. Dráma bezprostredne poukazujúca na to, že aj brutálny vrah a ľuďmi odsúdený zatratenec môže nájsť pokoj v duši skôr ako ľudia hrajúci falošné divadlo. ()
I přesto, že téma je velmi silné a Sarandon s Pennem podali výjimečné výkony, nemůžu se zbavit dojmu, že pod vším tím škvarkovým sádlem je jen suchý chleba v podobě účelové agitace proti trestu smrti. Ta snaha polidštit bestiální postavu Seana Penna je tady až příliš okatá a na mě to dojem neudělalo. Trestu smrti říkám ano a přes veškerou Robbinsovu snahu se mu nepodařilo mě přesvědčit. 60% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (21)
- Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
- Film bol kritickým a komerčným úspechom; zarobil 83 miliónov dolárov pri rozpočte 11 miliónov dolárov. (Arsenal83)
- Poté, co se dozvěděla, že ji bude hrát slavná herečka z filmu Thelma a Louise (1991), byla sestra Helena představena Susan Sarandon a řekla: „Díky bohu, je to Louise.“ (HellFire)
Reklama