Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno... Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (50)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Janžurová přece není Schoberová, pane Rychman. Škoda, že se zde spoléhá na apriorní srandovnost populárních komiků (výtka se netýká Trégla, který je využit dokonale („Vy vošklivej zhovadilče!“), démonicky pološíleného Kemra a ani bubliny Lipského). Škoda, že tento sympaticky podvratný film pořádně neví, čím chce být, Borůvku odsunuje do pozadí a místo aby důsledně sledoval předestřené motivy (černé dívky, knihovnická reforma, ideologická vědeckost kontra magie, politická i erotická satira - od slova "satyr"), rozpouští se v ledabylé taškařici křečovitě se snažící o „krejzy“, aniž by umožňoval vstoupit dovnitř. Úvod je báječný, ale už při prvním vstupu Růžičkové na scénu se film začíná drobit, závěr je... no řekněme směšný. Přesto mám z tohoto kousku celkem lepší dojem než z konzistentnější a promyšlenější Menzelovy poslední části předešlé borůvkovské trilogie, ba i než z elegantnějšího Fantoma Morisvillu. To mimo jiné díky přehršli motivů a hlášek, které zde zazněly na poslední chvíli (např. (re)habilitace doktora Libery). Pekelné obludy stojící nad hromadami knih čekajících na srovnání dle centimetrů hovoří za vše. Babička, Mein Kampf, Vinnetou, Snář. Ema má maso u mámy. O potenciálu (žel málo využitém) této opravdu bláznivé komedie si lze udělat obrázek z přejných komentářů od darkrobyk a Gavin87. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

To, že dobře udělaní muži mají potíže v jisté oblasti, je chabou a hlavně nepravdivou útěchou vychrtlých, netrénovaných sušinek středního věku, ke kterým bezesporu patří režisér tohoto filmu. Ovšem my, svalnatí Petráskové, víme své. Překvapila mě sexuální otevřenost snímku, projevující se zejména v podobě kukačky a čertů na stěně. A také plánu podzemních chodeb, kde to tedy nebylo vykresleno v plném detailu, ale přímost a směr růstu vylučovaly jakoukoli pochybnost. ()

Reklama

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Podle mě jedna z nejpovedenějších komedií 60.let. Celý film je sice až nápadně podobný jedné povídce z dřívějšího triptychu Zločin v dívčí škole, ale autoři zde děj a postavy rozvinuli, čímž vytvořili samostatně fungující, nosný příběh. Nejvíce oceňuji bizarnost některých postav. Především pak postavu pana ředitele, který fakt, že neumí číst, kryl tím, že nechával knihy řadit podle velikosti. Dále pak postavu paní primářky, která naprosto kouzelně v jedné scéně skákala panáka. Určitě tento film nepatří do nějakého TOP filmů té doby, ale je originální a humorný. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film rozvíjí motiv "šesti černých dívek" à la Emily the Strange, který se objevil již o 4 roky dříve v povídkovém filmu "Zločin v dívčí škole" (konkrétně v jeho třetí stejnojmenné závěrečné části, kterou režíroval tehdy 27 letý Jiří Menzel). Dívky v obou filmech mají dokonce - až na jednu - i stejná jména (Herodesová, Babinská, Lomikarová, Jidášová, Čachtická a Koniášová; herecké obsazení jsem blíže nezkoumal) a oba filmy spojuje rovněž postava poručíka Borůvky v podání Lubomíra Lipského. Osobně hodnotím tuto Rychmanovu krimikomedii lehce o stupínek výše než zmíněný starší snímek od tří režisérů, "6 dívek" je film prošpikovaný nejrůznějšími narážkami pro zasvěcené a potěší celou řadou skvělých českých herců (Řehoř, Menšík, Kemr, Růžičková, Janžurová...). Některé vtípky mi vyloženě sedly: uřezávání částí knih, aby se mohly podle velikosti řadit do regálů; záběr na nesourodou čtveřici knih Babička + Mein Kampf + Vinnetou + Snář vedle sebe, nad kterými se postava hraná Menšíkem rozplývá "Vidíte, jak je to krásný, jak to je to srovnaný, nikde žádná škvíra, sem by se prosím pěkně nevešel ani knihomol"; opačný skok detektiva z bazénu přímo do děje, atd. Ke konci mě však film již začínal silně iritovat svou roztříštěnou strukturou a příklonem až k jakémusi pitvořícímu se grotesknu. O samotném závěru pak škoda slov, to se vyloženě nepovedlo. Jestliže jsem se tedy celou dobu relativně dobře bavil, závěr mě otrávil a snížil hodnocení o stupínek níže, takže jsem na 3* jako u zmiňovaného Zločinu v dívčí škole. "Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc?" je po všech stránkách divný film, s tím, že záleží čistě na vás, zda vám jeho odlišnost sedne do noty, či nikoli. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

EMMA MÁ MASO U MAMY... Rádoby duchařská krimikomedie s negramotným ředitelem knihovny (Z. Řehoř), nezbednými praktikantkami knihařské školy příznačných jmen (Herodesová, Babinská, Jidášová, Koniášová...), atraktivní sekretářkou Dášou (I. Janžurová) a především s vyšetřujícím poručíkem (Borůvkou?) v podání Lubomíra Lipského. Oproti Zločinu v dívčí škole mi to přišlo nudnější a hlavně s takovou divnou pointou. I když kdybych byl žena, možná bych se na to díval jinak. A třeba i souhlasil, že "prostě pořádnýho chlapa neseženeš" :D ()

Galerie (4)

Zajímavosti (4)

  • Roli detektiva Borůvky napsal Josef Škvorecký Lubomíru Lipskému přímo na tělo. (rakovnik)
  • Když vrátný (Vladimír Menšík) vstupuje do tajné chodby za bustou ženy a vidíme tuto akci z jeho pohledu, tak jde vidět, že se nejedná o jeho stín, ale o stín kameramana s kamerou v ruce s hlídačskou čepicí na hlavě. (Jurkodak1)
  • V různých zdrojích je jako předloha uváděna Škvoreckého povídka Zločin v knihovně rukopisů, jde ale pouze o nepublikovanou synopsi. (NinadeL)

Reklama

Reklama