Reklama

Reklama

Starci na chmelu

  • angličtina Green Gold
TV spot
Československo, 1964, 88 min

Obsahy(1)

Do hezké studentky Hanky se na chmelové brigádě zamiluje její zásadový spolužák Filip. Dívka se přestěhuje do mladíkova útočiště v podkroví, jejich čistá láska však naráží na závist jejího zhrzeného nápadníka a na nepochopení dospělých, kteří nedokázali zůstat mladí. Rychmanův muzikál o první lásce a o prvním „hříchu" dodnes zaujme mladistvým idealismem, ale také generační revoltou vůči pokrytecké morálce duševních starců všeho druhu i věku. (AČFK)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (339)

Spinosaurus 

všechny recenze uživatele

Mě osobně překvapilo, že i v 60. letech se natočilo něco jako teenagerovské komedie. V tomto případě říznuté s muzikálem. Příběhově mě to kupodivu zaujalo více než hudebně. K písním řeknu toto: 3-4 písničky se mi opravdu líbily (taky je ještě dnes často slýchám), ale nad některými jsem prostě musel jen kroutit hlavou, co je člověk schopen vymyslet za dementní text. Holt dnes už se poslouchá něco jiného, ale za příběh, který mě potěšil a za prvenství nakonec těch pět dám. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Generační výpověď generace mých rodičů. Symbol učitele (v tomto konkrétním případě učitelky s nomen omen přezdívkou Jana Ámos) - intelektuála jako toho, který selže a nechá se zmanipulovat totalitní mocí a v pomýlení namísto empatie zaujímá nejtvrdší stanovisko, výstižná metafora o úloze inteligence v tragické době 50. let. Film z epochálního zlomu (v důsledku XX. sjezdu KSSS a Chruščovově odhalení tzv. Kultu osobnosti), kdy se ještě téměř nic nesmělo, ale přesto už se mnohé prostě muselo celospolečensky ventilovat, třeba prostřednictvím neškodného muzikálu. Starci na chmelu jako jedni z prvních zvěstovatelů politického tání a celospolečenských změn, později pojmenovaných jako Pražské jaro. ()

Reklama

Peytl 

všechny recenze uživatele

Nikdy jsem nepochopil popularitu muzikálu jako takového a pokud byl tenhle průkopníkem a předskokanem něčeho daleko horšího a děsivějšího, čehož jsme v současnosti svědky, pak by si místo hvězd zasloužil pět lebek. Ale protože chci býti objektivní, pak přiznávám, že jsem téhle nablblé kravince kdysi udělil celé tři stáry, ovšem když jsem dnes periferním viděním zahlédl hysterického Pucholta s kudlou v ruce, jak neartikulovaně vyřvává, že se zabije, chráně tak svou běhnu v sudu, chtěl jsem, aby starej Kemroš ten závěs strhl a mohlo proběhnout skvělé muzikálové Psycho...kud, kud, kud. Škoda, takže dvě. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Keby mi niekto v roku 1964 povedal, že tento film je možné hodnotiť menej, ako 5 hviezdičkami, neveril by som mu. Bol som iba o rok starší, ako brigádnici, nikdy som sa nezúčastnil chmeľovej brigády a napriek tomu som ho vnímal ako generačný. Nie nadčasový, ako sa tu často píše. Hodne zostarol, pretože bol produktom doby, aj keď v niektorých momentoch sa opatrne staval na zadné. Takže súčasné tri hviezdičky sú hodnotením šesťdesiatnika, hodnotením výsledným, hodnotením toho dobrého, čo pretrvalo. Neodolal som a 60 rokov po nakrútení som si pozrel zrekonštruovanú verziu. Výsledkom bolo poznanie, že uplynulých 60 rokov bolo pádom z obdivu, cez prezretie až po súčasnú zhovievavosť. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Socialistický realismus obohacený formátem Cinemascope a jako vždy uhrančivým Vladimírem Pucholtem. Ale jinak jsou pro mě Starci na chmelu spíše tuhá mrtvola, jakýsi formalistický pokus, který v kontextu doby absolutně zastiňují svěží díla Zlaté šedesáté (u Pucholta třeba "Plavovlásky), jež o životě a trablích mládeže hovoří skromněji, něžněji i aktuálněji. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (32)

  • Vladimír Pucholt souběžně se Starci natáčel i film Miloše Formana Černý Petr. (Reiniš)
  • Režisér Ladislav Rychman mnoho let po vzniku filmu vzpomínal, že hlavní představitele "jsme vybírali velmi, velmi těžce. Jako základ bylo potřeba sestavit skupinu asi třiceti sedmnáctiletých lidí, od nichž jsme chtěli, aby uměli hrát, zpívat a aby dokonce zvládli nějaký ten tanec. A to byl tehdy, před 36 lety, úkol nepředstavitelný. Hledali jsme na školách, jezdili jsme z Prahy do Brna, do Ostravy, do Bratislavy a zase zpátky do Prahy a zjišťovali jsme, že naši mladí se neumějí pohybovat, neřku-li tančit. Těch třicet lidí jsme vybrali z asi osmi stovek adeptů a několik studentů pražské taneční konzervatoře tvořilo jakýsi první plán, který obstarával vše, co se dělo v popředí. Hlavní ženskou (spíše dívčí) roli hrála Ivana Pavlová a negativního hrdinu, frajerského Honzu, Miloš Zavadil - oba žáci taneční konzervatoře. A hlavní hrdina? Těžko si dnes někdo dovede představit, že by Filipa hrál někdo jiný než Vladimír Pucholt. A přece to zpočátku nebylo tak jasné. Pucholt, student DAMU, tehdy ještě nebyl známý, teprve dokončoval Černého Petra, a tak jsem na hlavní roli zkoušel ještě jiného herce, dále tanečníka a dokonce mima! Po zkouškách to ovšem jasné bylo, alespoň pro mě. Ale při schvalování se rozpoutal právě o Pucholta lítý boj. Barrandovští mocipáni prohlašovali: 'Když jsme to povolili (myšleno filmový muzikál, neboť tento žánr byl považován za zápaďácký produkt), tak ať je to nablejskaný - a kdo se na tohohle kluka bude koukat celej večer?' Nakonec jsme přece Vladimíra prosadili, a tak se teď na tohohle kluka koukáme (a myslím, že docela rádi) celej večer." (NIRO)
  • Snímek byl v roce 2016 digitálně restaurován. (sator)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama