Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Jan Cina, Jenovéfa Boková, Martin Finger, Jan Nedbal, Adrian Jastraban, Alexander Bárta, Judit Pecháček, Elizaveta Maximová, Julius Oračko, Dana Černá (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)
(více)Recenze (187)
Obsazení i herecké výkony mi přišly kvalitní a vlastně mě i celkem bavilo na to koukat a sledovat, kam se to celé vyvine - s tím, že některé dějové zvraty mě překvapily (jiné mi ale přišly hodně předvidatelné). Za sebe mám ale problém s tím časovým zasazením děje - osobně mi tyhle moderní filmové návraty do historie nedávají smysl a považuji je veskrze za zbytečné (takto jsem kupříkladu před lety vnímal i snímek 3 sezóny v pekle zasazený do podobné doby) - jednak se podle mě vlamují do dávno otevřených dveří a bojují dávno vyhrané bitvy a jednak podle mě naše přítomnost přetéká bezpočtem dostatečně zajímavých námětů (zastávám dokonce názor, vyjádřený částečně v manifestu Dogma 95, že film by se měl odehrávat v přítomnosti, tedy v roce, ve kterém je natočený - byť si uvědomuji, jak výstředně musí na většinu lidí působit). Za sebe tedy osobně říkám této sérii ne; navíc mi to nepřijde filmařsky zas tak invenční, jak zde někteří tvrdí. ()
Technicky dokonalé včetně kostýmů, exteriérů, interiérů, dobové atmosféry a i hereckých výkonů. Nicméně příběh je trošku vykonstruovaný a chvílemi až "překonstruovaný". Možná by tomu pomohlo, kdyby si to tak úporně nehrálo na realitu, ale vzneslo se do náznakui stylizace. Takhle jsem tomu chvílemi přestával věřit. ()
Chtělo by to, aby se Česká televize na nějakou dobu konečně vykašlala na období totality na našem území a místo na jedno brdo točených rádoby srdceryvných dramat podle skutečné události vzala ty samé talentované režiséry a herce a splácala s nimi nějaký originální a nejlépe fiktivní scénář. Zdejší obsazení mám totiž fakt rád a rád bych si je dal všechny zase dohromady, jen ne v tak šedivém a nezáživném příběhu. K nadmíře homosexuality se ani vyjadřovat nebudu, to je prostě další handicap roku 2020. ()
K dokonalému zpracování mi tu chybí to, aby tu bylo více scén ze samotného prostředí divadla či filmu. V tomto ohledu nejvíce moje očekávání splňuje druhý díl, ale ve zbylých je těchto scén na můj vkus příliš málo. Každopádně se však jedná o velmi kvalitně zpracované dobové dílo, na kterém jde poznat zručná práce Petera Bebjaka, který navazuje na svá předchozí TV díla. Herecký koncert Fingera ve vedlejší roli pro mě o něco zastiňuje dobrého Cinu v hlavní roli, který se zde dostal asi na své herecké maximum. Pochvalu zaslouží také houslový motiv, který se napříč díly objevuje... Jestli to takto mohlo v té době určitě probíhat? 100% ano... Je dobré točit stále filmy o této době? 100% ano. ()
„JÁ V ŽIVOTĚ NĚCO DOKÁŽU!…“ Příběh o tom, jak chtěl chudej (a ideově závadnej) chlapec zvrátit osud… Herectví má spoustu podob – hlavně v časech, když hřídel byla víc než žena. Perfektně ukázaný aspekty estébáctví! A poslední díl? Kurva, jak z epizody o Králi Šumavy! (Nebo majora Zemana!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Hledám všechny významy pro přízvisko „Bejt kurva“. 2.) Mám čich na teplouše. PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize / Zuzana Panská
Zajímavosti (11)
- Jan Cina o své hlavní roli uvedl: „Byla to výzva, která mě zavedla do nových neprobádaných končin. Jako herce i jako člověka. Otázku, jak se dá připravit, jsem si kladl dlouho před natáčením a nevím, jestli jsem našel odpověď. Jsem typ, který často propadá pocitu, že se nepřipravil dost a nejinak tomu bylo i v tomto případě. Postava Standy Láníka pro mě byla zatím skutečně nejkomplikovanějším setkáním. Zejména, co se morálních rozporů týče.“ (SONY_)
- Lokace kantýny, kde probíhají schůzky Láníka (Jan Cina) s důstojníkem StB (Martin Finger), se nachází v prostorách kavárny divadla Komedie v Praze. Fakulta, kde Láník pracuje jako topenář a seznámí se zde s profesorem matematiky Hélem, se natáčela na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, nám. Curieových 901/7, Praha 1. Hřbitov, na kterém je babička (Emília Vášáryová), jsou Olšanské hřbitovy v nejstarší části. Divadlo na Vinohradech se stalo lokací pro Divadlo československé armády, které fungovalo skutečně v letech 1950–1954 pod tímto názvem. Budova Státní bezpečnosti se nachází na adrese Bartolomějská 4, Praha-Staré Město. Jde o skutečné místo, kde StB sídlilo; slangově tzv. kachlíkárna; dnes se jedná o sídlo Policie ČR. (formelin)
- Maskéři chtěli původně dát Jenovéfě Bokové paruku, aby jí zachránili vlasy. Když ale viděla, jak moc režiséru Peteru Bebjakovi záleží na tom, aby si byli s Janem Cinou aspoň v něčem podobní, nechala si vlasy ostříhat na mikádo a obarvit. (rublik05)
Reklama