Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (161)

mortak 

všechny recenze uživatele

Hlavní úloha učitele spočívá v přesném vymezení hranic, neustále kontrole, zda je někdo nepřekročil, a pokud ano, musí přijít rychlý trest. Pokud on sám od první vteřiny hranice porušuje (Máte sedět vzadu s nimi), pokud jeho nejčastější věta zní "Je mi to jedno"...Je dobře, že tento snímek přežil dobu normalizace, protože natočit takto odraz reality je opravdu kumšť a všechny ty rádobyumělecká pseudosymbolistická podobenství o světě by se měla před ním krčit v koutě. Rozhodně bych s ním začínal výuku pedagogiky na VŠ. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Depresivní, syrový, brutální, cynický, pesimistický a nakonec i smutný. Ponurý dům, všude samá mříž, napjatá atmosféra, kontrast v uvozovkách té lepší společnosti z venku tou špatnou uvnitř, šikana starších chovanců (dobrý výběr z řad hornických učňů), černobílý materiál ale i třeba ruční kamera to všechno přidalo filmu na skutečné syrovosti a autentičnosti. Tehdejšímu režimu pochopitelně nevyhovující, posléze ještě zcela nedokončený, zakázaný (jako jeden z prvních snímku 60 let), nejspíš pro svojí pravdivost a drsnou realitu o které opravdu tehdejší vnější svět neměl ani tušení. Krampol se Sloupem byly sígři od pohledu..Závěr je opravdu hodně sugestivní ale tak trochu i urychlený. Dodnes i tak jedno z nejlepších tragických děl konce šedesátých let...! ()

Reklama

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Silný film, hodně mne chytl za srdce, úplně vtáhnul do děje. Dokonce i Ivan Vyskočil zde působil věrohodně, podal solidní výkon, a na svůj věk (dle mého vkusu) vypadal (i působil) starší, takže mi vůbec nevadilo, že ztvárnil vychovatele "staršímu" J. Krampolovi. Moc pěkná kamera, užívala jsem si záběry dokonce i na nádraží, kotelnu, či starý prázdný špinavý sklad (nebo co to bylo) plný nepořádku. K plnému počtu mi chybí tři věci. Jednak situace, která byla úplně postavená na hlavu (jak správně poznamenal uživatel kajda.l), asice kdy mladý vychovatel byl (a ne jednou!) na celou skvadru cca 20 - 30 chovanců v celé budově úplně sám. Wtf??! Druhak (při vší úctě) děsná hudba, co se k filmu ale vůbec nehodila. Tento aspekt (tedy dobrá hudba, která navíc pěkně ladí s filmem) je pro mne zcela zásadní, jeden z nejdůležitějších u filmů vůbec, a málokdy jsem tento "přestupek" ochotna tolerovat. Ačkoliv, abych jí (té hudbě) úplně nekřivdila, tu a tam zazněly velice nadějné party (a lá Zdeněk Liška) - velká škoda, že v podobném duchu nebyl i ten zbytek (resp. podstatná část) hudby. A v neposlední řadě se jedná o uspěchaný prapodivný "konec - nekonec" (konkrétně myslím tu pasáž (!!SPOILER!!) po útěku chovanců z ústavu (KONEC SPOILERU)). I když, musím přiznat, že i přesto jsem místy koketovala s myšlenkou, že tu plnou palbu dám. ;-) ()

A_FISH 

všechny recenze uživatele

Klass, Ondskan? .......čajíček. Bočanův Pasťák, v němž "vládne" drsňák Krampol, je to pravé peklo. V surovém příběhu "překvapí" Jindra Hojer rolí nechutně kluzké svině : ). A aby toho nebylo málo, stínadelskou partičku doplní Losna s Mažňákem. Stejně jako v hlavolamu, stojí na opačných stranách "barikády". (V souvislosti s právě probíhajícím festivalem otrlého diváka, mě napadá, že za Pasťák by se pořadatelé rozhodně nemuseli stydět). ► 85% ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Marečku, podejte mi pendrek! Normalizace pěkně po kafkovsku, včetně bezvýchodnosti a tragických konců. V některých jednotlivostech působivé (úvodní exkurze nového pana učitele, defilé kérek), ale celkový dopad, či chcete-li zde tolik zmiňované depresivní vyznění, bylo rozmělňováno nevyrovnaností a nedostatkem věrohodnosti. Třeba takový Mažňák nebo Krampoul s vizáží Vinnieho Jonese už měli nejmíň dekádu trávit čas v úplně jiném nápravném zařízení.. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Jiří Šámal při vyvolávání filmu rozdělil nasnímaný materiál na třetiny. První třetinu vyvolal klasicky, u druhé trval proces vyvolávání delší dobu, a film tak zhrubl a ztmavl. Poslední třetinu pak vytvořil ještě tmavší. Z toho důvodu na diváka silněji dopadá skutečně temná atmosféra filmu. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)
  • Po prvom premietaní a zákaze sa tvorivá skupina Šebor-Bor pokúšala snímku zachrániť, a preto nakoniec aj režisér pristúpil k niektorým úpravám. Celá záležitosť sa tiahla trištvrte roka. Film mal deväťdesiat obrazov, vykonali sa na papieri jeho úpravy, nový koniec, niektoré obrazy išli von, asi pri tridsiatich piatich obrazoch sa vykonali návrhy na úpravy, ale keď to dali dokopy, zistili, že to s filmom nepohlo, aj keď by sa napríklad v postsynchrónoch zmenili repliky. (Raccoon.city)
  • Ivan Vyskočil si nechal od lékaře zavést do nosní trubice skrz pusu prezervativ napuštěný filmovou krví, takže když ho udeřil Jiří Krampol pěstí, jazykem stiskl prezervativ a z nosu mu začala téct krev. [Zdroj: realfilm.cz] (pornogrind)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama