Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
Thriller 8 MM mě vždycky spolehlivě dostane. Poprvé jsem se s ním setkal před několika lety, a už tentokrát to pro mě byl zážitek na celý život. Scénarista se s ničím rozhodně nepáral, a divák tak má v konečném důsledku možnost shlédnout napínavé, ale hlavně drsné pátrání policisty v roli N. Cage po zmizelé dívce, která se účatsnila natáčení snuffu (amatérského porna). ()
Zcela určitě jeden z nejlepších hodně temných thrillerů, které vznikaly vlastně jen v Devadesátkách. Mlčení jehňátek nebo Sedm, ale dalších bych z hlavy asi nevysypal. Když jsem tohle poprvé viděl zhruba v 18 letech dostavilo se zpočátku menší zklamání, protože zaprvé jsem si tuto temnotu nedokázal tehdy adekvátně vychutnat a zadruhé vidět Cage po dokonalé akční trojici ve filmu, kde se téměř nestřílí pro mě znamenalo pomalu hereckou zradu. Dneska vidím věci samozřejmě zcela jinak. Výborný thriller, ve kterém se hlavní hrdina, který vyšetřuje možnou vraždu propadá podsvětím stále hloub, aby případ vyřešil. Že se to neobejde bez obětí, jak fyzických tak duševních je divákovi jasné. Miluju scénu s Dinem, Machinou a naším detektivem, když se poprvé setkávají a náš hrdina je prozrazen. Podobné filmy dneska již nevznikají, ale ukazují nám minimálně to, že Devadesátky byly prostě výjimečné. PS: Dino Velvet by mohl mít i vlastní film. 85% ()
Je zbytečné hodnotit ten film jako průnik do světa snuffu, nebo dokonce jako nějaký sebereflexivní film o filmu, o touze se dívat, o touze manipulovat, o tom, že pohledy vraždí, že soukromé filmy jsou smrtí kina a kinematografie obecně, že perverznost vychází z mechaničnosti rituálů atd. ____ Ne, tento film je v tom nejlepším duchu dědicem noirové školy, která se řídí morálním pravidlem "je třeba něco udělat", ale když už se necháte do případu zaplést osobně, tak už nikdy nebudete stejný jako předtím. Nejde o žádnou jednoduchou moralitu, ani strašení počestných občanů ošklivým pornem. _____ Tenhle snímek je svým způsobem religiózní, ale ne pánbíčářský. Jeho religióznost spočívá v momentu posvěcení, které vyžaduje detektiv Tom Welles po matce zemřelé dívky. "Řekněte, že toho parchanta můžu zabít." V této scéně se ukrývá síla celého díla. Poznání o banalitě zla a nejednoznačnosti toho konat dobro jsou už jen vyústěním vykonané akce, v níž nám násilí neumožní prožít si satisfakci. ___________ 8 MM není tak dokonalý počin jako Volný pád, ale rozhodně jde o mistrovký kousek Joela Schumachera. Kromě skvělé kamery, vyniká především úchvatná huba Mychala Danny, dvorního spolupracovníka Atoma Egoyana. Vřele doporučuji srovnat jeho práci na filmu Exotica s 8 MM. ______ Do srovnání s tematicky podobnými snímky Thesis a Hardcore bych se (narozdíl od jiných uživatelů) nepouštěl, protože ty podobnosti jsou příliš povrchní. ()
Tohle je zřejmě áčkový hollywoodský film s tou nejtemnější a nejdepresivnější atmosférou a svým tématem i vyzněním přesahuje rámcově mimo běžnou produkci hollywoodských studií. Nabízí se sice srovnání s Fincherovým Sedm, ale není to plnohodnotné srovnání. Fincher vybudoval, sice brilantně, ve svém filmu obraz masového vraha a jeho zvrhlého světa a chování, ale celý snímek je koncipován jen na efekt, je natočen sice mistrně, jako vrchol daného žánru, ale bez zjevných známek postihnout nějaké celospolečenské či minoritní téma. Joel Schumacher buduje sice také temný obraz světa té nejpokleslejší pornografie, ba spíše toho, kde pornografie jako taková končí a začíná potřeba zúčastnění se, svět perverzity a normativů, které jsou pro konzervativně či liberálně (jedno jest) smýšlejícího diváka odpuzující, ale evidentně kdesi ve struktuře naší (každé) společnosti temné proudy existují a na povrch vyplouvají v mezních dobách - je to odpověď na to, kde se berou fanatičtí sadističtí dozorci z koncentračních táborů. Nepřináší je totiž jenom doba... Jak uvádí závěr americké sociopsychologické studie na toto téma: Malý fašista je v každém z nás... A zlo, které má tu nejnevinnější podobu a tvář tichého a jinak spořádaného souseda, se dá tak lehce přehlédnout. Vede k němu totiž jen bolestná a těžká cesta. Svědčí o tom třeba dopadení a usvědčení pedofilové, tišší a spořádaní lidé, navenek s poklidným a harmonickým životem... ()
Alespoň že nejsem jediný....Abyste mi rozuměli, patřím mezi ty, které nedovede nadchnout ani vetšina všeobecně uznávaných Schumacherových snímků. Byť rozum vnímá jejich filmařské kvality, srdce zůstává nezasaženo a ne a ne se odhodlat ke změně tepové frekvence... Schumacherovi se nepovedlo vyvolat černočernou dusivou atmosféru, která by diváka zatížila jako zimní peřina (a která je tolik vlastní Fincherovu Se7en) a jelikož se režisér zároveň příliš nepouští ani do explicitně násilných scén, chybí Cageově exkurzi do světa toho nejzvrácenějšího porna ten správný feeling. Na druhé straně uznávám, že barvami hýřící vizuál je - vzhledem k žánru - odvážnějším a progresivnějším formálním hávem, než uchýlení se k osvědčeným prvkům filmu noir. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- Skladba hrající z vinylu v domě, v němž Tom Welles (Nicolas Cage) hledá Mašinu (Chris Bauer), se jmenuje Come to Daddy (1997). Složil ji a nahrál britský hudebník Richard David James (uměleckým jménem Aphex Twin). (mchnk)
- Auto, které vlastní Eddie Poole (James Gandolfini), je Stutz Blackhawk, velká sběratelská rarita ze 70.-80. let, kterou vlastnil například i Elvis Presley. (don corleone)
- Náklady na výrobu byly zhruba 40 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama