Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale základní premisa je ošklivě vykradená z španělského filmu Diplomová práce (a co tak čtu, tak zřejmě nejenom z něho), za to palec dolů. Naštěstí ohledně dalšího dění a samotné pointy si jde 8 MM svojí vlastní cestou, a to velmi napínavou, Jde o docela atmosférický thriller s hlavním hrdinou, kterému divák hned od začátku začne fandit, a to se nezmění až do samotného konce filmu, který si i přes tu počáteční vykrádačku slabší 4* rozhodně zaslouží. ()
Tohle je zřejmě áčkový hollywoodský film s tou nejtemnější a nejdepresivnější atmosférou a svým tématem i vyzněním přesahuje rámcově mimo běžnou produkci hollywoodských studií. Nabízí se sice srovnání s Fincherovým Sedm, ale není to plnohodnotné srovnání. Fincher vybudoval, sice brilantně, ve svém filmu obraz masového vraha a jeho zvrhlého světa a chování, ale celý snímek je koncipován jen na efekt, je natočen sice mistrně, jako vrchol daného žánru, ale bez zjevných známek postihnout nějaké celospolečenské či minoritní téma. Joel Schumacher buduje sice také temný obraz světa té nejpokleslejší pornografie, ba spíše toho, kde pornografie jako taková končí a začíná potřeba zúčastnění se, svět perverzity a normativů, které jsou pro konzervativně či liberálně (jedno jest) smýšlejícího diváka odpuzující, ale evidentně kdesi ve struktuře naší (každé) společnosti temné proudy existují a na povrch vyplouvají v mezních dobách - je to odpověď na to, kde se berou fanatičtí sadističtí dozorci z koncentračních táborů. Nepřináší je totiž jenom doba... Jak uvádí závěr americké sociopsychologické studie na toto téma: Malý fašista je v každém z nás... A zlo, které má tu nejnevinnější podobu a tvář tichého a jinak spořádaného souseda, se dá tak lehce přehlédnout. Vede k němu totiž jen bolestná a těžká cesta. Svědčí o tom třeba dopadení a usvědčení pedofilové, tišší a spořádaní lidé, navenek s poklidným a harmonickým životem... ()
Zcela určitě jeden z nejlepších hodně temných thrillerů, které vznikaly vlastně jen v Devadesátkách. Mlčení jehňátek nebo Sedm, ale dalších bych z hlavy asi nevysypal. Když jsem tohle poprvé viděl zhruba v 18 letech dostavilo se zpočátku menší zklamání, protože zaprvé jsem si tuto temnotu nedokázal tehdy adekvátně vychutnat a zadruhé vidět Cage po dokonalé akční trojici ve filmu, kde se téměř nestřílí pro mě znamenalo pomalu hereckou zradu. Dneska vidím věci samozřejmě zcela jinak. Výborný thriller, ve kterém se hlavní hrdina, který vyšetřuje možnou vraždu propadá podsvětím stále hloub, aby případ vyřešil. Že se to neobejde bez obětí, jak fyzických tak duševních je divákovi jasné. Miluju scénu s Dinem, Machinou a naším detektivem, když se poprvé setkávají a náš hrdina je prozrazen. Podobné filmy dneska již nevznikají, ale ukazují nám minimálně to, že Devadesátky byly prostě výjimečné. PS: Dino Velvet by mohl mít i vlastní film. 85% ()
Nicolas Cage si se svou rolí poradil velmi dobře a Joaquin Phoenix je mu zdatným sekundantem. Záporáci ovšem své charaktery vystihli ještě lépe a Peter Stormare své nechutné postavě dokázal zachovat lidský rozměr. Film velmi zkušeně obchází zaběhaná předvídatelná schémata, a pokud do nich spadne, nevyznívá to tak okatě. Schumacher režíruje na jistotu a snaží se být i kontroverzní, ale tato snaha vyznívá polovičatě, ale jinak je to zdařilý thriller s kvalitními hereckými výkony. Nepřišel mně ale v ničem výjimečný. 60% ()
Jeden velký kuk do branže toho nejostřejšího pornoprůmyslu. Kdoví, jak to opravdu funguje, ale tento nástin byl poměrně zajímavý a pro mnoho lidí jistě i kapičku inspirativní. Trošku mě překvapuje, že jsem se k snímku dostal až dobrých 16 let po jeho stvoření. Sadistům se bude snímek moc líbit. Zdravému zbytečku populace o trošku méně. Netroufám si ze snímku dělat adepta na film desetiletí, ale skutečně má ucházející děj a solidní atmosféru, takže jeho zhlédnutím zřejmě nic nepokazíte. Zcela obyčejný detektiv s čerstvě založenou rodinnou vezme relativně pohodový případ a postupem času proniká hlouběji a hlouběji do poměrně komplikovaného světa pornoprůmyslu, s čímž svádí celkem složité vnitřní boje. Zřejmě není profesionál a nedovede oddělit osobní život od práce, tak se snímek stává divácky atraktivnějším. Já to vidím na kvalitní 3 *, přičemž se znovu zopakuji v tom, že se určitě nejedná v žádném ohledu o nic výjimečného. ()
Galerie (34)
Photo © 1999 Columbia Pictures
Zajímavosti (24)
- V severoamerických kinech film nastřádal 36,7 milionu dolarů, součet celosvětových tržeb byl 96,6 mil. (NIRO)
- O spolupráci Joaquina Phoenixe (Max) a Nicolase Cage (Tom) režisér Joel Schumacher řekl: "Ti dva se moc dobře bavili. Jeden z největších problémů, které jsme měli na place, bylo nesmát se." (Janulla)
- Tom Welles (Nicolas Cage) nosí hodinky značky Oris Chronograph. (dyfur)
Reklama