Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

Capslik 

všechny recenze uživatele

Ani herecké duo Dobrých, neudělalo film dobrým. Postavy jednají často přinejmenším podivně a jejich názorový vývoj se pravděpodobně odehrává mimo obrazy. Snaha o vizuální epesnost často překračuje hranici uvěřitelnosti a vytváří dojem oblbující pohádky. Korunu tomu celému dává otravná hudba, snažící se vytvářet emoce, které se v tomto filmu očividně jinak vytvořit neumí. Bohužel, toto se nepovedlo. LFŠ 2023. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Slovensko-česká odpověď na Portrét dívky v plamenech, která mi paradoxně sedla mnohem více než oceňovaný francouzský předobraz. Nečekaně suverénně odvyprávěná feministická dobovka, kterou si bez brblání klidně dám někdy znovu, přestože tomuhle ranku filmů se jinak dost vyhýbám. 70 % ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

Slovenská režisérka Mariana Čengel Solčanská natočila zdařilé kostýmní historické drama o těžkém údělu žen v období rakousko-uherské monarchie, odehrávající se převážně během první světové války. Akorát mám neodbytný pocit, že pokud by se film více držel literární předlohy, celkově by působil věrohodněji. Ten lesbický vztah ústřední dvojice byl za daných okolností opravdu jen stěží uvěřitelný. Co si ovšem pochvalu zaslouží, to jsou herecké výkony téměř všech zúčastněných i vykreslení dobové atmosféry. Zdá se mi, že nejpřesvědčivěji se svých rolí zhostili Aňa Geislerová, Zuzana Mauréry, Karel Dobrý a konečně také Dana Droppová, která ztvárnila titulní postavu. (70%) ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Snímok Mariany Čengel Solčanskej je esteticky krásny, ľahko provokatívny, nežne drsný a precízne realistický. Technicky je dokonalý, každá zložka je poctivou prácou, určite by som vyzdvihol réžiu, kameru a hudbu. Niekto môže mať problém s prezentovaním vzťahu dvoch žien a nebude mu to pasovať do vtedajšieho prostredia, žije však hlboko v omyle. Liberálnejšie vnímanie sveta nie je len otázkou súčasnosti, aj v minulosti sa odohrávali rôzne drámy, len sa o nich nevedelo. Oceňujem na filme poetiku minulosti ale i zobrazenie ponižujúcich vzťahov medzi služobníctvom a ich panstvom. Pre historických analfabetov film umne pracuje s históriou, takže nie sú vystavovaní hlbokými dejinnými udalosťami a mohli príbeh ľahšie prijať. Herecky je film typologicky presný, všetci herci odviedli poctivú prácu. Počas celého sledovania filmu je zrejmé, že snímok neustále dozrieva až prekvitne do želaného konca. ()

Tereza_T 

všechny recenze uživatele

Autentické okénko do života panstva a služebnictva za dob císaře pána. Kdyby šlo o němý film, jen o záběry pro zachycení atmosféry jiné doby, byla by to tutovka. I přes to, že se děj odehrává více méně jen v domě a před domem mě vizuál hodně bavil. Krásné zdobené pokoje vs. šedé chodby služebnictva, přepychový jídelní stůl plný mimochodem neuvěřitelně vypadajícího jídla vs. služebnictvo sotva stíhající dát si dvě lžíce bramboračky jen tak za pochodu v temné kuchyni, o které ani paní domu neví, že jí mají, zdobené ložnice pánů vs. temné špeluňky služek, a to vše v jednom pražském domě. Kamera toho ukázala tolik, že mi prostě, jakkoliv divně to zní, stačila k předání celé pointy filmu a dialogy mi nedaly skoro nic navíc. Asi to přisuzuju ne tak zajímavému a předvídatelnému příběhu. Vztah k postavám jsem si během sledování nevytvořila a bylo na nich jen maličko zajímavého. Služky sloužily všem, dcery matkám a matky mužům, hierarchie je jasná... nakonec byli všichni jen loutky hrající podle různých scénářů. Myslím, že bezduchost postav nebyla záměrem, a proto mi to tak nesedlo. Jako sonda historického období se zaměřením na ženy a jejich těžkosti napříč společenským spektrem je to paráda. Jako romantické drama, co ti má pohnout emocema už moc ne. Co musím vypíchnout je Dana Droppová, která se mi na plátně moc líbila. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (19)

  • Film vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy Hany Lasicové z roku 2013. (ČSFD)
  • Radka Caldová bola do úlohy Rezi vybraná samotnou Droppovou. Režisérka Čengel Solčanská o tom prezradila: "Dane som dala možnosť vybrať si na kastingu svoju Resi, ženu, do ktorej sa zamiluje. Keďže som chcela, aby sa na pľac tešila, aby ju tešilo dotýkať sa svojej hereckej partnerky a bozkávať ju, bolo dôležité, aby si ju vybrala ona." (Arsenal83)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno