Reklama

Reklama

Gangy New Yorku

Trailer 2
USA / Itálie, 2002, 166 min (Alternativní 160 min)

Režie:

Martin Scorsese

Hudba:

Howard Shore

Hrají:

Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (770)

Jossie 

všechny recenze uživatele

Pro mne velké zklamání, hodně zajímavý námět a přesto jsem se hodinu a půl opravdu nudila, teprve potom se děj trochu rozběhl. Jediné, co se mi opravdu líbilo, byla výprava. Cameron Diaz se tam vůbec nehodila a Di Caprio mne taky nenadchl ( a to ho mám jako herce ráda ), hudba mi příliš připomínala Pána prstenů, vadilo mi vyprávění hlavního hrdiny a celou dobu jsem nechápala, proč Řezníka jednoduše někdo nesejmul. Kdyby šlo dát tři a půl, asi bych je dala , ale za čtyři to prostě není. Scorsese má mnohem lepší filmy. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

V první řadě bezpochyby velkolepá show, až v té druhé pouze omleté drama o honbě za pomstou. Velkolepá výprava a herecké výkony zakrývají matnost a pochybnou autenticitu příběhového klání a Scorcese si svým cynismem velice často koleduje o výprask. Přesto se toho za tu půltřetí hodinu odehraje tolik, že jakékoliv nicotné chybky umírají ve stínu monumentálnosti. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Tak trochu nedomrlý pokus o komplexní mix historického dramatu a dobového gangsterského eposu (který ale Scorseseho nijak enormně nepřipomíná), jemuž chybí ten správně "scorseseovský" tah na bránu a punc jedinečnosti a nezapomenutelnosti, neboli hlavní domény mistrových největších klasik. Za zmínku však rozhodně stojí geniálně ztvárněný úvodní masakr (nezvykle zvolená hudba mu dodává nehorázný šmrnc), nedostižný Daniel Day-Lewis, slušná výprava a úžasný závěrečný song od U2. 80 % ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Příběh o pomstě málokdy vypadá na plátně tak dobře, jako ten z Nového Jorku. Z pochmurného pološera však k mým očím dotazila dějově poměrně neoriginální předvídatelnost plná vražd, loupeží, korupce a boje o moc mezi jednotlivými tlupami zbojníků. To jsou ingredience, jejichž chuť pro mé vjemové orgány neskýtá příliš lahodnosti a tradiční povinně přepálená stopáž "mafiánských" snímků si ode mne ani násilím nevynutí žádný desátek v podobě další hvězdičky. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Krev musí na čepeli zůstat“ Bude se SPOILERovat. Scorsese se vydal hloub do minulosti a zároveň navázal na Mafiány a Casino, oproti kterým mají gangy o něco tradičněji vystavěný příběh, jakkoli netradičně zachycující hned dva vzestupy a pouze jeden pád. Ulice, do nichž je děj zasazen, jsou tentokrát opravdu špinavé a prasata v souvislosti s nimi nemusíme zmiňovat jenom v přeneseném významu. Dobře by do nich zapadli Dickensovi hrdinové. Jeden takový ostatně stojí v centru vyprávění (a sám k nám neodmyslitelným voice-overem promlouvá). Na rozdíl od Olivera Twista se své oběti neučí okrádat, nýbrž řezat, bodat a sekat. Přísnou katolickou výchovu (jak jinak) poznamenaný Amsterdam Vallon je nám průvodcem. Skrze něj se dovídáme, co se dělo, když si jistá společenská vrstva v New Yorku žila poslední roky svého věku nevinnosti. Mladý hrdina slouží jako předzvěst blížícího se konce éry mužů, kteří chtěli mít vždy poslední slovo, ačkoli uměli jenom bojovat a jakákoli diplomacie jim byla cizí. Poté, co se rozkouká a včlení do gangu, může začít realizovat svůj hlavní cíl – pomstít otce. Aby toho dosáhnul, musí zabít jinou otcovskou figuru (s níž hezky oidipovsky sdílí jednu ženu), psychopatického řezníka, který se obléká jako Willy Wonka (ač ho jinak barevně charakterizuje ďábelsky rudá), a příliš nerozlišuje mezi masem lidským a zvířecím. Teprve nezdařený atentát a následující potrestání vyléčí protagonistu z jeho sobeckosti a přimějí ho zasáhnout do dějin výrazněji. Film po Amsterdamově zmrtvýchvstání začíná nanovo, čím je odůvodněna rozmáchlá stopáž. Stejně jako ostatní postavy je ale Amsterdam opakovaně konfrontován s tvrdým faktem, že jeho problémy a jim vedená žabomyší válka pozbývají na významu (který mu egoističtí muži přikládají) ve stínu paralelně běžících velkých dějin a války občanské. Dění ve Five Points je zároveň lokálním odleskem událostí celostátních: na obou úrovních proti sobě válčí dvě Ameriky. „Čistá“ Amerika konzervativních starousedlíků a nová, multikulturální Amerika přistěhovalců. Vítězství druhé z nich předznamenalo, jak bude o pár desetiletí později vypadat nejenom New York, nýbrž celé Spojené státy (k hledání dalších politických paralel vybízí postava Řezníka, který si bere trochu z rozdělitele lidu Abrahama Lincolna a trochu z George W. Bushe, jiného mocipána sjednávajícího pořádek strachem). Prolnutím minulého a přítomného film ostatně jenom nekončí, ale také začíná, byť v úvodní řeži zastupuje současnost pouze nediegetická hudba. Není zřejmě nutné dlouze se rozepisovat o Scorseseho režisérské zručnosti. Přesně ví, kdy použít prolínačku, kdy nadhled, kdy podhled a kdy jump cut, aby film šlapal a zároveň nesl nezaměnitelný autorský rukopis (ani tentokrát nechybí představení prostředí v jednom dlouhém záběru à la dokumenty direct cinema). Jako důkaz za všechny nechť poslouží boxerský zápas s bezchybně načasovanými střihy mezi záběry v polocelku, kdy se zápasníci pohybují, a detaily, kdy si uštědřují rány. Scorsese opět prokázal ohromující cit pro detail, schopnost proniknout pod kůži jakkoli vzdálenému (ať časově, či kulturně) místu a době. Namísto televizních záběrů a dobových písniček (třebaže ani ty nechybí) používá letáků a novinových článků z probádávané periody. Autentický je rovněž slang pouličních živlů a dojem jiného času ruší hlavně slavní herci. Čím samozřejmě nechci ani naznačit, že bych si nevychutnal kupříkladu Day-Lewisovo poklepávání kudlou po vlastním skleněném oku. Gangy New Yorku jsou velkým filmem, jenž se nebojí ukázat, že ruce, které vybudovaly současnou Ameriku, byly pořádně zaneřáděné krví. Závěr je s ohledem na post-eleven ovzduší vzniku mírnější, než by si Scorsese jindy dovolil, ale trocha něhy má myslím po dvou a půl hodinách epických jatek své opodstatnění. 85% Zajímavé komentáře: golfista, Lima, kiddo, Melies, Visáč, gudaulin, DDT DDT, Vronsky , Triple H , Trias () (méně) (více)

Galerie (56)

Zajímavosti (44)

Související novinky

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

Daniel Day-Lewis ohlásil herecký důchod

21.06.2017

Kdyby se dával dohromady seznam nejlepších žijících herců, stoprocentně by na něm nechyběl Daniel Day-Lewis. Šedesátiletý držitel tří Oscarů je legendou, která do svých rolí dává úplně všechno, a… (více)

DiCaprio krutým zabijákem

DiCaprio krutým zabijákem

12.08.2015

Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov a Vlk z Wall Street. Pětice společných filmů Leonarda DiCapria a Martina Scorseseho je impozantním odkazem, který se již brzy rozšíří o šestý… (více)

Slávni režiséri pre UNICEF

Slávni režiséri pre UNICEF

02.05.2005

Štúdio MK Film Productions za podpory medzinárodnej organizácie UNICEF nakrúca poviedkový film ALL THE INVISIBLE CHILDREN, ktorý bude pozostávať zo siedmych krátkych filmov od rôznych režisérov, z… (více)

Reklama

Reklama