Reklama

Reklama

Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (687)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Z Martina Scorseseho až na výjimky nejsem nijak zvlášť na větvi, ale respektuji ho. Co se Zuřícího Býka a hlavně role Roberta DeNiro týká, moc jsem těm řečem o Stanislavském a sžívání se s rolí nevěřil - na co by taky herec DeNirova kalibru takhle blbnul. Pak začala úvodní scéna a s ní skutečný herecký koncert. Poprvé v životě jsem neviděl herce hrajícího nějakou postavu, ale skutečného Jakea LaMottu. No, možná ne úplně poprvé, ale rozhodně poprvé po takovou dobu a s takovou intenzitou toho pocitu. Závěrečná scéna ve mně vzbudila pocit lítosti nad kdysi velkým mužem, ale když si pak člověk uvědomí, co byl ten chlap zač... Každopádně smekám před panem hercem číslo jedna a panem hercem číslo dva (to má jako být Joe Pesci). Nějak ale nechápu to nadšení z boxerských záběrů a tak vůbec těch věcí okolo. Proto pro mě nikdy nebude Zuřící Býk legendou jako film, ale jako "místo", kde Robert DeNiro podal svůj životní výkon. Paradoxně tak z mého žebříčku vyjde s horším hodnocením než Taxikář, ale takový už je holt život. 80% ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Není to nejlepší Scorseseho film, ale určitě nejlepší De Nirův herecký výkon. V jeho podání jsem opravdu věřil, že se Jake LaMotta takhle asi choval (dost odpudivej týpek, já jsem mu prostě nedokázal fandit, když to byl takovej debil). Joe Pesci rovněž skvělé. Scény z ringu jsou velice působivé a opravdu dobře natočenné. Napoprvé jsem to úplně nedocenil, ale napodruhé jsem věděl co mám očekávat a tak jsem si to víc užil a konečně prozřel. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Silný snímek s pár hluchými místy, kdy asi mistrovi nerozumím jak bych měl. V mých očích velmi silnými momenty je každá recitace (básnění) velkého bývalého boxera a později baviče Jakea LaMotty. Nemohu si pomoci, ale v jeho slovech je něco nadčasové více než v jeho soubojích v boxerském ringu. Ty jsou velmi dobře natočené, úžasné nasvícené a celá práce s černobílou kamerou je hodna potlesku. Je těžké to říci i přes hodnocení, které se zastavuje pod vrcholem a to na 4*, ale Zuřící býk je Scorseseho podle mě druhý nejlepší snímek (za vrchol považuji Poslední pokušení Krista, za což mě asi hodně lidí bude nenávidět). "Pouze" 4* jsou proto, že film na mě neměl takový dopad jak bych čekal, pár jeho okamžiků zrovna není geniálních a v pár myšlenkách měl opravdu minul. Robert De Niro zde hraje na vrcholu svých sil a je to jedna z jeho největších rolí. Působivá, přirozená, lidská a svým hraním to nepřehání. Dokázal najít v sobě zuřící býka a ukázat ho divákovi a to nelze než ocenit. Joe Pesci je jeho "malým bratrem" a nezůstává nic dlužen. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Výtečná stavba, jedinečné zpracování a skvělá pointa. Scorsese předkládá vlastní pohled na zákulisí boxu a vypráví prostý příběh o úspěšném člověku. Čím výše na vrcholu, tím strmější pád - o tom Zuřící býk je, to se snažil režisér divákům vzkázat. Životní story jako každé jiné, okořeněné navíc tématikou populárního sportu. Mnohačetným srovnáváním s Rockym nerozumím, tohle je zcela jiný snímek - mě připomínal spíše gangsterské filmy s Al Pacinem, anebo sérii Kmotra. De Niro výborný, Torturra jsem přehlédl (to si nikdy neodpářu), ale nekoukal jsem úplně střízlivý, takže... Jinak český dabing totálně otřesný, myslím, člověk se asi musí stále přesvědčovat o tom, že originál je prostě ORIGINÁL. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Scorsese podobně jako Tarkovskij nebo Coppola skutečně našel způsob, jak pracovat s „filmem“, jak ho doopravdy uchopit. ____ Výlučnost Zuřícího býka vidím hlavně v naprosto precizně natočených scénách. Scorsese se vyhýbá dvou událostem odehrávajícím se navzájem, nepoužívá dvě akce přes hloubi pole, nedělí plátno, neinformuje přes média (i ta TV je symbolicky rozbitá, nikoliv z důvodu poruchovosti televizních přijímačů, ale čistě jako odkaz na formální dominanty Scorseseho) a jen ve dvou případech sáhne po křížovém střihu. Jinak z 95% poctivě hněte jednotlivé scény, plastizuje je a inscenuje, dokud nejsou hotový. I souboje v ringu jsou motivovány více kompozičně než sportovně, viz práce kamery a procesy jednostranné subjektivizace a deformace vidění De Nira při zápasech. Je to všechno daný za prvé tím, jak u Scorseseho filmů vyjednává totální realita s totální stylizací. Je to krásný, ale skutečný to být nemůže, na to je to krásný až moc. A za druhé žánrotvorným estetismem Scorseseho - filmového spratka z Malibu generace -, kterým víceméně pomohl zachránit Hollywood na sklonku klasického období. ____ Rafinovaná rovnováha mezi tím, jak Scorsese nadržuje hlavní postavě homofobního mizogynika bez přátel, aby ji ihned záhy něco odepřel, a tak pořád dokola po celou stopáž, to zaujetí pro neschůdné a nesympatické činy je posledním prvkem k dokonalosti filmu. Nezatajuji, že se mě nějak bytostně dotkl. ()

Galerie (141)

Zajímavosti (91)

  • Násilie voči ženám vo filme vytvára ostrý kontrapunkt k zápasom v ringu. Počas prvej scény v klube Copacabana sú ženy terčom zneužívania. Jake (Robert De Niro) obviní Vickie (Cathy Moriarty) z flirtovania s inými mužmi. Uráža boxera i mafiána, že sú ako ženské. Neskôr starý Jake ako komik adresuje nevkusné poznámky k ženám v publiku. Scorsese týmito udalosťami naznačuje, že život v USA je plný mužskej agresivity. (Biopler)
  • Scorsese použitím titulkov pre identifikáciu boxerského zápasu vytvára spoločenský i historický kontext a zároveň lepí snímke kvázi dokumentárnu črtu. (Biopler)
  • Zvukový mix pre boxerské zápasy spojil zvieracie hlasy, prúdové motory lietadla a letiace šípy. Zdroj nie je možné rozpoznať, lebo je buď spomalený, alebo prehraný odzadu. (Biopler)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Drak přichází... opět

Drak přichází... opět

16.08.2007

Neděste se, tahle novinka není o pokračování Eragona (studio 20th Century Fox o dvojce fantasy zmetku naštěstí mlčí). Je o novodobé verzi klasiky, která udělala z Bruce Leeho mezinárodní hvězdu a… (více)

Reklama

Reklama