Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (981)
Taxikář je rozhodně velmi kvalitní, chytrý snímek, který mne po celou dobu stopáže udivoval zručností nejen mistra režiséra, ale i vytříbených, skvělých herců. Přesto jsem se ale k závěru snímku podivoval nad tím, kam se v zásadním obratu v psychologii Travise Bickleho poděla inteligence a celkový nadhled, který si jinak hrdina v příběhu zachovával. Samozřejmě, že právě tohle je na filmu tím, co z něj dělá tak zvučný snímek - Travisův bojechtivý mozek nakonec nápor nezvládnul - ale i tak se mi závěrečné minuty Scorseseho majstrštyku jaksi nepozdály. Jinak je to celé perfektně vypilované, a jedná se o působivý dramaticko-psychologický film. O to více mne v jinak vybroušeném scénáři zarazila ignorance policejních složek, které nad finálním řešením problému jen mávly rukou a obrátily osud hlavního hrdiny vzhůru nohama... Taxikář mne zaujal, donutil přemýšlet, ale po prvním shlédnutím z něj mám spíše rozporuplné pocity. ()
Jak se na úvod sluší, musím povědět, že titulní postava Travise (v podání Roberta De Niro) byla trefa. Když se podívám zpětně, tak stejně neutěšeně vypadá i v reálném čase pražské Václavské náměstí. Je samozřejmě také plné podivných individuí, včetně drog a prostitutek, takže srovnávat s tehdejším New Yorkem možná není na místě. Ale abych řekl pravdu, film se mi líbil. Příběh o muži, který chtěl spasit padlého anděla a doufal, že se věci zlepší, jde až do absurdní krajnosti. Přesto, nebo možná právě proto, stojí Taxikář za zhlédnutí. ()
Nebudu se zabývat geniálním výkonem Roberta De Niro, na to tu jsou jiní. Spíš bych upozornil na roli mladičké Jodie Fosterové a na jakoby jen o něco málo staršího Harveyho Keitela (ačkoliv mu bylo asi 35, když film točil). Ani na ně totiž hned tak nezapomenete. A ještě jedna připomínka - rámcově jsem věděl, o co půjde, ale Cybill Shepherdová mě opravdu překvapila... Film jako celek, především pro tu atmosféru, ode mě dostane 90%. ()
Po Zuřícím Býku a Mafiánech je Taxikář třetí nejlepší film, který vznikl ve spolupráci Scorsese a De Niro. Ze všech jmenovaných má ale bezkonkurenčně nejlepší hudbu - Hermannovo zakončení kariéry je božské. Jak lze pár tóny vystihnout nejen prostředí, ve kterém se film odehrává, ale i duševní rozervanost hlavního hrdiny.. To je úchvatné. Vidíte úvodní titulky (kterým mimochodem vzdává hold Richard Donner v Gibsonovce Výkupné) a máte jasno - tohle bude NĚCO. A je. ()
"You talking to me?" De Nirova vysoká škola herectví. Neuvěřitelně autentický obrázek špinavých newyorských ulic, kterými projíždí taxík s hodně zvláštním řidičem. Postava Travise Bickela je napsaná a určitě i zahraná stylem, že vlastně divák postupem času netuší co si o ní má vlastně myslet. Pro mě první skutečný skvost v Martinově filmografii. 100% ()
Galerie (324)
Zajímavosti (95)
- V jedné ze scén má Travis Bickle (Robert De Niro) na zdi plakát se sloganem „ORGANIZIZED". Stejné slovo použije při prvním posezení s Betsy (Cybill Shepherd). (PATTXA)
- O roli Betsy (Cybill Shepherd) se ucházela i Goldie Hawn a také Mia Farrow, kterou režisér Martin Scorsese odmítl. (Kulmon)
- Pro roli Travise (Robert De Niro) byl zvažován Jeff Bridges. Role byla nabídnuta i Dustinu Hoffmanovi. (don corleone)
Reklama