Režie:
Ridley ScottScénář:
Rose BoschKamera:
Adrian BiddleHudba:
VangelisHrají:
Gérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver, Loren Dean, Ángela Molina, Fernando Rey, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Kevin Dunn, Frank Langella (více)Obsahy(1)
Každé dítě zná ten příběh námořníka z Janova, který vyplul hledat novou cestu do Indie a objevil nový svět. Idylický ráj na zemi, oplývající bohatstvím. Dočkal se poct po svém návratu, ale prožil také mnoho útrap a hrůzy. Ať už je předmětem oslavování nebo zatracování, jedno mu nikdo nevezme. Ukázal svým následovníkům cestu a spustil ohromnou lavinu změn. "1492" je fascinujícím a provokujícím příběhem jedné z nejzáhadnějších postav historie. Nezobrazuje pouze Kolumbovu plavbu, ale také období více než dvaceti let jeho života a úporné snahy získat podporu na uskutečnění dávného snu. Zachycuje muže a ženy, kteří ho podporovali či mu stáli v cestě, i útrapy, jimž byl vystaven v pozdějších letech. Je to příběh jednoho z největších dobrodružství posledních pěti set let, které může být přirovnáváno snad jen k dobytí Měsíce. Na rozdíl od Američanů však Kolumbus nevěděl, kde a zda vůbec přistane. A za to mu náleží obdiv. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (358)
Výstavba děje si zřetelně říkala o chronologické dobrodružné drama, ovšem Ridley zalomením syžetu převedl film na psychologii tzv. prvního světového humanisty. Muže věřícího, spíš než ve víru, ve své síly a ve vlastní rozum. Mořeplavce, skrz kterého postihl Ridley všechny prazákladní témata lidství – středověk vs. renesance (rozkošná scéna s nevěřícím prelátem vedle glóbu), realita vs. ideál, zlořád vs. humanismus, fantasie vs. pragmatismus. A zejména paradox humanismu a renesance, nesměřující od středověku ke spáse, alegoricky od peklu k ráji, ale obráceně. Ano, ta věčně vychvalovaná renesance byla doba, kdy se všechno zvrtlo a my lidé posledních století za to neseme následky. Neseme si s sebou ztrátu romantiky a iluzí, ztrátu rytířů a hrdinů... renesance kupříkladu zapříčinila vznik konvencí, norem, nebo podvojného účetnictví - příšerná ustanovení a doslova voda na mlýn byrokratické a sešněrované Evropě dneška (a tuhle ideu Ridley kulantně podchytil). Jak vidno, středověk měl mnohé co do sebe. 1492: Dobytí ráje je tedy vpravdě dílem pro poslední romantiky, vizionáře a snílky současnosti, dílem mainstreamově filozofickým, v němž Ridley objevil sám sebe, a to přesně mezi Novým světem Malicka (utínání scén před klimaxem, askeze a zkratka, „herzogovské" rozvíjení děje skrze obraz) a svými pozdějšími pop-historickými konstrukty v čele s Gladiátorem (starosvětsky doslovné a formálně vytuningované dobrodružství). Ridley si sice k suverenitě dopomáhá famózní hudbou Vangelise, která si film místy zcela přisvojuje (pokud se tvrdí, že dobrá hudba = 70% kvality filmu, zde je třeba ještě takových 20% přidat), ale to nemění nic na tom, že je 1492: Dobytí ráje vrcholně odvyprávěné dílo, které řadím co do pohnutí divákem vedle Alexandra Velikého (2004) a Posledního Mohykána. Korunuje to shakespearovský dialog v závěru, kde Sanchéz (Armand Assante) s Kolumbem polemizuje o tom, kdo parazituje na systému a kdo skutečně popohání svět kupředu („You're a dreamer..."). Geniální film - pro mnoho režisérů by znamenal vrchol tvorby, pro Ridleyho je kupodivu jen jedním z mnoha. ()
1492: Dobytí ráje, aneb sen, který se hrubě nezdařil. Ostatně už sám název napovídá, jakým směrem se příběh bude vyvíjet. Kolumbus utíká ze starého světa, aby nalezl svůj ráj, který v konečném důsledku naplní veškerým zlem, kterým jeho bývalý svět oplýval. Honbou za bohatstvím, politikou a násilím. Asi nejexplicitněji symetričnosti mezi dvěma světy znázorňují popravy. Zpočátku filmu se Kolumbus zděšeně dívá na lámání vazu „čarodějnic“ španělskou inkvizicí, jen aby ke konci filmu bděl nad podobně příšernou exekucí zrádců z vlastních řad. Svým způsobem se proto jedná o film existenciální (pojednávající o nemožnosti útěku sama před sebou), ale i dobrodružný (protože není možné zavírat oči (a uši), před takhle dechberoucí podívanou). Scottovi se tudíž povedla velmi zajímavá a vzácná kombinace, na jednu stranu diváka oslňuje, na stranu druhou mu umožňuje jít i do hloubky. ()
Nikdy bych nevěřil, že se film o životě Kryštofa Kolumba dá natočit jako takřka regulérní žánrový horror. Ridley Scott to ale dokázal, a neuvěřitelné se stalo skutkem. Za takto pojatý historický film by se nemusel stydět žádný z velmistrů hrůzy. Najdeme tu řádění inkvizitorů, popravy čarodějnic, rej kanibalů, uťaté končetiny a jako bonus zlého aristokratického démona (téměř-upíra). Jedno z nejneočekávanějších filmových překvapení, jaké jsem kdy zažil. ()
Ten film je veľmi povrchný. Určitá snaha o presahy kultúr je síce naznačená ale tak po americky, úsmevne. Na to o akú tému ide, je príbeh podaný celkom šablónovito. A bez výraznejšej snahy o presahy. Aspoň v kontexte súčasnej doby. Myslím si, že takýto film bol v dobe svojho vzniku viac ako dostačujúci. Ale moc pitvať to nechcem. Pozerá sa na to dobre. Neustále sa tam niečo deje. Oceňujem, že sa to dotýka viacerých aspektov Kolumbovho života. Niektoré scény stretu medzi domorodcami a kolonizátormi sú pekne krvavé. A má to skvelú výpravu, parádneho Gerarda a atmosférického Vangelisa. Koniec hodnotím celkom pozitívne. Čakal som podstatne horšiu vec. A hoci to má pre mňa množstvo chýb, užil som si to. A som rád, že som to videl. Preto tá štvrtá, hoci trošku neistá, hviezda. ()
Ridley Scottovi bych zakázal točit filmy z přítomnosti. Jeho největší síla spočívá v tom, vytvářet přesvědčivě vypadající světy ať již minulé, nebo ty budoucí. Když má navíc jím zvolený příběh dobrý scénář, je velká pravděpodobnost, že film nemůže dopadnout špatně. Na 1492 jsem nenašel jedinou chybu. Od začátku do konce skvělá historická podívaná. Nejsilnější pasáž filmu je ta kdy španělé poprvé připlují na pobřeží Nového světa a setkají se s místními obyvateli. Nádherné záběry, skvělý střih. Velice autentické a zároveň malebné scény. A takových je ve filmu více. Slabšíhu hodnocení opravdu nerozumím. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (11)
- Poté, co Kolumbus (Gérard Depardieu) připluje do Ameriky, na rameni jednoho z lodníků jsou vidět stopy po očkování, které však v době, ve které se snímek odehrává, nemá co dělat. (topesto)
- Scénáristce Roselyne Bosch přišel na mysl nápad na film poté, co objevila milióny nepřeložených pergamenů o Columbovi. Po dlouhém hledání našla na post režiséra Ridleyho Scotta, který souhlasil jen pod podmínkou, že si hlavní roli zahraje Gérard Depardieu. (HellFire)
- Než film připadl Ridley Scottovi, mohli režírovat Francis Ford Coppola, Roland Joffé a Oliver Stone. (HellFire)
Reklama