Režie:
Tony ScottScénář:
Michael SchifferKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Hans ZimmerHrají:
Denzel Washington, Gene Hackman, Matt Craven, George Dzundza, Viggo Mortensen, James Gandolfini, Jaime Gomez, Danny Nucci, Lillo Brancato, Ricky Schroder (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ruský ultranacionalista Vladimir Radčenko se po vypuknutí občanské války v Rusku zmocnil vojenské základny ve Vladivostoku a vyhrožuje světu odpálením jaderných střel. Korvetní kapitán Ron Hunter je odvolán z oslavy narozenin své dcery, aby nahradil nemocného prvního důstojníka na ponorce Alabama. Ta pod velením kapitána Franka Ramseye vyplouvá, aby v případě nouze zničila protivníkovy rakety. Už třetí den cesty však dojde mezi oběma muži k prvnímu konfliktu. O tři dny později přijde zpráva, že se Radčenko zmocnil kódů potřebných k odpálení raket. Sonar zachytí přítomnost ruské ponorky a vzápětí přijde zpráva nařizující odpálení raket. Alabama se ukryje v hloubce a unikne útoku Rusů. Kvůli tomu však radisté nedokáží zachytit další zprávu určenou kapitánovi Alabamy. Ramsey je odhodlán splnit první rozkaz a pohádá se kvůli tomu s Hunterem, který trvá na tom, že útok provedou až poté, co obdrží celou zprávu. (TV Nova)
(více)Recenze (290)
Perfektne zmotivované. Washington a Hackman hrajú vysokú ligu a do toho im hrá temný Zimmer ako o závod. Woslkého kamera je klaustrofobická a využíva minimálny priestor maximálne a čo sa týka Tonyho Scotta ďalší zárez v rámci žánru, kedy síce neprekvapuje, ale drží si všetky osvedčené karty a pritom hrá na istotu. Bez jedinej dramaturgickej chyby, ctiac si tradíciu a pravidlá žánru a s parádnou atmosférou. Koniec síce vieme a celkovo finálny zvrat, ktorý drží film pokope, po zhliadnutí nebude mať pri druhej projekcií takú silu, ale stále sa jedná o film, ktorý ma aj napriek roku svojho vzniku nenudil ani minútu. ()
To, co dělá z Krvavého přílivu tak velký film je jeho schopnost přenést strach z nukleární katastrofy do duší všech diváků. Skutečnost, že celý osud civilizovaného lidstva závisí na posádce USS Alabama vyvolává nepříjemně dusnou atmosféru. Oba hlavní představitelé (Hackman, Washington) ve svých rolích září a všechny dialogy jsou perfektně napsány. Ve skutečnosti osud civilizovaného lidstva nezávisí na posádkách nejmodernějších ponorek, nýbrž na obrovských skladech chemických a biologických zbraní v Arizoně a Utahu. Jestli vás problematika zajímá, pro začátek doporučuji knižní sérii Richarda Marcinka Profesionální Válečník - ale opravdu jen pro seznámení s prostředím amerického námořnictva... ()
Mno, ve skutečnosti by pravděpodobně s ponorkou třídy Ohio udělala ponorka třídy 971 Ščuka (ruský název třídy, Akula je typ ponorky 941, který je na západě známý jako Tajfun - ta z Honu na ponorku) poměrně krátký proces. Pokud jde o samotné drama na palubě, to není úplně špatné, ale ve srovnání s jinými filmy na podobné téma (V nepřátelských vodách) je to taková pohádka. ()
Tento typ filmů je pro mě, jakožto hodnotitele, nejtěžší. Jde prostě o skvělou záležitost, co mě bavila. Nemám proti ní větších výhrad (pokud tedy vynechám to, že jsem té zápletce do detailu nevěřil) a možná si na ní i někdy vzpomenu. Ale jestliže chci další dny v klidu spát, nemohu dát filmu více jak tři, jelikož se prostě jedná o snímek, který se sice snaží o varování formou zábavy, s filmařského hlediska mu však nejde o nic, je to prostě takový ten akčňák, na který je radost koukat. Ale mně jde především o nápad, chcete-li, tak námět a tento bych vymyslel (asi jako většina z nás) bez mrknutí oka. Dost lidí zde vyzdvihuje hudbu. Já bych byl při tomto chválení opatrnější. Zimmer vykrádá očividně sám sebe ( i když možná až v budoucích filmech (při závěrečných titulkách jsem měl pocit, že si skladbu pro Skálu omylem prohodil do Krvavého přílivu)) , jeho melodie jsou někdy značně primitivní, proto se líbí širokému publiku a já, i přesto, že podrobně znám minimum jeho tvorby, jeho postupy (alespoň v akčních filmech) se mi líbily tak možná při první zkušenosti, teď je to už ale dost otravné. ()
V ranku ponorkových filmů se pravda nejedná o nic výjimečného, ale takový to spotřební řemeslo pro široký publikum Tony Scott uměl. Tady mohl profitovat z potencionálního střetu dvou silných charakterů, ale myslím si, že to napětí mezi Hackmanem a Washingtonem se dalo ještě víc vygradovat. Jeden je moc akční druhej zase moc opatrnej a zmatená posádka asi sama neví co si má myslet a tak vzpoura střídá vzpouru a do toho si budou muset dát ještě na férovku souboj s nepřátelskou ponorku. Jak říkám dalo se z toho vytěžit i víc, ale při příležitosti 94 narozenin Hackmana jsem si tenhle spektákl zopáknul a to původní přeci jenom asi trochu přísný hodnocení zaokrouhlím do toho pohodovýho nadprůměru. Takže tak časy se mění a i tenhle typ filmu si užiju víc než ty dnešní rádoby super blockbustery který celej svět oslavuje jenom já nechápu proč. Tohle je aspoň srozumitelná a neurážející typicky devadesátková záležitost.60% ()
Galerie (52)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (33)
- Existuje ještě jedna válečná ponorka USS Alabama z období druhé světové války. Ta je však natrvalo zakotvena v docích Mobile Bay a slouží jako muzeum. (becki_tu)
- Denzel Washington pred filmom veľa boxoval. Bol to jeho nápad pridať do filmu boxerskú vložku. (Arsenal83)
- Kulisa, použitá pro můstek ponorky USS Alabama, byla také použita jako můstek ponorky USS Georgia ve filmu Den nezávislosti (1996). (becki_tu)
Reklama