Režie:
Kacuhiro ÓtomoScénář:
Kacuhiro ÓtomoKamera:
Katsuji MisawaHudba:
Šódži JamaširoHrají:
Mami Kojama, Micuo Iwata, Nozomu Sasaki, Teššó Genda, Hiroši Ótake, Issei Futamata, Takeši Kusao, Taró Arakawa, Juriko Fučizaki, Jósuke Akimoto (více)Obsahy(2)
Tokio, červenec 1988. Extra Senzorické Pozorování - místo tajných vládních experimentů, které připravuje aktivizaci atomové bomby, která zapříčiní rozpoutání třetí světové války. 31 let po této katastrofě je svět sice rekonstruovaný, ale krajně nestabilní, jelikož pokračují psychické experimenty: Tokio se změnilo na obrovský megapolis Neo-Tokio. Zde působí i motocyklový gang, vedený Kanedem. Jeden z jeho členů Tetsuo je unesen organizací ESP, která ho zařadí do armády. Kaneda hledá zmizelého přítele. Jeho odysea mu umožní kontakt nejen s revolucionáři a tajnou policií, ale i primárním tajemstvím všeho, zvaným Akira... (Intersonic)
(více)Videa (4)
Recenze (320)
Jsem architekt, a někdy přemýšlím, co bych pustil svým kolegů za filmy... Akira by byl dobrý adept. Je to film o lidech. Film o vývoji. O úpadku i o naději. Film o městě a jeho architektuře. O nekonečném růstu a jeho následcích. Vlastně je to ten samý příběh, jaký Japonci recyklují od 50.let - od první Godzilly. Manipulace s přírodními zákony nás svádí na křižovatku. Možná už je pozdě, a možná máme šanci na záchranu... Akira je designově stylová podívaná, která má hlubší přesah, aktuální i dnes... ()
Totálně překombinovaná sračka. I když byla během sledování moje krev čistá jako lilie, tak jsem se v tom ději prostě nezvládl zorientovat. Když jsem si po skončení přečetl, o čem že to vlastně celé mělo být, tak toho, že jsem to nepochopil vlastně ani nelituji. Příběh je extrémně lobotomická záležitost. Zřejmě cítím podvědomě vůči anime žánru jakousi nenávist. Srozumitelnosti příliš neprospívá ani půl druhého milionu postav, přičemž se u žádné postavy nejde do hloubky, ale jsou jen jaksi ledabyle načrtnuty. Animace je stará a tím pádem i hnusná. Za pochvalu stojí snad pouze soundtrack, ale ten sám o sobě na odpadu vůbec nic nemění. ()
Komplexné... Nadupané scifíčko. O niečo takéto sa snažili pokračovania MATRIXU, ale nepodarilo sa im to. Veľkolepý akčňák, ktorý sa síce v podstate zaoberá psychológiou len jednej postavy, dokáže strhnúť zbesilosťou a rovnako ohúriť brutálnosťou. Animovaný METROPOLIS (Robotic Angel) je niečim podobným, ale Akira je jednoducho KULT... ()
K této slavné klasice jsem se sice dostala až teď, ale zato rovnou na velkém plátně v kině, což dojem určitě posilňuje. Musím říct, že Akira je hotové zjevení. Tím spíš, když si člověk uvědomí, v jakém roce tento film vznikl a jak to tehdy na diváky muselo působit. Tehdy šlo rozhodně o nevídaný počin. Film je působivý jak svým tajemným obsahem a temným zasazením s kyberpunkovými prvky, tak celkově svou vizuální propracovaností, do té doby u anime zřejmě bezprecedentní. Navíc diváka naprosto pohltí sugestivní hudba, která tvoří velkou část hutné a místy až hypnotické atmosféry filmu. Škoda jen toho konce, který bohužel vyšumí do ztracena. Vzhledem k tomu, jak je film jinak poutavý a kam má našlápnuto, mě ten vlažný závěr trochu zaskočil. Nakonec, zdá se, film padá na nedotaženém námětu o moci a energii. Všechno je to tak záhadné, silné a vyhrocené, ale nakonec kde nic tu nic. Čekala jsem zkrátka mnohem údernější konec, nějakou silnější tečku, jenže přesně to filmu chybí. Ostatně, když člověk nad filmem přemýšlí zpětně, nedotažených nebo trochu děravých míst je v příběhu více. Odnáším si z toho, že tvůrcům více záleželo na vizuálním dojmu a na efektu než na tom, aby se více dotáhlo a vyprecizovalo vyústění příběhu a jeho sdělení. Na mě osobně to dělalo dojem, že Ótomo možná nevěděl, co s tím dál, a tak nechal celou myšlenku vlastně neuzavřenou. A ten mírný, v podstatě nicneříkající konec tomu úplně nesluší… (Samozřejmě nemluvím o manze jako takové - nejsem si jistá, jestli je příběh a jeho vyústění vůbec shodný s předlohou.) Nicméně, když pominu své zklamání ze závěru filmu, musím říct, že jinak to byla jízda, kterou stojí za to alespoň jednou v životě vidět a udělat si vlastní názor. Rozhodně se nedivím, že jde o kultovní a často diskutovaný snímek. ~(4,1★)~ ()
Totální existencionální sci-fi anime, potřásající si pravačkou s A. C. Clarkem a levačkou s Enderem Wigginem. Depresivní atmosféra vydrží spolehlivě od začátku až do konce, přesto je tu pár pih na kráse. Především je to zmatek v postavách, který by možná nebyl tak velký, kdyby byly jasnější motivace nebo ještě lépe původ alespoň těch nejhlavnějších hrdinů. Tenhle problém ale prostě při zfilmovávání rozsáhlých předloh nastává. Akira vás rozhodně přiková k obrazovce, ale mě osobně za srdce nevzala. Ano, je to zcela jistě a zcela po právu legenda, ale v tomhle žánru u mě vede Card a jeho Wigginovská sága. ()
Galerie (36)
Photo © Streamline Pictures
Zajímavosti (29)
- Film se začal natáčen 2 roky před tím, než byla manga předloha dokončena. (Harroc)
- Pro potřeby filmu bylo vytvořeno 50 nových barev. (Ondr0n)
- Miyako (mnišská postava s černými brýlemi a černými vlasy ve tvaru afro) je ve filmu dabován jako muž, ale to je ve skutečnosti chyba anglického překladu, kde zaměnili pohlaví. Lady Miyako je totiž ve skutečnosti žena. (Harroc)
Reklama