Reklama

Reklama

Newyorští detektivové na stopě zabijáka. Kriminální snímek Madigan (1968) vznikl v době, kdy hollywoodský studiový systém vyčerpal své možnosti a stará garda tvůrců i hereckých představitelů pomalu uvolňovala místo nastupující generaci. Veteráni jako režisér Donald Siegel a herci Richard Widmark a Henry Fonda se snažili přizpůsobit nové době a je to svým způsobem vidět i na Madiganovi. Titulní hrdina se svým kolegou nezvládnou zatčení nebezpečného zabijáka a pak stráví celý víkend jeho stíháním. V paralelním příběhu sledujeme práci jejich nadřízeného, komisaře Russella, který musí lavírovat mezi požadavky běžné policejní práce a nejrůznějšími politickými tlaky. Nezanedbatelnou úlohu hraje i rodinné zázemí obou hlavních hrdinů. Režisér Siegel se snažil ozvláštnit rutinní povahu policejního pátrání pří zachování potřebné míry realističnosti, která tehdy přicházela do módy. Snímek svým způsobem předznamenal sérii populárních policejních filmů z počátku sedmdesátých let (Francouzská spojka, Noví centurioni apod.), jejichž realistické pojetí ovlivnilo tento žánr na celou dekádu a poznamenalo i stále populárnější televizní produkci (seriál Kojak). Ostatně i policista Madigan v podání Richarda Widmarka se dostal o pár let později na obrazovku ve stejnojmenném seriálu (1972–73), jehož šest epizod se střídalo ve vysílání s dalšími dvěma detektivkami v rámci pravidelného pořadu NBC Mystery Movie. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Madigan má zdánlivě všechno, co by měla dobrá kriminálka mít, tedy tvrdé detektivy, nebezpečné zločince, krásné ženy a velký případ, přesto to ve výsledku skřípe. Příliš mnoho dialogů, příliš utahané tempo a duchem to vězí někde v 50. letech, i když na pár scénách je vidět, že to chce držet krok s dobou. Nechám tři hvězdičky, ale jsou to úplně jiné tři hvězdičky než obvykle dávám. Tak trochu mhouřím oko a říkám si, že by to vůči veteránovi Seigelovi nebylo fér jít ještě níž. Celkový dojem: 50 %. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Podobně jako u Cooganova triku tu absentuje jakýkoli prvek překvapení nebo žánrového ozvláštnění. Mrtvolnost a bezkrevnost obou kriminálek podtrhuje využití typicky šedesátkových kamerových filtrů, absence explicitního násilí nebo snímání v poměrně dlouhých záběrech. Clint Eastwood s Richardem Widmarkem jsou navíc prototypy správňáckých detektivů, kteří občas procedí se znechuceným výrazem drsnou hlášku, ale spravedlnosti vždy učiní zadost. S nástupem let sedmdesátých naštěstí Siegel ožil, když divákům mimo jiné naservíroval legendárního a především nekorektního Drsného Harryho. ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Asi nejslabší film Dona Siegela, který jsem dosud viděl. Po slibném začátku film ztratí dech a do konce ho nenabere. Prolínání kriminálního vyšetřování se soukromím detektivů bylo víckrát a lépe vykresleno v jiných filmech. Takhle nám zbývá alespoň herecké obsazení, plné známých tváří ze starých kriminálek, v čele s velmi dobrým Richardem Widmarkem a Henry Fondou, který tady sice nemá moc co hrát, přesto své postavě dodal kouzlo. 50%. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tři dny ze života newyorkských poldů... Je páteční ráno a Madigan se svým parťákem ze 23. okrsku zpackají jedno zatčení, což se stane tomuhle poldovi, žijícímu vlastně jen pro svou práci nakonec osudným. Klasická krimi prolnutá s psychologickým dramatem, film ze staré školy se zadními projekcemi a na svou dobu a žánr řekl bych mírně >nekorektními< erotickými scénami, řemeslně rutinní poctivá filmařina, odhalující z více úhlů pohledu práci, problémy a život policistů od detektivů z chodníku až po velení okrsku. Takový mírně nadprůměrný film, zasluhující si tři a půl hvězdičky - a za tu koukatelnost i po téměř čtyřiceti letech od natočení zaokrouhleno poctivě nahoru... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film začína scénou, kedy dvaja policajti v nóbl oblekoch a klobúkoch dojdu za nejakým miestnym nebezpečným zabijakom a snažia sa ho zatknúť. Celý film je potom o tom, že dvaja policajti v nóbl oblekoch a klobúkoch sa snažia vypátrať a zatknúť tohto týpka. Končí to scénou...no, to je už asi jasné, ale dočkáme sa aj prekvapení. Siegel vykresľuje aj vzťahy na oddelení a trochu iným spôsobom, ako sme zvyknutí a k významnému slovu sa dostanú aj rodinné a milostné vzťahy. Pričom aj tie sú napísané pomerne originálnym spôsobom, i keď samozrejme dôjde aj na výčitky ohľadom nedostatočného sa venovania manželke po nociach. Madigan nie je žiadna akčná naháňačka po uliciach NY, ale skôr pomaly plynúca a používanie mozgu vyžadujúca krimi. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Lloyd Haynes v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama