Režie:
Bryan SingerScénář:
Brandon BoyceKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
Ian McKellen, Brad Renfro, Bruce Davison, Elias Koteas, Mickey Cottrell, Joe Morton, Jan Tříska, Michael Byrne, James Karen, Joshua Jackson, Heather McComb (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sir Ian McKellen a Brad Renfro se představují v hlavních rolích tohoto znepokojivého psychologického thrilleru, natočeného na motivy románu Stephena Kinga. Todd Bowden (Renfro) je nadaný šestnáctiletý středoškolák, jehož začnou zvráceným způsobem fascinovat zvěrstva nacistického Německa poté, co tuto látku začnou probírat v hodinách dějepisu. Jeho záliba se však nebezpečně zvrhne, když odhalí v osamělém starém sousedovi nacistického válečného zločince Kurta Dussandera (McKellen). Bývalý velitel koncentračních táborů se již mnoho let skrývá pod falešnou identitou v mírumilovném americkém městečku. Todd však své závažné odhalení neohlásí a výměnou za to přinutí Dussandera, aby odhalil temná tajemství, která jsou už celá desetiletí pohřbena v hlubinách zapomnění. Mezi mladíkem a starcem s otřesnou minulostí pomalu vzniká zvláštní pouto, jehož důsledky budou strašlivé... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (569)
Bryan Singer je opravdu talentovaný režisér. Dokázal to již v X-Menech a teď mě šokoval i svým Nadaným žákem. Temný příběh obohacený zajímavými herci, kteří se své role zhostili s nadhledem, mě opravdu zaujal. Též potěšila přítomnost Jana Třísky, který měl sice jen maličkou, ale přesto výraznou roli. Bohužel jsem nečetl knihu, takže se nečekejte žádné přirovnávání - stejnak si myslím, že film je lepší :). Film dokáže svého diváka vtáhnout již na úplném začátku, kdy se díky zajímavým úhlům kamery stává spíše tajným účastníkem děje. Divák tak dává pozor, aby mu něco neuniklo a zároveň se snaží být neodhalen - no trochu přeháním -, což vyvrcholí ve scéně, která se odehrává ve sklepě. Jediným maličkým zklamáním je postava Todda, který se nemění tak jak bych si představoval. Přece jen jsem čekal, že se z něj stane nějaké monstrum, člověk, který chce být nástupcem Hitlera. Ano, mladík se sice změní, ale je to aplikováno jen v několika málo situacích - i když v závěru opravdu dokonale - a hrůza z chlapce jde jen v té scéně, kdy má obličej potřísněný krví. Bezesporu se ale jedná mrazivý thriller, který dokáže díky svému temnému tématu a skvělé režii opravdu zaujmout a několik scén je více než dokonalých (bezdomovec, kočka...). ()
Spojení Singera s nacistickou tématikou mě nepřekvapuje, ovšem autorství Kinga jednoznačně ano. Jedná se o striktně reálný příběh chytrého týnejdžera, který pozná starého, skrývajícího se nácka, načež v sobě mladík díky své zvědavosti objeví totálně zkažené já. Bohužel pro něj se starým fašounem není radno si zahrávat, takže brzy zjistí to, že se karta začíná obracet, což vyústí v intrikářskou hru na život a na smrt. V poutavé atmosférické parádě v hlavních rolích exceluje Ian McKellen a Brad Renfro. Doporučuju! ()
Fascinace holocaustem jako vzrušujícím příběhem byla vždycky škodlivá a nebezpečná věc. Kdo jiný by to dokázal otočit ve svůj prospěch a vytěžit z toho zábavnou historku než Stephen King? U jeho adaptací je pak problém s tím, jak těm zábavným historkám dodat hloubku, protože filmová prvoplánovost je vždycky bolestivější než literární. Málokomu se to podařilo. Vlastně mě napadá jen Stanley Kubrick. A nyní i Bryan Singer. Sice se stále pohybuje v mantinelech působivého zábavného thrilleru s poněkud šroubovanou premisou a moc vykonstruovaným zvratem (přes všechnu snahu se Kingův sklon k laciné senzaci nedaří úplně potlačit), přesto zvládá nabídnout slušný zážitek. Čistě díky hercům, režii a rozumné gradaci. Navíc se ze souboje dvou bezcharakterních charakterů daří vytěžit i víc než jen kritiku neonacismu (naznačit homosexuální podtext by si Singer nemohl odpustit). Na poli mainstreamového thrilleru, který je silný, ale přitom obecně srozumitelný a atraktivní, asi nejde nabídnout víc. 4 a 1/2 ()
Todd naslouchá hlasu člověka, kterého donutil vyprávět. Vyprávění ho zcela pohlcuje, každým dalším slovem, každou další větou. Chce slyšet všechno. Všechno, co se událo v továrně na smrt. Postupně ztrácí kontakt s realitou, zapomíná na školu a z nadaného žáka se stává . bezcharakterní zrůda, a z vyděrače vydíraný .„Každý věděl něco, co ten druhý chtěl držet v tajnosti“. Stephen King je dnes už považován za klasika hororu, ovšem málokterá jeho předloha se dočkala stejně výborného zpracování. Potěšil mě i Jan Tříska. „Znalosti, vzdělání, zkušenosti. A s těmito dary přichází odpovědnost volby. My sami rozhodneme, jak propůjčíme svá nadání světu.“ ()
Nejsem vylozene zklamanej, ale cekal jsem drobet vic. Hlavni problem je v pribehu, to mi bylo jasny uz par minut po zacatku filmu. On tady totiz zadnej vyraznejsi pribeh neni, proste skolak a bejvalej nacista a vyvoj jejich vztahu. To bohuzel neni tak vyzivny, aby to dokazalo udrzet napeti tech 110 minut. Proto tu jsou nekdy hluchy mista a konec je lehce protahovanej. Bohate to ale vyvazuje solidni atmosfera, par skvele mrazivejch az horororvejch momentu a spickovej McKellen v hlavni roli nacka. Renfro je sice v jeho stinu, ale rozhodne nehraje spatne a misty docela slusne drzi krok. Celkove zajimavej thriller a bejt tu trochu slozitejsi pribeh, mozna bych tu hvezdicku prihodil, takle jen 4. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (26)
- Film je adaptací stejnojmenné novely Stephena Kinga, která byla původně vydaná v publikaci nazvané "Different Seasons", která obsahovala také novely "Tělo" (které bylo později zadaptováno jako Stůj při mně) a "Rita Hayworth and Shawshank Redeption" (později zadaptováno jako Vykoupení z věznice Shawshank. (novoten)
- V literárnej predlohe "Nadaný žiak" je odkaz na Andyho Dufresna z Vykúpenia z väznice Shawshank (1994). Andy bol totiž bankérom, ktorý Dussanderovi pomohol nakúpiť akcie. (morena.jea)
- Jedna z fotek Dussandera ze druhé světové války je původně obrázek Heinricha Himmlera, u kterého byl digitálně nahrazen obličej za tvář Iana McKellena. (novoten)
Reklama