Režie:
Thomas KailKamera:
Declan QuinnHudba:
Lin-Manuel MirandaHrají:
Lin-Manuel Miranda, Jonathan Groff, Renée Elise Goldsberry, Daveed Diggs, Emmy Raver-Lampman, Leslie Odom Jr., Anthony Ramos, Chris Jackson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hamilton je příběh neobvyklého Otce zakladatele, který je odhodlaný zapsat se do historie svého nového národa, který je stejně hladový a ambiciózní jako on. Od osiřelého bastarda po pravicového muže, od rebela k válečnému hrdinovi, milujícímu manželovi chycenému v prvním sexuálním skandálu v zemi, až k hlavě státní pokladny, která donutila nedůvěřivý svět uvěřit americké ekonomice. To je život Alexandera Hamiltona (Lin-Manuel Miranda). (C0r0ner)
(více)Videa (1)
Recenze (64)
Naprosto D-O-K-O-N-A-L-Ý. Strašně moc jsem se bála, že se mi to nebude líbit nebo mě to nebude bavit, ale pravý opak. Rap není můj styl, nemám ho ráda a celkově v mém playlistu narazíte asi jen na 5 písní, které obsahují rap, jinak se mu vyhýbám. Tohle se ale Mirandovi povedlo. Dokázal spojit historii s moderním hudebním žánrem a vytvořit něco originálního, dokonalého, co pobaví dospívající i dospělé a zároveň to diváka i něco přiučí a seznámí ho to s historií. Jonathan Groff v roli krále je nejlepší, naprosto bez konkurence si tu roli přivlastnil. Pokud vyloženě nejste fanoušci rapu, tak si zde moc oblíbených písní nenajdete, ale pokud milujete muzikály jako já, tak to pro vás bude neskutečný zážitek. Nemusí vás odradit ani stopáž, muzikál má krásné tempo a hezky utíká. ()
přesto,že nemám rád muzikály,ve chvíli kdy byla možnost se mrknout na Hamiltona,využil jsem toho abych zjistil,zda onen věhlas,který tenhle muzikál provází je oprávněný.A Lin Manuel Miranda mi vyrazil dech a já nebyl schopen víc jak 2,5 hodiny odtrhnout oči od obrazovky.Je hodně muzikálů,které mají jedno-dvě silnější čísla a zbytek je jen omáčka,ale to tady nehrozí a jedno výborné číslo střídá jiné,které je mnohdy ještě lepší.Navíc je to místy vtipné,zábavné,poučné,moderní a ve druhé polovině silné i po stránce emocí.Lin Manuel Miranda je zkrátka génius a je na místě se mu alespoň takhle omluvit,že jsem ho do teď měl za druhořadého přicmrndávače...90% ()
Pred časom bolo možné vypozorovať u mňa akýsi paradox, ktorý spočíval v tom, že som muzikály označoval ako svoj nie príliš obľúbený žáner a na druhej strane dva z nich (West Side Story a Hair) som mal v mojej Top Ten. Páčila sa mi aj My Fair Lady, ale tým to prakticky končí. Ostatné muzikály na čele s výpravnými americkými z 30. - 40. rokov minulého storočia ostali mimo môjho záujmu i priaznivého hodnotenia. Hamilton sa k nim zaradil. S vypätím všetkých síl som ho dopozeral a naozaj neviem, čo by som mal na ňom oceniť. Možno výpravu. Veď z toho rozpočtu si to mohli dovoliť. Ale inak nechám superlatívy tým, ktorým sa Hamilton páčil. ()
Moje předchozí setkání s LMM bylo jak z okna kolemjedoucího rychlíku (semtam nějaké to cameo v seriálu nebo filmu). Pak přišla Moana - to bylo celkem ok, ale s výjimkou jedné písně (Where You Are) nic, co bych zařadil do pravidelné poslouchací rotace. Pak ale přišel Hamilton. Říkal jsem si - ten hype musí být přemrštěný, nic nemůže být tak dokonalé. Ó, jak jsem se zmýlil. Audiozáznamu originálu i parodiím jsem se vyhýbal (nebo mě spíše míjely), takže jsem šel k záznamu z Broadwaye od Disney+ s téměř čistou hlavou. Ne úplně, přeci jen mám za sebou kompletní, mnou oblíbené Epic Rap Battles of History, kde se mihly minimálně dvě postavy z Hamiltona - Thomas Jefferson a George Washington. Muzikál samotný nelze výstižně popsat. Často omílané "hip-hop muzikál o politice" mi přijde příliš omezené a zjednodušené - muzikál tohle všechno v sobě sice má, ale vyobrazuje to pohledem lidských příběhů. O to jsou výsledné písně emočně silnější (přitom emocí je tam celé spektrum, od smíchu a radosti, přes hněvu a lhostejnost až po smutek). Rozhodně se nedá říct, že by se jednalo o monotónní hodinu dějepisu (což je také znát na některých odklonech od skutečných událostí, čehož si je vědom i sám muzikál) s občasnou přestávkou na rap. Koneckonců - tohle období v dějinách USA mě nikdy nebavilo. Doteď. Co se týče audiovizuální prezentace, tak (1-2-3-4-5-6-7-8-9) zde je deset věcí, které byste měli vědět: 1) Text se rýmuje všemi směry (včetně bohatého užití vnitřního rýmu), nezní prvoplánově, přesto vždy vše dává smysl. 2) Hudební motivy jsou zde dovedené k dokonalosti - takřka každá melodie je využitá na maximum i v jiných písních, díky čemuž se ihned vryje do paměti. I díky tomu muzikál téměř neobsahuje mluvené slovo a počet písní se zastavil kolem úctyhodného čísla 46 (bez písní v titulcích), přitom technicky by jich tam mělo být tak 5. 3) Lyrické motivy nezaostávají za těmi hudebními. Četl jsem literární "klasiky", které na tom v tomto ohledu byly hůř. 4) Reprises/opakované písně pak pravidelně zcela mění svůj kontext, čímž dostávají nový rozměr. 5) Opakování věcí obecně je pak dohnáno k absurdní dokonalosti při bližším zkoumání choreografie dvojice písní Helpless a Satisfied. 6) Zvukově to není čistý záznam mikrofonů herců, hereček a hudebníků. Je slyšet občasný smích i jásání diváků. Kamerově je to mix záběrů z publika a záběrů z pódia. Za to ale vděčíme faktu, že byla nahrána nejen živá představení, ale i představení čistě pro kamery. 7) Není to záznam obyčejného představení kdesi z Kotěhůlek v hlavní roli s Vojtou Kotkem - je to Broadway, takže tam není nekvalitního hlasu nebo herce/herečky. A je tam i Lin-Manuel Miranda! 8) Stage design hraje svou roli také, zcela mi učarovala točící se podlaha, která je dramaticky využita na jedničku. Ochozy a zvedací schody po stranách jsou standardní záležitost. 9) Muzikál má i meta momenty, zejména v případě Elizy v druhém dějství. Přecijen se muzikál jmenuje Hamilton, což byla i Eliza. 10) Muzikál se nebojí diskutovat i o rasismu a sexismu. Dle slov LMM: "Naše herecké osazenstvo vypadá jako současná Amerika a to byl rozhodně úmysl. Je to způsob, kterým vás můžeme vtáhnout do děje a dovolit vám u dveří odhodit veškeré kulturní předsudky o otcích zakladatelích, které máte. Vyprávíme příběh dávno minulých, mrtvých bílých mužů, ale používáme herce a herečky jiných ras, což dělá příběh bezprostřednějším a přístupnějším současnému publiku." Takovým polovičatým československým ekvivalentem by mohl být třeba Alois Rašín, první ministr financí Československa. Letmý přejezd po stránce na Wikipedii značí, že příběh by to byl zajímavý se stejně náhlým koncem. Alexandru Hamiltonovi (a tím pádem i muzikálu) však hrají do karet fakty, že svou moc a slávu vybudoval coby přistěhovalec "z ničeho" (a.k.a. americký sen v praxi), že se mu to vše povedlo v mladých letech, že byl výřečný a že měl dramatické vztahy se ženami. Co se týče Lina-Manuela Mirandy, tam mě napadá pouze ekvivalent zahraniční, a to Bo Burnham. () (méně) (více)
“This is not a moment, it's the movement. Where all the hungriest brothers with something to prove went? Foes oppose us, we take an honest stand, we roll like Moses, claimin' our promised land. And? If we win our independence? Is that a guarantee of freedom for our descendants? Or will the blood we shed begin an endless cycle of vengeance and death with no defendants?” ()
Galerie (29)
Zajímavosti (1)
- Film měl mít premiéru v kinech 21. října 2021, ale kvůli pandemii koronaviru se premiéra přesunula na streamovací službu Disney+, kde film vyšel 3. července 2020. (SONY_)
Reklama