Režie:
Ladislav SmoljakHrají:
Jaroslav Weigel, Jan Kašpar, Ladislav Smoljak, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Robert BártaObsahy(1)
Příčinu silné obliby blanické pověsti v Čechách vidí Cimrman hlavně v zeměpisné poloze naší vlasti. Shodně s Palackým byl si vědom toho, že " jsme tu v Evropě jako zrnko mezi dvěma mlýnskými kameny. Ze západu na nás naléhá imperialismus germánský a z východu nás drtí rozpínavost kolosu velkoruského. Není divu, že takto tísněný malý národ hledá sobě ochrany nadpřirozené, a i zázračné, neboť jedině zázrakem lze tu přežít." (oficiální text distributora)
(více)Recenze (199)
Kterému ze světových vojevůdců mohl jeho spolunocležník říci na dobrou noc ,,zavři oko a spi''? A) Janu Žižkovi B) Admirálu Nelsonovi C) Generálu Kutuzovovi - nestačí odpovědět A), B) nebo C), musíte svoji odpověď také zdůvodnit. Správná odpověď je za A) Janu Žižkovi a to z toho důvodu, že ani Nelson ani Kutuzov nerozuměli česky! :) ,,Jelikož chtěl děti do hlaviček mlátit, musel jsem jeho proslov zkrátit! Doufám, že jsem ho nezabil! Né, jen jsem ho přizabil...! ,,Kdo věří, že vojsko žije v tomto vršku, tomu je třeba rozbít..... jeho bludné představy!'' ,,Ňák se ti to nerýmuje!'' ()
Úvodní seminář této první porevoluční hry mi přišel trochu krátký (i když dopis Járy Cimrmana Františku Josefu I., aby v roce 1900 buď odstoupil, nebo zemřel, je vynikající). Samotná hra je pak poněkud statická, o to víc si však divák může vychutnat nenápadné vtípky a pointy. Role Veverky Laidislavu Smoljakovi krásně "sedla". A bezkonkurenčně nejlepší scéna je souboj Veverky s Hynkem z Michle, zejména "Výměna mečů!". ()
Pro mě jedna z nejlepších her. Tentokrát bez Svěráka, ale svoji obrovskou kvalitu to neztratilo. Seminář byl sice kratší, ale o to byl větší prostor pro povedené loutkové divadlo a nezapomenutelnou scénku v nitru hory Blaník. Horní hranice* * * *. Po dalším zhlédnutí shledávám tento díl jednoznačně nejvtipnějším ze všech. ()
Bohužel musím porovnávat s dřívějšími díly, a ty byly tak nějak čistší. Furt je to sice sranda, furt je tu i inteligentní humor, ale ten jako kdyby na některých místech nahradil humor politický. To nevím, jestli je toto krok dobrým směrem. Navíc hra nemá takový spád.Co se pak týče hereckých výkonů Pavel Vondruška se s takovým Jaroslavem Weiglem nedá vůbec srovnávat. Když čte v semináři nějaká fakta o Cimrmanovi, je to, jak kdybych to četl například já. A to není žádná dobrá vizitka. ()
Přednáška: Cimrman a historie (problém zapamatovatelnosti historických dat (Vondruška), defenestrace (Weigel), pověst o Blaníku (Smoljak)); loutkové divadlo: Nevěřící Vlasák. "Ňák se ti to nerýmuje... zalezu zas do své sluje." Samotná hra bývala jedna z mých nejoblíbenějších, na rozdíl od těch dalších se napodvacáté přece jen trošičku okoukala. "Blboune blbá, hluchá... nadřízená". Ladislav Smoljak je jako vězeň z Bitýšky naprosto kouzelný, jedna z jeho nejlepších rolí. "Ale tomu nerozumíš, to je vozová hradba." ()
Galerie (6)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (8)
- V době natáčení toho přestavení se točil film Kolja (1996). Proto má Pavel Vondruška upravené vlasy, kvůli jeho roli dirigenta ve filmu Kolja. (mnaucz)
- Jedná se o jedinou hru Járy Cimrmana, která měla premiéru v Divadle Solidarita. (mnaucz)
- Původní seminář vypadal jinak jak tvrdí Zdeněk Svěrák: „Blaník jsme napsali před revolucí, seminář až po. V semináři jsme měli některé věci, které bychom tam dříve nedali; třeba o perestrojce v Sovětském svazu nebo o totalitě. Na zkoušku se přišel podívat Andrej Krob a povídá: ,Kluci, tohle vám nesluší.‘ Vycítil, že to nepotřebujeme. A tak jsme to vyndali.“ (mnaucz)
Reklama