Režie:
Peter BogdanovichKamera:
László KovácsHrají:
Barbra Streisand, Ryan O'Neal, Madeline Kahn, Kenneth Mars, Austin Pendleton, Michael Murphy, Sorrell Booke, Graham Jarvis, Randy Quaid, M. Emmet Walsh (více)Obsahy(2)
Ryan O’Neal a Barbra Streisand v bláznivé komedii o roztržitém hudebním vědci, excentrické mladé dámě a čtyřech navlas stejných zavazadlech. Americká crazykomedie s hvězdným obsazením je založena na existenci čtyř navlas stejných kabel, mezi nimiž dojde k řadě záměn. V jednom zavazadle jsou šperky závratné ceny, v dalším jsou zase přísně tajné vládní dokumenty. Zcela bez důležitosti není ani zavazadlo třetí, ve kterém má jistá dáma svoji „garderóbu“ na cestu. Zdánlivě bezcenná je poslední taška, plná „kamení“, pokud by ovšem její obsah nesloužil k demonstraci převratné vědecké teorie. V důsledku toho dojde i k propletenci lidských osudů. Tak se seznámí dvě zcela rozdílné osobnosti – roztržitý hudební teoretik Howard a excentrická slečna Judy... Děj samotný se odehrává jednak ve velkém hotelu, jednak v ulicích San Francisca, a je „prošpikován“ množstvím gagů a nápadů. Film získal Cenu britských kritiků za nejlepší komedii roku 1972 a byl v témže roce vyhlášen za pátý nejnavštěvovanější film v USA i Kanadě. (Česká televize)
(více)Recenze (126)
Bogdanovichova o dvacet let mladší Fraška je podle mě ještě propracovanější a vtipnější, ale dát Co dál, doktore? méně než plný počet hvězdiček, by bylo vzhledem k těm výbuchům smíchu nefér. Příběh je krásně ztřeštěný, záměna kufrů tak dokonalá, že si při příštím sledování budu muset dělat poznámky na papír, abych věděl, kdo který vlastně chce a čí se právě kde nachází. Zajímavé je, že mě mnohem více než Barbra Streisand a Ryan O'Neal bavilo to úžasné panoptikum vedlejších postav a postaviček - od nebožáka vláčejícího vak s golfovými holemi přes ředitele hotelu po muže přenášející sklo a úžasného soudce. Na DVD je navíc často vzpomínaný dabing s Viktorem Preissem a Taťánou Medveckou. ()
Skvělá komedie, která funguje. Jedná se o skvost tohoto žánru, který se musí opravdu umět, aby z toho nevzešla trapnost nebo až nepříjemná citová vydíračka a na to se musí potkat slušný scénář, slušná režie a herecké obsazení co ladí a to se zde opravdu zázračně zadařilo. Děj je tak absurdní, že nemůže být víc; v jednom hotelu, v jednom patře, v sousedních pokojích, se náhodně přistěhují čtyři lidé, z nichž každý má stejný kufr, ale s jiným obsahem - a samozřejmě že jsou tu další lidé, kteří chtějí jednotlivé kufry pro sebe), ale já se i tak smála od začátku do konce. - "This is outrageous, I am the Eunice Burns." ()
Kdybych tak měl taky ten kostkovaný kufr, tak by Judy určitě nechala Dr. Bannistera mlátit do těch jeho pazourků a říkala by Steve mně. Rozhodně bych z toho měl radost, protože Judy byla neskutečně sympatická ... ale raději si ještě skočím na oční, protože Barbra Streisand mi nikdy jindy roztomilé stvoření nepřipomínala. Ponechám však nyní oftalmologii svému osudu a budu konstatovat, že jsem se bavil naprosto výtečně a kdybych odhalil ten impuls, proč se Judy pustila do destrukce Howardova života, tak bych s pátou hvězdou neváhal. Zejména proto, že jsem se přitom naučil s šarmem zkopat bohatou dámu do čtverečku. ()
V prvej polovici sa mi zdalo, že je to celé príliš chaotické a bláznivé, ale potom prišla druhá polovica s bláznivou naháňačkou a tá prvá polovica sa mi zdala celkom pokojná. Najlepšou scénou je pre mňa určite sklo a rebrík na ceste. Kostkovaný kufřík vytvoril komédiu, ktorá má správne tempo, stupňovanie a vyvrcholenie na súde, takže som spokojný. Na dokonalého Funèsovho Oscara tomu chýba dokonale bláznivý hlavný hrdina, ale aj O'Neal a Barbra neboli zlí a s jej výzorom v mladom veku nemám žiadny problém, jednoducho je pekná aj s tým nosom. ()
"Proboha, nezabíjejte mě, jsem napůl Ital!" Čtyři zavazadla stejného zevnějšku a různého obsahu. Jejich čtyři majitelé, sledující zcela odlišné cíle, a několik lidí, kteří sledují cíle ještě odlišnější, leč ve všech případech se zmíněnými zavazadly související. Teď si ty čtyři lidi, jejich čtyři zavazadla i všechny ostatní aktéry zkuste představit v jediném hotelu, ba co víc, v jediné hotelové chodbě, kde bude téměř čtyřicet minut filmu docházet k náhodným záměnám jednotlivých zavazadel. Geniální věci jsou prosté. Bogdanovich zákonitosti screwballových komedií neinovuje, staví z obdobných materiálů jako mnoho let zpět například (a především) Hawks Leopardí ženu, nanejvýš si díky rozpočtu může dovolit řezat zatáčky vyšší rychlostí. Se stejným respektem čerpá z němých a kreslených grotesek, jimiž v závěru dává najevo nevážnost celého počinu (Bugs Bunny). Krom neustálých záměn, mezi nimiž beztak brzy ztratíte přehled, slouží jako motor pohánějící humorné situace rozkošná Barbra Streisand. Ztřeštěnost bez omezení. 90% ()
Galerie (71)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (8)
- Peter Bogdanovic si za vzor filmu vzal ve své době neúspěšnou komedii Leopardí žena (1938) s Cary Grantem a Katharine Hepburn. (Olík)
- Česká verze měla "zničené" titulky, takže až po letech se mohli diváci podívat na elegantní ručku Barbry Streisand, jak v úvodu filmu převrací listy v knize, na jejichž stránkách jsou napsáni herci a filmový štáb. (Robbi)
- Jedna z posledních pronesených vět ve filmu "Láska znamená, že se nikdy nemusíš omlouvat" je vtipnou narážkou na dva roky starší zahraniční film Love Story (1970). I zde je totiž jednou z posledních řečených vět, tentokrát však s mnohem dramatičtějším podtextem. (Chegi)
Reklama