Reklama

Reklama

Proč?

  • angličtina Why?
TV spot
Drama / Sportovní
Československo, 1987, 86 min

Režie:

Karel Smyczek

Kamera:

Jaroslav Brabec

Hrají:

Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Sobotka, Daniel Větrovský, Pavel Zvarič, Daniel Landa, Pavlína Mourková, Markéta Zmožková-Zahradníková (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Ve své době - v druhé půli 80. let - mimořádně závažný film, věnovaný negativním dopadům fotbalového chuligánství. Režisér Karel Smyczek sugestivně ukazuje, jak lidé spojení primitivním sportovním fanděním snadno podléhají agresivním choutkám, jak vzájemné hecování vede k tragickým činům, jichž by se jedinec sám o sobě nedopustil. Příběh je inspirován skutečným případem, kdy skupina většinou mladistvých vlajkonošů zdemolovala nejen vlakovou soupravu, v němž cestovali na fotbalový zápas, ale ohrožovali navíc spolucestující i osamělou průvodčí. Stále působivá výpověď si všímá i mravní devastace, i rodiče pachatelů odmítají přijmout svůj díl odpovědnosti. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (477)

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Čo má tento film spoločné s nejakou pravdivosťou? A načo všetky tie povzdychy, že ako mohol v takej dobe vzniknúť takýto film? Veď sa to nijako nelíši od dobovej väčšinovej predstavy o chuligánoch. Je to len taká moralita v slučke opakujúca to isté. A keď tvorcovia pocítili, že treba nejako aj naznačiť pôvod výtržníctva, tak tam prilepili obraz s mudrujúcim Leošom Suchařípom o odcudzení v modernej spoločnosti. Všetky postavy sú ploché figúrky, všetci iba ziapú, dôvod zlej výchovy detí je vždy prvoplánovo vyriešený nekompletnou rodinou. Exploatácie veľmi málo. Pokus rozprávať v rôznych časových rovinách sa zmenil na neprehľadný guláš. Kvazidokumentárne pasáže sú najtrápnejšie, hlavne keď v nich účinkuje teatrálna Zimková. Réžia nula bodov. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Oni ty vlaky ČSD za socíku nikdy nebyly nic moc, ale na tuhle třídu jsem naštěstí nikdy nenarazil.. :-). Ačkoliv chuligánství a vandalismus jakkoliv odsuzuji, tímhle se Smyczek asi soudruhům dobře trefil do noty při znázorňování poblouzněné mládeže. Jistě to myslel k danému případu i k ryze specifickému druhu fotbalového chuligánství, které naši stejně jako lecos jiného tenkrát odkoukali na západě. Každý z hrdinů má tu svoji přehazovačku či nějaký jiný identifikační (exotický) znak, kterým se odlišoval od ostatního plebsu...Již tím je Smyczek krapet diskvalifikuje. To že dav dokáže mnohé se ví již dávno i to, že v davu získá sílu i ten, který by sám za normálních okolností seděl někde schoulen a ani by nemukl. Můžeme zde hledat i něco více, ale to celé je hlavně o dospívajících bez kontroly, o chlastu a stádní touze předvádět se. Vždyť v hejnu mi nic nehrozí! ,,To si jako budou pamatovat těch 400 lidí z našeho vlaku? '' Film tak trochu kritizuje i rodiče, kteří své ratolesti nechali napospas pubertě a kteří vida co se z těch roztomilých dětiček stalo začali zase vychovávat až když bylo pozdě... ,,Málo jsi ho řezal! --- Kdybych ho měl řezat, řezal bych ho neustále! '' Ano film je o mravní devastaci. Ale kdo ji způsobil? Nebyl to režim sám? Dávám za tři piva ve voskovaných kelímcích. * * * ()

Reklama

Torision 

všechny recenze uživatele

Pro nás Sparťany asi must see. Pro ostatní je to jen zábavnej, nijak šokující, dobře zahranej, místy až dokumentarisickej snímek o pár opilcích, násilnících a fanaticích. Na svou dobu je to poctivě natočený, nechyběj ani vulgarismy či nahota a flešbekovej styl vyprávění, kterej mě u tak starýho filmu hodně potěšil. "Chlapci, já taky fandím! Ale Slávii!" - "Se Slávií jdi do prdele, dědku!" ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

80-roky už v Československu prerastali do určitej anarchii, resp. vzývaniu pozornosti na presadzovanie si prvkov slobody, ktorú v "real life-time" mohol zastrešovať napríklad aj futbal. Pálčivá téma chuligánstva mladistvých a prevýchovy naráža k určitej disproporcii otáľania sa voľnosti, bezbrehosti a zásad, ktoré ju vracajú do hodnôt (či už skomolených a pochybných) pôvodného sveta. Proč? je aj preto taká kvázi nasilu rebélia, ktorá sa aj zrejme prezentuje takto výstredne, aby bola očividná, všímavá a pejoratívna a rovnako i viazaná k serióznejšej sociálnej výpovedi. Tam už je však látka svojou doslovnosťou a strnulým psychologickým líčením trochu nevýrazná a začína sa z pôvodne zakotvených tematických deklarácií trochu vykrádať. Skrátka používa rovnakú metodológiu a nesnaží sa jej príčiny analyzovať z viacerých uhlov. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Těžko nějak komentovat snímek, který je v podstatě rozsekán na spoustu malých útržků a ve kterém jde spíše o dokumentární vykreslení jednotlivých postav, motivací či událostí než o děj. Samozřejmě že negativní vyznění je nakonec jasné a správné, ale plusem pro Smyczeka je fakt, že nesoudí primárně on, ale až divák, kterému jsou předkládany obě strany mince. My lístky nepotřebujem, rozumíš ()

Galerie (9)

Zajímavosti (42)

  • Závěrečná scéna, kdy dav fanoušků pochodujících po ulici křičí: „Co, je? Co je? Co je?“, měla podle scénáře proběhnout mlčky. [Zdroj: Stream.cz] (ForGump)
  • Noční scéna ze Slovenska, kdy Pavel (Daniel Landa) hodí na výpravčího zářivku, byla ve skutečnosti natočena na nádraží v pražském Braníku. V pozadí lze vidět osvětlený Branický most, známější pod přezdívkou Most inteligence. (Šéfik)
  • Vo filme mal hrať aj Roman Pikl, vtedy začínajúci herec a muzikant, známy zo snímky Diskopríbeh (1987), ale škola bola proti. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama