Režie:
Renato CastellaniScénář:
Leonardo BenvenutiKamera:
Giuseppe RuzzoliniHudba:
Roman VladHrají:
Ronald Pickup, Carla Fracci, Omero Antonutti, Lino Capolicchio, Daria Nicolodi, Giampiero Albertini, Burt Lancaster, Jan Niklas, Luciano Pavarotti (více)Obsahy(1)
Poutavé zpracování životních osudů slavného skladatele a zrození jeho nesmrtelné hudby. Giuseppe Verdi, syn hostinského a přadleny, se narodil v roce 1813 městečku Le Roncole nedaleko Parmy. Místní farář, který jej naučil hrát na varhany, jako první rozpoznal chlapcův výjimečný talent. Při studiu na jezuitské koleji v Bussetu si Verdiho všimne místní obchodník a mecenáš Antonio Barezzi, který se stává jeho celoživotním přítelem, podporuje chlapcovy první nesmělé skladatelské pokusy a dokonce mu nabídne přístřeší ve svém domě. Netrvá to dlouho a do Verdiho se zamiluje Barezziho dospívající dcera Margherita...
Výpravný seriál o životě a díle tvůrce nejznámějších a nejkrásnějších světových oper vznikal několik let v koprodukci pěti evropských zemí. Režisér a spoluautor scénáře Renato Castellani v zájmu historické věrnosti důkladně prostudoval Verdiho život a dobu: dílu věnoval osm let příprav. Natáčelo se po celé Itálii, v Leningradu, Londýně a Paříži; herci se počítali na stovky, kostýmy a rekvizity na tisíce. Operní árie zní v seriálu v podání největších operních hvězd (za všechny zmiňme Marii Callasovou či Luciana Pavarottiho).
(Česká televize)
Recenze (28)
Když jsem tento seriál poprvé viděl před mnoha lety, hodně ovlivnil můj vztah k vážné hudbě. Když jsem ho shlédl teď, po všech těch letech, byl jsem neskutečně dojatý, a poznal jsem, že můj vztah k této hudbě nepohasl. Co se týče seriálu, je natočený mistrně, s citem pro krásu hudby a s pochopením lidskosti génia a geniality člověka. Vždyť taky tvůrci nad studiem materiálů prožili hodně let! Dalo by se mluvit o stovce různých detailů, které byly velice působivé a krásné (vztah s Giuseppinou Strepponi, s Antoniem Barezzi, tvorba, scény oper atd.), ale to všechno lze vystihnout jedinou myšlenkou, kterou máme přímo od Verdiho: „Když to budeme dělat s láskou, tak to půjde...“ A šlo to skutečně výtečně! Dávám jednoznačně 5 hvězdiček - 100%. ()
Srdeční záležitost! Jako kluk jsem ho viděl několikrát a byl jedním z podstatných podnětů, na mé cestě k umění a ke klasické hudbě. Dodnes mě fascinuje neuvěřitelná životnost tohoto televizního seriálu. Postavy jednají, myslí a cítí doslova jako živé, ne jako nalíčení herci. K tomu připočtěme velkolepou výpravu, davové scény, skvěle vystavěný scénář, ve kterém je místo i pro domněnky a fabulace, ovšem průvodní hlas je vždycky vysvětlí a uvede na pravou míru. Skvělý úvod do hudební výchovy i dějepisu. Daleko lepší než deset nerudných učitelů... Celkový dojem: 85 % ()
Jedna z těch vzpomínek na dětství. Když dokáže seriál 8-9letýho kluka přikovat k osudům skladatele klasické hudby a k jejímu poslechu, to už něco znamená. Dodnes si pamatruju scénu ze zkoušení Othella - "vy ležte když jste mrtvá". :) Update: Paměť nelhala, v tomto případě absolutně ne. Je skvělé moci to po mnoha letech zase vidět. Osobní život Verdiho, dobře zvládnutý po psychologické stránce, dobře skloubený s "velkými dějinami" Itálie 19. století. K tomu výborně napsaný vypravěč, který opravdu komentuje děj tak, že dokonale zprostředkovává ty části příběhu, které buď nejsou vidět, nebo souvisejí s dalšími událostmi. Tohle je první třída. ()
Nádherný seriál, plný nádherné Verdiho hudby. A vůbec nevadí, že je to hodně dokumentaristické. Spíš naopak ty vstupy vypravěče jsou velmi užitečné pro dovysvětlení dobových reálie i Verdiho životní příběhu a umně posouvají děj dopředu. Co mi přijde naprosto výborně zvládnuté, jsou ukázky z představení jeho oper. Má to atmosféru (třeba scéna z úvodu Othela, kde je zde krásně vidět, jak se v té době pracovalo s kulisy) a není to vyumělkované (jako třeba v Krškově filmu Z mého života o Smetanovi). ()
Je to skvělý hraný dokument anebo skvělý životopisný film? 1) Pokud jde o operu, přetrpěl jsem v mládí tři Wagnery, jednoho Mozarta a několik Smetanů. Vybrané árie v podání Pavarottiho nebo Urbanové si občas pustím a moc se mi líbí Formanův Amadeus. S operou se tedy, jak ctěný čtenář jistě chápe, poněkud míjíme. Seriál o Verdim však sliboval být více historickou podívanou než exkurzí do světa opery a tak jsem to riskl...a nelituji._____ 2) Seriál v rozsahu sedmi celovečerních filmů si jistě může dovolit větší popisnost a lpění na detailu. Tvůrci však této vábničce nepodlehli, volí poklidné tempo, pečlivě definují zobrazovaný děj a nesnaží se fabulovat historikům neznámé události z umělcova života. Naopak, klidně ponechají diváka ve stejné nevědomosti, v jaké jsou oni sami. Na druhé straně například detaily z dobové operní inscenační praxe mi připadají neobyčejně zajímavé._____ 3) Historická věrnost je další předností díla. Divák vidí, co se určitě stalo, co se možná stalo a co nevíme, jestli nebo jak se odehrálo. S tím souvisí i pečlivé zasazení Verdiho tvůrčí činnosti do událostí jeho soukromého života i dobové politiky. Daleko lépe to umožní pochopit okolnosti vytvoření jednotlivých děl a porozumět umělci i jako člověku._____ 4) Film střídmě používá efekty, rozvážná kamera i rozšafná režie dává vyniknout emocím obsaženým ve Verdiho dílech. Podstatnou část děje tvoří hudební a pěvecké úryvky a díky nim vnímavý divák vnímá skladatelovo nitro a jeho emoce._____ 5) Věrohodně podané stárnutí postav, decentně pietní, ale současně živé pojetí autora i díla jsou další klady seriálu._____ 6) Seriál existuje v původní devítidílné italské verzi (9 x 70 minut) a současně i v sedmidílné anglické verzi (7 x 90 minut). Česká televize uvedla na programu ČT Art anglickou verzi._____ 7) Přál bych si takto pojatý seriál o Bedřichu Smetanovi._____ 8) Pro fanoušky opery je tento seriál snad za 10 hvězdiček, já jsem trochu střízlivější a navzdory všem popsaným přednostem se omezím na hvězdičky čtyři. ()
Galerie (3)
Photo © Radiotelevisione Italiana (RAI)
Zajímavosti (1)
- Chybělo málo a jméno Verdi (Ronald Pickup) by dnes nikdo neznal. Verdi to v jednu chvíli málem vzdal. Během krátké doby mu zemřela žena a dvě děti. Jeho druhá opera „Jeden den králem“ beznadějně propadla. Uvažoval, že to nechá být, že bude dělat účetního, že nemá talent. Šel domů, zřejmě z hospody. Potkal agenta místní opery Merelliho. Merelli měl s sebou vrácené libreto, které mu vrátilo již několik autorů. Verdi si to nechtěl vzít. Merellimu se přesto podařilo libreto Verdimu vnutit. Verdi přišel domů, svalil se do postele a spal do rána. Ráno vstal, jeho pohled padl na sešit, který ležel na zemi. „Co to je?“ Vzal sešit a ten se otevřel na stránce s veršem „Leť, myšlenko na zlatých křídlech.“ Zaujalo ho to a zkusil to napsat a byla z toho opera „Nabucco“. (trilobit4)
Reklama