Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Soderbergh není zrovna můj režisér no. 1. Jeho Oceanovky mi přijdou jako nablyštěná kára plná prvotřídních hvězd, která ale pod kapotou skrývá motor starého trabantu. Sice se dobře dívá na obal, ale když se má auto rozjet, začne to kašla, kouří se z toho a vítr vám vlasy rozhodně nerozcuchá. Traffic je ale film trochu jiného ražení. Je sice nacpaný hereckými hvězdami, ale nevypadá tak nablýskaně a daleko lépe šlape. Možná je to vážnějším tématem, možná je to i tím, že hvězdy nemají prvoplánově přitáhnout diváky, ale naopak jim vyprávět příběh. Traffic je tak trochu jiný film o drogách. Není to ten obvyklý moralizující typ - "všechno jde pořád z kopce", ale naopak se snaží celý drogový kolotoč uchopit jako celek. Sledujete tak jednotlivé články drogového řetězce a vidíte, co drogy z lidma dělají a jak je těžké a obtížné se jim vzepřít a nebo před nimi uchránit své blízké. Z filmových postav mě zaujala především ta v podání Michaela Douglase. V jakkékoliv situaci ho příběh ukazuje, vždycky si říkáte, že je prostě naprosto bezbranný. Ať už ho vidíte jako protidrogového šéfa USA číslo jedna a nebo zoufalého otce hledajícího po ulicích svou zfetovanou dceru. Pokaždé si s ním osud pohrává jako s loutkou a on se prostě nedokáže bránit. ***Věděli jste, že: "2GAT123" stojí na poznávací značce auta, jímž ve filmu jezdí Catherine Zeta-Jonesová. Vůz registrovaný pod tímto číslem byste ale v Americe hledali marně. Jde o značku fiktivní, používanou filmaři právě proto, aby nedošlo k záměně s reálně existujícim automobilem. Vedle "Trafficu" jste ji mohli zahlédnout například v "Policajt z Beverly Hills 2", "Pošli to dál", "Mullholand Drive" či "S.W.A.T." *** ()
Na tenhle kousek jsem se dlouho těšil. Zástup hvězd, zajímavý obsah a Steven Soderbergh - když zvládnul výborně natočit Dannyho parťáky, očekával jsem stejnou kvalitu i u jeho staršího filmu. Bohužel jsem byl zklamán - příliš dlouhá stopáž udělala své, "běžných" 100 minut by stačilo a určitě by snímku prospělo. ()
Bohužel či bohudík, podle toho, ze kterého konce se to vezme, jsem měl během filmu opět štěstí na výbornou společnost. Této společnosti bylo třeba věnovat pozornost a pochopitelně už ji moc nezbylo na samotný film, tudíž nám utekla spousta souvislostí typu, kdo ke komu patří, kdo s kým zrovna kuje pikle a vlastně i to, kdo je dobrý, kdo je dobrý méně a kdo je úplně zlý. Tento snímek si vyžaduje opravdu nadstandardní příval pozornosti. Každých 10 minut nám do děje vpluje 5 nových postav a zorientují se zřejmě jen ti nejzapřisáhlejší Soderberghovi fanoušci. Nevím, nějak mi nesedlo obrovské množství epizodek o tom, kterak drogy ovlivňují různé lidské životy různě. Přiznám se, že jsem nezachytil dokonce ani význam různých kamerových filtrů, ale důležité je, že jsem si jich vůbec všiml. Se Soderberghem si nevadíme, ale společné pivo bychom si asi neužili. Ocenil bych snad jen všudepřítomnou syrovost a vyprávění opravdu bez příkras, a to na všech frontách. To ovšem v současných filmech není nic až tak neobvyklého. Pokud vás daná problematika opravdu zajímá, či byste se rádi chtěli podobným způsobem živit, tak bych doporučoval sáhnout spíše po tomhle klenotu. ()
Je až neuvěřitelné z kolika odlišných pohledů na drogovou problematiku lze natočit ucelený a fungující film. Díky širokému rozsahu natočil Sorderbergh téměř až sociologickou sondu do světa distribuce a užívání drog, objektivně je zde popsána válka dealerů, práce policie, dopad na rodiny a dalo by se toho najít více. I přes tento masivní záběr je film přehledný a díky skvělým hercům a režii i záživný. ()
Realita srší z obrazovky. Najviac prekvapila Catherine Zeta-Jones. Najviac potešil Del Toro, najlepší bol Douglas. Kamera a strih skvelo zapasovali k téme, no tu ide v prvom rade o postavy a ich "ozajstný" život. Soderbergh natočil aj lepšie veci, ale touto témou a spracovaním skrátka musel zabodovať... ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Michael Douglas nejprve roli Roberta Wakefielda odmítnul, ta byla následně nabídnuta Harrison Fordovi, který ji přijal. Spolu s režisérem postavu vylepšil, ale nakonec se rozhodl se projektu nezúčastnit. Douglasovi se provedené změny líbily natolik, že roli přijal. (don corleone)
- Keď jeden kritik poznamenal, že sa zdá byť nerealistické, aby Carolinin (Erika Christensen) prospech v škole bol takmer dokonalý v čase, keď užívala drogy, scenárista Stephen Gaghan poukázal na to, že prospech vo filme bol jeho, a že v tom čase užíval drogy. (Astonko)
- Během prvního dne natáčení filmového debutu Soderbergha Sex, lži a video (1989) dostal od producentů telegram, ve kterém stálo, že slyšeli, že by neuměl řídit ani dopravu (couldn't direct traffic). O dvanáct let později, dostal Soderbergh Oscara za natočení filmu s názvem Traffic. (don corleone)
Reklama