Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor, Brendan Gleeson, Sam Robards, William Hurt, Ken Leung, Kathryn Morris, Jake Thomas, Ashley Scott (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Svět budoucnosti se změnil. Ledovce roztály, miliony lidí přišly o půdu pod nohama a jejich životní prostor se radikálně zmenšil. Situace si vyžádala absolutní kontrolu nad růstem populace. Chybějící místo zaplnili roboti. Jsou lidem k nerozeznání podobní a rok od roku jsou dokonalejší. Ten poslední, kterého sestrojil profesor Hobby, je tak dokonalý, že je schopen milovat, snít a cítit stejně jako člověk. Má podobu jedenáctiletého chlapce, jmenuje se David a společnost ho předala manželům Henrymu a Monice Swintonovým. Jejich syn Martin leží v nemocnici, kde v umělém spánku čeká, zda bude objeven lék na jeho smrtelnou nemoc. Manželé mají Davida vyzkoušet, a pokud se rozhodnou, mohou aktivovat jeho emoce. Profesor však manžele varuje, že si to mají dobře rozmyslet, protože je to krok nevratný. Žena to přesto po čase udělá a chlapec k ní začne cítit lásku. Dostane plyšového medvídka Tedyho, který patřil Martinovi. Stane se však to, co nikdo nečekal a Martin se uzdraví. Velmi záhy se ukáže, že pro dva chlapce není v rodině místo a Monica malého, vroucně milujícího robota odveze do lesa daleko za město, kde ho vysadí a odjede. Šokovaný David se rozhodne najít pohádkovou vílu Modrovlásku, která dokázala proměnit dřevěného Pinocchia v opravdového chlapce. Doufá, že jako skutečný chlapec se bude moci vrátit k mamince... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (918)
Formálně promyšlené, originální dílo, které mě před těmi dvanácti lety zmátlo právě svým epizodickým vyprávěním, ale dnes musím kromě netradiční (ale fungující) struktury obdivovat, jak například hladce kombinuje hororové konvence s těmi pohádkovými. Kubrickovské je to z tematického hlediska velmi (typických motivů lze vypozorovat hned několik) a hlavně se to vyloženě nabízí rozebírat lacanovskou psychoanalýzou (hrůza z odhalení "reálného reálna" atd.), podobně jako třeba Vertigo nebo Psycho. To mě vede k domněnce, že Spielbergova kariéra má s tou Hitchcockovou několik styčných bodů - stejně jako filmy "mistra hororu" jsou ty Spielbergovy ve své době považovány spíše za oddechovou zábavu a není jim věnován dostatek pozornosti ze strany "seriózních" kritiků a akademiků. Přitom se s plynoucím časem ukazuje, že jde o důmyslné a komplexní filmy, které spojuje zřetelný - dá-li se to tak dnes říct - autorský rukopis. ()
Medzi vrcholy filmu treba zaradiť herecké výkony. A v tomto ohľade patrí všetka úcta Haleymu Joelovi Osmontovi. Osmont bol už nominovaný na Oscara za svoju roľu v Šiestom zmysle. Tu nielenže nežmurká (ako robot ani nemôže), ale zo začiatku sa pohybuje ako robot úplne verne a jeho city prenikajú aj cez túto fasádu. Veľkým potešením pre diváka bol aj Jude Law. Aj keď väčšiu časť réžie mal Spielberg, je v nej predsa cítiť Kubrickov vplyv a hlavne námet. Buď sa človeku zdá, že film je absolútna kravina, alebo má človek pocit, že je v prítomnosti niečoho veľkého, filozoficky hlbokého, čo nemôže pochopiť. Narážky na jednoduchšie veci nášho denného života ako aj hlboké myšlienky o živote samom, o láske, ľudských citoch a ľudskosti sa dajú ešte vyčítať - aj keď niektoré až po niekoľkodennom rozmýšľaní. Ale predsa sa človek nezbaví toho pocitu, že sa mu Kubrick snaží povedať ešte čosi viac, čo mu ešte nedošlo. ()
Pre mňa najkrajšie Spielbergove scifi hneď po Jurskom parku, najdojemnejší príbeh malého robota, ktorý ma paradoxne väčšie srdce ako veľa ľudských bytostí. Dielo, ktoré chytí za srdce, úplne odzbrojí a nepustí. Veľmi silný filmový zážitok, ktorý sa na plátne len tak nevidí, ale čo by ste čakali od Spielberga? Chvíľami neúprosne krutý - obzvlášť časť na ničenie robotov je dokonalou úkažkou pádu ľudskej súdnosti, scény, ktoré nás emocionálne rozkolíšu, či záverečný stret dvoch úplne odlišných civilizácií, čím im Spielberg dodal nevídaných rozmerov fantastična. Haley Joel Osment bol v tomto filme pán nadherec a jeho šarmu som úplne podľahla. Ak pre mňa existuje lepšie scifi ako Terminátor alebo Jurský park, tak je to táto vybrúsená filmárska sonda do hrozivej ľudskej budúcnosti. Záverečné ,,I love you David... I do love you... I have always loved you" podfarebené dojemným Williamsovým motívom je pre mňa vôbec najsilnejšou, najemocionálnejšou a najpôsobivejšou scénou, pri ktorej som nedokázala zabrániť slzám a ktorá ma presvedčila, že Spielberg nikdy nespadne z piedestálu, na ktorý som ho postavila. ()
...dovolim si suhlasit s uzivatelom golfista, ktory pise, ze A.I. je kazdym zhliadnutim lepsi a lepsi. Film si od zaciatku drzi svoju ,,nerusivu plynulost a najma delikatnu atmosferu". Prijemne na mna pocas celeho trvania posobil hlas rozpravaca pribehu, ktory vo mne umocnoval pocit, ze sa pozeram skutocne na rozpravku o Pinochiovi. ()
Spielberga v posledních letech moc nemusím, a není to jen kvůli jeho pitomým nerealistickým happyendům. Tenhle film je podle mě krásný příklad toho, jak SF vypadat nemá. Přetechnizované, pohádkové, pseudomorálně ukecané a příliš zdlouhavé. Nečekal jsem, že to bude nejlepší film všech dob, ale takhle hloupý pohádkový blábol jsem si představit nedokázal. Od Briana Aldisse jsem četl celkem dost knížek i povídek a tak vím, že tu pohádkovost si tam přidal nejspíš scénárista se spielbergem samotným. Aldiss píše dramatickou a přemýšlivou literaturu bez nějakých větších technických detailů či božských zásahů. Přestom á všechno promyšlený a přestože nedělá třeskuté konce, jeho vyvrcholení je vždycky inteligentním a logickým. Tady ale ne. A navíc se mi trošku nelíbilo jisté plýtvání hereckým materiálem. Naco mít ve filmu Robina Williamse, Bena Kingsleyho či Meryl Streep, když všechno, čeho se od nich dočkáme je hlas? Trikově se jedná samozřejmě o dobrou práci, ale za milion taky dostanu opravdové zlato, takže co? Nuda. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Pro posledních sedm minut filmu složil John Williams klavírní skladbu, která přesáhla délku scény. Steven Spielberg film přestříhal tak, aby mohla zůstat kompletní. (HellFire)
- V pokladnách severoamerických kin nechali diváci 78,6 milionu dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 235,9 mil. (NIRO)
- Postava profesora Hobbyho (William Hurt) je odkazem na Stanleyho Kubricka, který ve Velké Británii produkoval své filmy pod značkou Hobby Films. (HellFire)
Reklama