Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, J. Patrick McNamara, Warren J. Kemmerling, Roberts Blossom, Philip Dodds (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Francouzský vědec Claude se svým tlumočníkem, kartografem Davidem, objeví letku vojenských letounů, která zmizela před třemi desetiletími. Letadla nejsou poškozená, fungují, ale po pilotech není ani stopy. Starý muž, který byl jediným svědkem, tvrdí, že v noci vyšlo slunce a zpívalo mu. Brzy poté se v poušti Gobi objeví pohřešovaná řecká loď Cotopaxi. V Indianapolis se zase krátce poté na řídící věži podaří zachytit hovor dvou pilotů civilních letadel o zjevení UFO. Stát Indiana je postižen masivními výpadky proudu, a tak je do práce povolán i technik Roy. Právě on na opuštěné silnici zažije setkání s UFO. Začne ho ve vozidle pronásledovat a spolu s ním tak činí i policie, ale kosmická loď mizí na noční obloze. Roy je UFO fascinován a stává se stále více posedlým obrazy, které se mu v mysli stále objevují. Vidí horu a neznámá síla ho nutí ji neustále z něčeho modelovat. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (771)
Nemusíme ukázať miliónové triky , aby sa navodila atmosféra stretu s cudzími civilizáciami. Toto sa podarilo Spielbergovi na celej čiare. Príbeh, ktorý Vás chytí a neviete sa dočkať konca filmu, aby ste uvideli, či je to len komplot vojenských zložiek, alebo UFO existuje a ako vlastne tí mimozemšťania budú vyzerať .... ()
Blízká setkání jsem viděl krátce po premiéře v kině jako kluk a to se ví, tehdy na mě svým vizuálem i poselstvím udělal Spielbergův velkofilm velký dojem. Jenže čas se nedá zastavit a dnes ten snímek vnímám úplně jinak. Když se podíváte na raného Spielberga, takový Duel nezestárl prakticky vůbec, kterýkoli béčkař dneška ho může považovat za svůj vzor a nebýt účesů, tak na něm nemusíte nic měnit. Čelisti zestárly jen nepatrně a pořád to je velmi dobře fungující hororový thriler, zatímco Blízká setkání zastarala z mého pohledu přímo děsivým způsobem. A nejde tady ani zdaleka jen o triky, z tohohle pohledu totiž první Indiana Jones zestárl rovněž a přitom dobře funguje. Jde především o celkový pohled na problematiku a odstup a to, jak Spielberg zobrazuje mimozemskou vivilizaci a její setkání s naší kulturou. Je to silně naivní až nechtěně úsměvné. Spielberg totiž pracuje s těmi nejprofláknutějšími motivy tzv. ufologie a jejich oblíbeného motivu únosů lidí. Od 50. let v americké populární kultuře ufologie nabyla bezmála náboženského rozměru a stala se východiskem pro nejrůznější konspirační teorie. Spielbergovi ufoni jsou přesně takoví, jak je vyobrazovaly americké noviny a časopisy nebo podřadné sci-fi snímky minulosti, jen je to všechno vyfutrované vysokým rozpočtem. Zemeckisův Kontakt je úplně jiná liga. Spielbergův film není ani tak sci-fi, jako svého způsobu fantasy pohádka. Celkový dojem: 45 %. ()
Reziser Steven Spielberg mal nominaciu na Oscara za najlepsieho rezisera, avsak v tejto kategorii zvitazil Woody Allen za romanticku komediu ANNIE HALL (1977). Aj herecka Melinda Dillon bola nominovana za najlepsiu herecku vo vedlajsej ulohe, avsak Oscara si prevzala Vanessa Redgrave za dramu od Freda Zinnemanna JULIA (1977). __________ Richard Dreyfuss - (Roy Neary) +++ François Truffaut - (Claude Lacombe) +++ Teri Garr - (Ronnie Neary) +++ Melinda Dillon - (Jillian Guiler) +++ Bob Balaban - (David Laughlin) +++ Lance Henriksen - (Robert) +++ Shawn Bishop - (Brad Neary) +++ Adrienne Campbell - (Silvia Neary) +++ Justin Dreyfuss - (Toby Neary) +++ Josef Sommer - (Larry Butler) +++ Carl Weathers - (Vojenský policajt) +++ Produkcia: Michael a Julia Phillips +++ ()
Možno boli očakávanie až príliš vysoké a to sa následne muselo odraziť na konečnom hodnotení. Budovanie atmosféry strachu z neznámeho si predstavuje tak trochu inak. Musím sa verejne priznať (možno to ale bolo tou celodennou únavou), že prvú polovicu som prevažne pretrpel. Neskôr však dejstvo začalo naberať aspoň aké také grády a ku koncu sa všetko prejavilo na jedničku. No čo z toho, keď prvá polovica vážne nestojí za nič moc.( ()
Z filmu mam trochu smíšený pocity. Na jednu stranu je to roztahaný, zdlouhavý a chvílema nudný, takže někde uprostřed jsem si dal pauzu, protože mě to fakt nebavilo. První polovina mi přišla celkově o ničem. Už jsem skoro nad filmem zlomil hůl a myslel jsem si, že se na druhou půlku snad ani dívat nebudu. Jenže na druhou stranu mě to od tý půlky docela chytlo, takže jsem se přecejenom odhodlal se na film dodívat a udělal jsem dobře, protože zejména asi tak posledních 30 minut mě film hodně překvapil. Úvodní hodinu by to asi chtělo hodně prostřihat, protože jsem měl chvílema pocit, že se koukám na nějakou užvaněnou telenovelu. Filmu, kterej nezvládnu sledovat na jeden zátah, holt žádný extra vysoký hodnocení nedám... Ale celkově je to docela koukatelný a rozhodně je to mnohem lepší, než Spielbergův o téměř 30 let novější a o poznání dražší film na téma setkání s mimozemskou civilizací - Válka světů. Jinak Richard Dreyfuss, kterýho já osobně moc nemusim, tady předved hodně slušnej výkon. ()
Galerie (230)
Zajímavosti (113)
- Když Steven Spielberg natáčel některé hlavní scény s vesmírnou lodí, ještě neměl jasno pokud šlo o její konečnou podobu. Věděl pouze, že by měla být velká, nemotorná a temná. Když pak natáčel o měsíce později v Indii, jezdil každý den kolem obrovské rafinérie, která byla výrazně osvětlená a vyčnívalo z ní množství trubek a dalších součástek, čímž se Spielberg inspiroval. Rozhodl se, že loď bude také zářit a vypadat futuristicky. V takové podobě se nakonec objevila ve filmu, a to i přesto, že už byly dříve natočeny scény, v nichž se nad davem objevuje černý stín. (don corleone)
- Film měl celkem 6 závěrečných oslav (dotočných), neboť Spielberg nebyl stále spokojený a prodlužoval konec natáčení. (don corleone)
- Známá melodie o pěti tóninách byla vybrána Spielbergem a Williamsem z několika stovek různých modifikací. (don corleone)
Reklama