Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, J. Patrick McNamara, Warren J. Kemmerling, Roberts Blossom, Philip Dodds (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Francouzský vědec Claude se svým tlumočníkem, kartografem Davidem, objeví letku vojenských letounů, která zmizela před třemi desetiletími. Letadla nejsou poškozená, fungují, ale po pilotech není ani stopy. Starý muž, který byl jediným svědkem, tvrdí, že v noci vyšlo slunce a zpívalo mu. Brzy poté se v poušti Gobi objeví pohřešovaná řecká loď Cotopaxi. V Indianapolis se zase krátce poté na řídící věži podaří zachytit hovor dvou pilotů civilních letadel o zjevení UFO. Stát Indiana je postižen masivními výpadky proudu, a tak je do práce povolán i technik Roy. Právě on na opuštěné silnici zažije setkání s UFO. Začne ho ve vozidle pronásledovat a spolu s ním tak činí i policie, ale kosmická loď mizí na noční obloze. Roy je UFO fascinován a stává se stále více posedlým obrazy, které se mu v mysli stále objevují. Vidí horu a neznámá síla ho nutí ji neustále z něčeho modelovat. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (771)
Jedno z klíčových děl žánru, které muselo být ve své době neuvěřitelnou peckou, mě dnes léta páně 2012 docela velkým obloukem minulo. Honba za kontaktem s mimozemšťany je sice plná „úžasných“ vizuálních efektů i zajímavých nápadů, ale to, že jsem ji viděl až nyní, bude zřejmě tím největším kamenem úrazu. Slušnou atmosféru nabízí jen sporadicky, hluchých míst naopak poměrně hodně. Přepálená délka z ní pak dělá na můj vkus až příliš neosobní (místy takovou až na Spielberga překvapivě nepříjemnou) záležitost. Ale jak říkám, pětatřicet let poté nemůžu čekat zázraky. PS: Spielberg se navíc opět ukázal jako oscarový smolař (osm nominací, pouze cena za kameru).. ()
Pro mě je tohle jako kousnutí do kyselého jablka o kterém člověk téměř najisto tuší že kyselé bude. Řeknu to na rovinu: pro mě osobně Spielberg + mimozemšťani = slabota, průměr. Ať už se jednalo o Ítího nebo o domrvený závěr posledního Indiany. Pokud budou vystupovat i v pátem díle Jonese nějací ufouni, tak asi zcvoknu. Není to zaujatost, jen mám rád když Steven točí dospělácké filmy. A že je točit umí nás přesvědčil ve výborném Ryanovi, Mnichově nebo ve všech Indiana Jonesech. Jeho sci-fi Minority Report si řádně považuju jako výborný počin. Zato Blízká setkání mě nechávají téměř naprosto chladným. Těch zapamátováníhodných scén je zde jako šafránu. Dobře únos dítěte super, ale co dál? Časový odstup mi z dnešního pohledu nedělá žádné problémy. Jen ten příběh pro mě buď není natolik atraktivní nebo mě prostě tato Spielbergova látka moc netáhne. Ono já se ostatně s polovinou jeho filmů nedokážu ztotožnit. ()
Blízke stretnutia sú názornou ukážkou toho, ako Spielberg dokáže uchopiť látku tak, aby obsahový či filmársky potenciál nevyšiel do prázdna. Predlhé naťahované scény skrytého kontaktu s mimozemšťanmi, kedy nevidíte, čo presne sa deje - obzvlášť scéna v dome, ktorý pohlcuje svetlo - oplývajú desivým tajomnom a brilantne budovaným napätím. Po dlhom čase som si z dôvodu matných spomienok na tento film dala reprízu a hoci vo mne vyvolal všetky možné emócie a presvedčil ma o tom, že Spielberg sa pre filmy s mimozemskou tematikou narodil, niektoré scény, narúšajúce dejovú plynulosť, by som jednoducho vystrihla alebo skrátila. Aj keď som bola ohromená z jedného z najfamóznejších filmových koncov, ktorý je pojatý omnoho metaforickejšie než filmy s krutým vyvražďovaním, nemôžem ignorovať záchvevy miernej nudy a niektoré zbytočné scény. Okrem tejto znamenitej mimozemskej roviny však nejde filmu uprieť mierny psychologický podtón premietnutý v hlavnom hrdinovi, pre ktorého je kontakt s inou, vyspelejšou civilizáciou priam bytostne dôležitý a prechádza až do duchovnej sféry a túžby po niečom božskom. V tomto smere je to film nadčasový a unikátny. ()
Setkání prvního druhu je, když vidíte UFO. Druhým druhem je, když o tom spatříte nějaký důkaz. Kruhy v obilí, záření...Třetí druh znamená, když navážete kontakt. Ale to už je tak trochu spoiler... Každopádně je skoro neuvěřitelné, co dokázal Spielberg v roce 1977 natočit...a k puncu výjimečnosti stačilo jemu a Johnu Williamsovi vlastně jen pět jednoduchých tónů... PS: Tenhle velkolepý film by si zasloužil remake - ideálně kdyby ho natočil sám mistr Spielberg! ()
Tak jsem to teda na podruhé dala. Poprvé jsem u toho usnula ... Předesílám, že nejsem milovníkem sci-fi, spíš se tomuto žánru vyhýbám. Ale jde o film natolik opěvovaný, často zmiňovaný, dobře hodnocený - zkrátka chtěla jsem si udělat vlastní názor. Už ho mám. Na mě to nefunguje, nudila jsem se. 23.8.2016 Třetí šance: Mnohem víc sleduji filmařinu - kameru, načasování, efekty, hudbu. Což je dle mého soudu známkou, že mě příběh nevtáhl dovnitř. Hodnocení zůlstává, oba tvůrci mají za sebou mnohem zdařilejší kusy. Spielberg Schindlerův seznam a Chyť mě, když to dokážeš, Hill Griffin a Phoenixová z roku 1976. ()
Galerie (230)
Photo © 1977 Columbia Pictures
Zajímavosti (113)
- Roy (Richard Dreyfuss) má ve filmu ožehnutou špatnou stranu obličeje. Sedí-li člověk za volantem na levé straně a vykloní se z okénka, musí mít ožehnutou pravou stranu obličeje, nikoliv levou. (pjotri)
- Melinda Dillon (Jillian Guiler), která byla za svou roli nominovaná na Oscara, byla obsazena pouhý víkend před začátkem filmování. Doporučil ji režisér Hal Ashby. (don corleone)
- Když na konci filmu vycházejí lidé z vesmírné lodi, tak se dozvíme, že jsou někteří členy "letu 19". Tvůrci tím narážejí na záhadné zmizení pěti amerických bombardérů Grumman TBF Avenger, ke kterému došlo nad bermudským trojúhelníkem v roce 1945. (Duoscop)
Reklama