Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Úspěšná a divácky oblíbená hořkosladká komedie o životě, v níž hlavní roli hraje láska, odvaha, smích i smrt. Film vznikl podle scénáře Haliny Pawlowské, která tu čerpala inspiraci ze svého vlastního rodinného zázemí. Autorka v něm s humorem a ironií sobě vlastní, ale i s pochopením a soucitem vzpomíná na svého otce a další svérázné a zemité příbuzné, pocházející ze Zakarpatské Ukrajiny, na své mládí a s ním spojené nešťastné lásky a ztracené iluze. Vše na příběhu Olgy, jejích přátel, rodiny a vrstevníků, odehrávajícím se v průběhu dvaceti let, které prožívalo Československo po ruské okupaci. Peripetie hrdinů jsou nahlíženy s ironií a humorným nadhledem. Střídají se zde bouřlivé komediální situace se slzami. Hrdinové této komedie však už ví, že nepodlehnout, nevzdávat se, mít rád a nezapomenout se smát je platné a dobré… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (205)

Aelita odpad!

všechny recenze uživatele

Česká soda není šampaňské, ale voda s bublinkami, Chylková není 14-letá holka, ale 31-letá žena převlečená za holku, Milan Šteindler není režisér, ale director cirkusu a tahle šaškařice není film, ale klauniáda. ___ Vypnuto po 15 minutách v rámci zachování vlastních nervů a těžce vypěstovaného hipsterského vkusu. ()

lsd 

všechny recenze uživatele

Docela věrné zachycení života takové (ne)obyčejné rodinky po nastolení totalitního režimu. Příběhem i formou mi to trochu připomělo Kachyňovy Lásky mezi kapkami deště(akorát Šteindlerův film byl sledován z pohledu spíše ženského). Podobné je i rozdělení do různých pomyslných kapitol, které se potom na konci uzavřou v jeden celek. Výbornou roli zde má především Chýlková, která je jak komediální, tak i tragická(myslím postava, ne herecký výkon:). Potěšil mě i Pieczka jehož otec byl velice realistický, a to, že mu místy ani nebylo pořádně rozumět, přidávám spíš k plusům(holt větší autenticity, když byl Ukrajinec). Pro Petra Čepka to byla bohužel jedna z posledních rolí, ale tady se ještě vyznamenal. Pěkný, tragikomický film mající v sobě takovou zvláštní magiku. ()

Reklama

J R C Pecuchet 

všechny recenze uživatele

Průměrný film, který zobrazuje životní osudy Haliny Pawlowské a její rozvětvenou rodinu. Sama Halina Pawlowská si ve filmu také zahrála a napsala i scénář, který ještě Milan Šteindler rozvinul. Ve filmu exceluje Franciszko Pieczka jako ortodoxní otec a malé role si střihli také např. Petr Čepek, Karel Heřmánek, Tereza Brodská či Barbora Hrzánová. ()

Joski 

všechny recenze uživatele

Šteindlerova ukrajinsko-česká sága so zvláštnou poetikou je v kategórii českej komédie ojedinelý exemplár. Podobné filmy sú skôr typické pre východnú alebo balkánsku kinematografiu. Skvelý poľský herec Frantiszek Pieczka ma prekvapil "dobrou češtinou" i citáciou ukrajinského dialektu. Etnografické prvky s kvalitnou dávkou českého humoru na tému "kádrových posudkov" zaraďujú tento snímok do extra kategórie. Táto trošku tragikomédia pravdepodobne nesadne každému divákovi. Pre mňa 95% ()

Gary 

všechny recenze uživatele

Nejspíš to jediné, co se Milanu Šteindlerovi povedlo natočit. Dobře napsané, se skvělým Pieczkem, Hrzánovou, Vránovou a samozřejmě Chýlkovou, s velice dobrým scénářem. Vadilo mi ale, že to celé vypadá, jako by se to odehrávalo někdy v osmdesátých letech a výprava i kostýmy to jen potvrzují. A třicetiletá Ivana Chýlková na začátku hrající čtrnáctiletou...to se úplně nepovedlo. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (15)

  • Ve filmu zazní, že rodina, o které pojednává autobiografický scénář Haliny Pawlovské, se jmenovala původně Hakundáková. Matka Olgy (Ivana Chýlková) byla ovšem učitelka a z pochopitelných důvodů se nechala raději přejmenovat na neutrálnější „Hakunděková“. V cyklu Tajemství rodu (od r. 2012) v epizodě Halina Pawlowská (2013) Halina prozrazuje své pravé rodové jméno, a to je Kločurak. Ve skutečnosti se její otec nechal přejmenovat na „Kločurek“. Na Ukrajině je jméno Kločurak a rodina Pawlovské uctívána, protože je spojena s bojem za svobodu Ukrajiny. (sator)
  • Když policisté pod falešnou záminkou zadrží cestovní pas Olgy (Ivana Chýlková), ztropí Hakunděk (Franciszek Pieczka) scénu, že bez něj se už Olga nedostane na Západ. S cestovními doklady to bylo ale složitější, existovaly tři typy: pas do socialistických zemí, pas do socialistických zemí a Jugoslávie, a pas do kapitalistických (západních) zemí. Na pas nebyl nárok, člověk si mohl požádat, ale běžné bylo jeho zamítnutí, a to přesto, že ČSSR signovala Helsinskou deklaraci, která obsahovala právo občana svobodně cestovat. Další krok k cestě na Západ byla žádost o povolení výjezdu, nutné často bylo pozvání někoho z valutové ciziny, žádost schvaloval zaměstnavatel, případně škola, dále domovní důvěrník. Dalším krokem byla žádost u banky o přidělení kapitalistických deviz. Tato žádost byla často zamítnuta. (sator)
  • Závěr filmu, kdy se auto vznese nad horským údolím, je odkazem na film Thelma a Louise (1991), kde je podobná scéna. (sator)

Reklama

Reklama