Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V malém městě, v době totality, jsme v úvodu svědky dramatického okamžiku, opíjení okresního tajemníka, aby díky jeho přízni Městečko získalo novou buňku na občerstvení. Tajemník v hluboké opilosti oznámí, že dostal chuť na ženu. V rámci obecních zájmů vznikne dramatický okamžik, jak mu vyhovět? Podaří se. Se začátkem demokracie začíná v Městečku nový život. Už proto, že vítězem voleb se stane Nezávislá erotická iniciativa. Hospodský si pronajímá hospodu do privátu, vznikají první soukromé obchody, první velké plány na to jak zbohatnout. Městečko postihnou i restituce majetku, přinášející štěstí a bohatství na jedné straně a závist s nenávistí na straně druhé. Podnikání přináší některým začínajícím živnostníkům nepříjemná překvapení z nemilosrdného kapitalismu. Někteří se rychle orientují rovnou na zlodějinu. Iluze o velkém světě bohatých se u některých postupně ztrácí v beznadějných pokusech vydělat aspoň na živobytí. Ani majetek získaný restitucí nepřináší vždy štěstí. Přicházejí první krachy. Podnikatelské i osobní. A také se zase na radnici souloží. Ale na rozdíl od totality, je to opravdu milování

Film Městečko je mozaikou příběhů a epizod z malého města z období přelomu totality a nové demokracie. Plejáda drobných hrdinů, kteří úspěšně či méně úspěšně zápasí se změnou společenského systému a i svými osobními poměry - vychází z autobiografických zážitků režiséra, obměněných či doplněných různou mírou umělecké licence. Autor scénáře a režisér filmu Jan Kraus se pokusil o pohled na nedávno převratnou dobu z pohledu komediálně hořké nadsázky. "Absurdita často ukazuje realitu výstižněji. A realita sama je zase často absurdní. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (78)

cariada 

všechny recenze uživatele

Film Jan Krause , který se jako by snaží natočit to ve stylu 60.let jenže ani s neherci to ještě neznamená, že to k něčemu bude. Film je velice fádný a působí až moc uměle. Ano byl tu po revoluci bordel, ale v tomhle podání je to hodně nepovedené a řekl bych až moc přehnané. Najde se tam pár momentů k zasmání třeba erotický bál. Ale jinak je to spíš nuda. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Myslím, že to odsoudivé hodnocení Krausova Městečka je jedna velká mýlka a možná i uražená ješitnost českého diváka. Já v něm vidím pokus nejenom reflektovat složitou dobu porevolučního hurákapitalismu (stejně jako třeba v Dědictví Věry Chytilové), ale především postihnout složitou českou povahu a snahu vyjádřit se jaksi k otázce české identity. Je to vlastně pokračování stejné genetické řady fenoménu Papouškova triptychu o rodině Homolkovic, jen ne tak prvoplánovitě okázalé, ale spíše symbolické a metaforické, ale ještě navíc nejenom v osobnostní, ale i v politické rovině. Oproti Papouškovo snímkům (založeným na sociologickém rozboru pozorování vztahů v sociologické skupině - rodině) je Městečko spíše jakýmsi politologickým komentářem - pozorování lidí na maloměstě, kterak se starají o svou polis a o správu věcí veřejných (proto chápu nadšení amerických recenzentů z tohoto filmu, jejich paradigma bývá také většinou politologické, tedy blízké optice tohoto snímku). A my, obyvatelé městeček v Česku, v něm nedopadáme zrovna nejlépe... Podobné filmy: Dědictví aneb Kurvahošigutntag, Mistři, Hoří, má panenko, Ecce homo Homolka, Hogo fogo Homolka ()

Reklama

cross 

všechny recenze uživatele

Ivan Kraus musel být při natáčení úplně mimo. Osobně si ho vlastně ani jako režiséra nedokážu představit a tento film to jenom podtrhuje. Scénář je zajímavý, uznávám a s nejednou situací jsem se myšlenkově hodně ztotožnil a do značné míry si ji pamatuji podobně, takže jako nápad to beru. Stejně tak se v klidu zasměju několika vydařeným scénkám, ale toť vše. Ze zbytku vstávají vlasy na hlavě! Některé (ne)herecké výkony jsou úplně mimo, film je téměř bez příběhu (rozkouskovaný ještě hůře než Kameňák!!!) a co především nechápu je to, jak se do jednoho filmu může dostat tolik realizačních nepřesností. Nevím jak vy, ale já si nepamatuji, že by za totáče někdo chodil na STK, že by těsně po pádu komunismu brázdily naše vesničky sličné tetované striptérky s moderním piersingem v pupíku, že bych v půjčovnách v 90. letech sehnal filmy natočené až na sklonku milénia, že by se při větrné smršti okolní stromky nepohly ani lístečkem a o povinných mlhovkách na Trabantu ani nemluvě! Síla, co? A to jsem film viděl jenom jednou! Bylo by to v pohodě, ale to by to musel být studentský snímek nějakých amatérů. Takhle nechápu, jak se mohl film vůbec dostat do kin, natož získal nějaké ceny na mezinárodních festivalech! ()

Idego 

všechny recenze uživatele

To se tak potká Hoří, má panenko a Díra u Hanušovic... Říkám si, proč to má tak nízké hodnocení a proč jsem o tomhle klenotu slyšel poprvý 17 let po natočení, a to ještě jenom díky obskurnímu podcastu. (A hned se nabízí odpověď, že v tom lidi až moc vidí nastavený zrcadlo.) Není pravda, že to nemá děj. Je tu prostě víc postav a jejich příběhů, který se víceméně náhodně střídají, ale všechny postupují v čase a patřičně se vyvíjejí. Taky není pravda, že je to špatně zahraný. Naopak je to skvostně trhlý a součástí toho je i ten hereckej styl. Tohle přece není Sorrentino. Kouř by taky nešlo zahrát civilně. A hlášky jsou tu brutální, až se divím, že nezlidověly. Zeitgeist až na dřeň a nebetyčně vtipná kritika čecháčkovství okořeněná trochu béčkovýho trashe. Poklad. Dobrý večer, soudruhu tajemníku! ()

Brouk 

všechny recenze uživatele

Z tohohle filmu jsem ale hodně... hodně rozpačitý. Bylo tam sice mnoho věcí a postřehů k zamyšlení docela surově podaných divákovi, ovšem rejža" Kraus mi připadal, jako by chtěl vypilovat Formana poloviny 60.let, ale takhle? Možná, že až se na to po nějaké době podívám znovu... možná nebudu negativně nakloněn a třeba "dorostu" a pochopím režisérův záměr... a možná o tom moc přemýšlím... zatím je to ale za hodně slabé dvě**. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (2)

  • Film získal cenu amerických kritiků prestižního filmového časopisu Variety Critics Choice na MFF v Karlových Varech. (Redix)
  • Ve filmu se na malou chvíli objeví v roli pohřebáka Ivan Genov, který je ve skutečnosti provozovatelem Pohřební služby v Uhlířských Janovicích. Pro film zapůjčil i rakev. (tm004)

Reklama

Reklama