Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dávná pověst o muži s píšťalou nemá začátku ani konce. Krysař po staletí putuje od města k městu a jeho tvář má nesčetně podob. V tajemných ulicích starobylé Prahy ožil jeho příběh jen na jediný den a možná jen proto, aby se stal filmem. Objevil se na přelomu jednoho roku jako přízrak a stejně tak i zmizel. Hned při prvních krocích městem spatřil Agnes, Kristiána a budoucí svědky jejich manželského slibu, jak v otevřeném červeném kabrioletu objíždí kostely a prosí o svatební obřad. Dívka s věnečkem ve vlasech, nosí pod srdcem nový život. Ale všude jsou odmítáni. Muž s fujarou a v dlouhém plášti, nadaný podivuhodnou schopností přinést lidem očistu, až dosud lásku nepoznal. Pro něj i pro Agnes je jejich setkání jako blesk z čistého nebe. Marně Kristián volá jméno své milé, marně jim ďábel nastražuje léčky. V té zběsilé silvestrovské noci se zrodilo pouto, které je ale třeba vykoupit. Každý tu něco ztrácí, každý se musí něčeho vzdát

Krysař, který nalezl inspiraci ve stejnojmenné předloze Viktora Dyka i v muzikálu Daniela Landy, je osobitou a originální filmařskou reflexí staré legendy. Na otázku, proč byl film točen vlastně "v přímém přenosu", v průběhu 24 hodin, F. A. Brabec - spoluscenárista, kameraman a režisér v jedné osobě - odpověděl. "Snažil jsem se najít klíč na zpracování Krysaře tak, aby zůstal silný emotivní příběh o lásce a zároveň abychom nevytvořili 'jen' klasickou 'dobovku'. Extrémní podmínky natáčení, kde musí všichni ze sebe dostat opravdu všechno, pomohly umocnit emotivní proniknutí pod kůži všech hrdinů. Faleš nebyla možná, nebyl na ní čas. Zahráli jsme si s přirozeným vyčerpáním, se zimou i s povinností něco dokončit.Věřím, že jsme v hraných scénách dosáhli větší autentičnosti a expresivnosti,.a že divák bude vtažen do děje se stejným nasazením jako celý filmový štáb." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Dudek 

všechny recenze uživatele

Krysař je v prvé řadě filmem, jehož účelem byl zápis do knihy rekordů, v druhé řadě je pak experimentem, kdy je jakýsi divadelní přepis slavné hry vsunut do ulic silvestrovské Prahy. Jedná se také o spojení současnosti se slavným legendárním příběhem o Krysaři. Proč říkám divadelní přepis. Odpovídá tomu divadelní sbor, který naše hrdiny následuje, divadelní chování herců a hlavně dialogy hodící se spíše na divadelní prkna, než na filmové plátno. Přesto právě ta nefilmovost dělá z Brabcova filmu to čím je, teprve díky ní funguje stoprocentní spojení starého příběhu o boji zla s dobrem, o němž zvrácení obyvatelé nemají ani potuchy, se současným světem. Zajímavý je také experiment s jedním reflektorem - tento prvek je také znám ze starých divadel a cirkusů, kde reflektor svítí na baviče... - který nám dává kus světa a přesně určuje místo na které se máme zaměřit. Film také vyvolává jisté vzpomínky - i když to jistě nebyl účel -, například pohled na kultovní neonové srdce na Hradě. Rád bych též pochválil Landův hudební doprovod, který - pokud ovšem mistr nezačne zpívat - je velice dobře poslouchatelný a do filmu se opravdu hodí. Nemohu tento zmodernizovaný přepis klasické české knihy ohodnotit odpadem jen z toho důvodu, že je z něj cítit jistá poetičnost okamžiku a navíc si velice vážím tvůrců, kteří projevují alespoň malé pokusy odpoutat se od stereotypu české komediální kinematografie, v níž je pomalu jeden film nerozlišitelný od druhého. Pokud budou podobně experimentovat i jiní tvůrci, věřím že se stav českého filmu výrazně zlepší. ()

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Nevím nevím jestli jsem koukal na to co vy, ale mě to naprosto stačilo a musím uznat, že ačkoliv jsem Brabce již dávno odepsal tak navzdory velice špatné kritice , jsem byl mile překvapen. Kamera byla senzační, Krajčo byl nadprůměrný a exteriéry z naší milované Prahy budou snad v každém filmu nádherné. Ano jde o experiment no a co? A že se film točil jen jeden den? To přeci filmu také neubere pokud je dobře zvládnutý. Já prostě musím být štědřejší než většina recenzentů zde. Za hudbu hvězda, za kameru hvězda (i když se moc často opakuje stejně je nadprůměrná ), za atmosféru silvestrovské Prahy hvězda a za Krajča půl hvězdy. Vychází mi to na 3 a půl ale dávám 3, neboť bych tu vypadal jako úplný blb. S čím ale nesouhlasím je hodnocení horší než 2 hvězdy , protože ačkoliv Jákl je přece jen lepší judista a Ester mě také nijak výrazně neokouzlila, přece je tu ta hudba a ta je perfektní a nejenom ta, záběry osvětlené lampou jsou přeci něčím novým a nevypadají vůbec špatně. Nemůžu si prostě pomoci , dýchla na mě atmosféra, která se mi vážně líbila. ()

Reklama

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Tento film je natočen jako experimentální a jako na takový se na něj musíme také dívat. Zásadní průser je používání téměř divadelního jazyka ve filmu. Jediný komu to prochází je Karel Dobrý, v ostatních rolích to působí prkenně a houf svatebčanů je vyloženě trapnej. 2) je tu naprostá nasmyslnost, a těžká srozumitelnost "děje". Nevím, co se teda vlastně stalo, když všichni uslyšeli Ďáblovo zvonění, a i scény na sebe nenavazujou nijak logicky. V jedné scéně Ágnes odjede autem, v další scéně beží po ulici, její druh ji najde, nabere ji do auta, někam djedou, on všem oznamuje, že se budo brát, načež Ágnes se sebere, odejde, on ji najde, jedou dál, někam přijedou, on zas vykřikuje, tralalá, Ágnes se sebere, odejde, on za ní běží jedou dál, atd... toto je podstatná část děje. Furt se opakuje, že budou svoji, bezdomovec s krysou furt opakuje, že město bude Ďáblovo a Krysař neustále opakuje, že musí do půlnoce stihnout vyčistit město od všech Krys a že bude muset foukat naplno. Pokud film v něčem vyniká, je to audiovizuální forma, tudíž forma opět vítěží nad obsahem. Záběry jsou zajímavé, práce se světlem (pouze jeden reflektor), byť silně divadelní, je zajímavá, a ačkoliv nemám příliš rád Daniela Landu, jako textaře a zpěváka, musím uznat, že ako skladatel je skvělý, a jeho hudba zachraňuje Krysaře od úplného odpadu. Neustále okounějící dav civilistů mě taky dost vytáčel a ani velké Neonové srdce na Pražském Hradě příliš nepomohlo. To jsou detaily, které mě opravdu znemožňovaly jakkoliv se do filmu vcítit. ()

Kapybara odpad!

všechny recenze uživatele

Označení "film" je v tomto případě zavádějící. Příběh 0, atmosféra 0, celkové vyznění 0. U některých patetických dialogů jsem se s chutí zasmála, ale to tvůrci zřejmě neměli v úmyslu. Jináč jsem se celou dobu mohla udrbat nudou. Nějak jsem nepochopila, co tam dělal ten paňáca ve zvonici a proč chtěl tolik tu čarodějnou fujaru. Zbytek se mně slil v rozmazanou šmouhu, kdy Krajčo s Geislerovou popojížděj zasněženou Prahou, kolem nich poskakujou maškary v červeným a do toho tam hudrá nějaká rádobymoudra chlápek s pytlem přes hlavu. Potom Krajčo foukne do fujary a zemře. Geislerová odejde s tím zakuklencem, který dá fujaru paňácovi a ten se strašně raduje a poskakuje nadšením ve zvonici. Tak to je celé. Kdyby se to aspoň netvářilo tak vznešeně, takhle mi to připomíná obdobně "hluboké" snímky Kamenný most a Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba, které se také urputně snaží předat jakési důležité "poselství". Zkrátka řečeno, chcete-li ztratit hodinu svého drahocenného času, podívejte se na Krysaře. Zcela určitě budete litovat! ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Ano, tento film byl natočen za 24 hodin a dostal se tak do Guinessovy knihy rekordů. Ovšem, stálo to za to? Na co je film, který sice drží světové prvenství, ale je nudný a neuvěřitelně špatný? Tady se skutečně potvrdilo staré rčení: "Práce kvapná, málo platná." Roztřesená neustále kmitající kamera (to jako kdyby to točil náhodný chodec svou osobní kamerou, Brabec asi naprosto zapomněl na svou původní profesi), podivný scénář, naprosto nedostačující ochotnické herecké výkony a (pro mě) děsně iritující jeden reflektor osvětlení. Jediné co se mi líbilo je hudba od Daniela Landy, kterého mám rád a proto ta 1*. Mimochodem, sám Landa by se v roli Krysaře vyjímal daleko lépe než dřevěný necharismatický Jákl. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (5)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe v časti Staré Mesto. (dyfur)
  • Pro Richarda Krajča to byl první Silvestr strávený v Praze. (HappySmile)
  • Snímek produkovala matka Petra Jákla ml. (LEGACY)

Reklama

Reklama