Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dávná pověst o muži s píšťalou nemá začátku ani konce. Krysař po staletí putuje od města k městu a jeho tvář má nesčetně podob. V tajemných ulicích starobylé Prahy ožil jeho příběh jen na jediný den a možná jen proto, aby se stal filmem. Objevil se na přelomu jednoho roku jako přízrak a stejně tak i zmizel. Hned při prvních krocích městem spatřil Agnes, Kristiána a budoucí svědky jejich manželského slibu, jak v otevřeném červeném kabrioletu objíždí kostely a prosí o svatební obřad. Dívka s věnečkem ve vlasech, nosí pod srdcem nový život. Ale všude jsou odmítáni. Muž s fujarou a v dlouhém plášti, nadaný podivuhodnou schopností přinést lidem očistu, až dosud lásku nepoznal. Pro něj i pro Agnes je jejich setkání jako blesk z čistého nebe. Marně Kristián volá jméno své milé, marně jim ďábel nastražuje léčky. V té zběsilé silvestrovské noci se zrodilo pouto, které je ale třeba vykoupit. Každý tu něco ztrácí, každý se musí něčeho vzdát

Krysař, který nalezl inspiraci ve stejnojmenné předloze Viktora Dyka i v muzikálu Daniela Landy, je osobitou a originální filmařskou reflexí staré legendy. Na otázku, proč byl film točen vlastně "v přímém přenosu", v průběhu 24 hodin, F. A. Brabec - spoluscenárista, kameraman a režisér v jedné osobě - odpověděl. "Snažil jsem se najít klíč na zpracování Krysaře tak, aby zůstal silný emotivní příběh o lásce a zároveň abychom nevytvořili 'jen' klasickou 'dobovku'. Extrémní podmínky natáčení, kde musí všichni ze sebe dostat opravdu všechno, pomohly umocnit emotivní proniknutí pod kůži všech hrdinů. Faleš nebyla možná, nebyl na ní čas. Zahráli jsme si s přirozeným vyčerpáním, se zimou i s povinností něco dokončit.Věřím, že jsme v hraných scénách dosáhli větší autentičnosti a expresivnosti,.a že divák bude vtažen do děje se stejným nasazením jako celý filmový štáb." (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Jazzzz 

všechny recenze uživatele

Tento film je každopádně originální, doba po kterou se točil se na něm dosti zle podepsala a kdyby si s natáčením dali trochu víc práce a natáčeli ho proto, aby stvořili dobrý film a ne proto, aby se dostali do nějaké knihy rekordů mohl z toho být film mnohem lepší. Někdo možná nazve film nudným, ale podle mě má dobrou atmosféru a doplnění hudbou Dana Landy této atmosféře jenom napomáhá. Bohužel musím přiznat, že tento film nepatří k těm na které se budete dívat opakovaně, jednou maximálně dvakrát a myslím si že více ne. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Krysař je v prvé řadě filmem, jehož účelem byl zápis do knihy rekordů, v druhé řadě je pak experimentem, kdy je jakýsi divadelní přepis slavné hry vsunut do ulic silvestrovské Prahy. Jedná se také o spojení současnosti se slavným legendárním příběhem o Krysaři. Proč říkám divadelní přepis. Odpovídá tomu divadelní sbor, který naše hrdiny následuje, divadelní chování herců a hlavně dialogy hodící se spíše na divadelní prkna, než na filmové plátno. Přesto právě ta nefilmovost dělá z Brabcova filmu to čím je, teprve díky ní funguje stoprocentní spojení starého příběhu o boji zla s dobrem, o němž zvrácení obyvatelé nemají ani potuchy, se současným světem. Zajímavý je také experiment s jedním reflektorem - tento prvek je také znám ze starých divadel a cirkusů, kde reflektor svítí na baviče... - který nám dává kus světa a přesně určuje místo na které se máme zaměřit. Film také vyvolává jisté vzpomínky - i když to jistě nebyl účel -, například pohled na kultovní neonové srdce na Hradě. Rád bych též pochválil Landův hudební doprovod, který - pokud ovšem mistr nezačne zpívat - je velice dobře poslouchatelný a do filmu se opravdu hodí. Nemohu tento zmodernizovaný přepis klasické české knihy ohodnotit odpadem jen z toho důvodu, že je z něj cítit jistá poetičnost okamžiku a navíc si velice vážím tvůrců, kteří projevují alespoň malé pokusy odpoutat se od stereotypu české komediální kinematografie, v níž je pomalu jeden film nerozlišitelný od druhého. Pokud budou podobně experimentovat i jiní tvůrci, věřím že se stav českého filmu výrazně zlepší. ()

Reklama

mcleod 

všechny recenze uživatele

Aha a tohle má s Dykovým Krysařem společného co? Podobně jako u Brabcova Máje... výběr předlohy výborný (jedny z nejgeniálnějších českých literárních děl), prvotní nápad režiséra určitě dost zajímavý s velkým potenciálem, který ale není ani v nejmenším naplněn. Je to škoda, nějaké osobitější zpracování by jim určitě slušelo... i to natáčení Krysaře během jediné silvestrovské noci mohlo přinést hodně zajímavého (vedle toho rekordu, který autorům ze srdce přeju, ale asi to není to hlavní, o co by měl film usilovat). Co naopak považuji za největší průšvih a co nedokážu vůbec pochopit, jsou ty Brabcovy úpravy předloh (ostatně stejně jako u zmíněného Máje), díky kterým z filmových zpracování mizí všechno, co dělá z původních textů tak neskutečně strhující literární díla. Pak už z toho nezbyde nic jiného než tohle... ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Českým porevolučným filmom experimenty nejako nesedia. F.A.Brabec sa zrejme inširoval Věrou Chytilovou a natočil experimentálny film Krysař. Je to však experiment pre experiment a nie pre diváka. Adekvátnej podpory sa mu dostalo aj zo strany médií, že film sa natočil za 24 hodín. Omieľalo sa to všade a na každom kroku a tak mal vlastne vždy a všade vlastne bezplatnú reklamu.... A to bolo príliš lacné .... Sorka, ale z celého filmu ma zaujali len dva detailné zábery do tváre Krysařa a zopár hudobných mitívov Daniela Landu .... ()

S.i.d. 

všechny recenze uživatele

I přes velmi nízké hodnocení jsem se odhodlal film shlédnout. Výsledkem bylo, že jsem pochopil proč se uživatelům film vůbec nelíbil. 1) Scénář byl nezajímavý, myslím že i pro někoho kdo nečetl původní knihu těžko pochopitelný. Téměř nic se nedělo. Projíždění Prahou a bezvýznamné toulání krysaře zabíralo delší část filmu než dialogy a jakýkoliv obsahově důležitý děj. Myslím si že pokud by scénárista strávil nad svým dílem delší dobu, dalo by se z toho něco vykouzlit. 2) Zpracování bylo otřesné. Chápu sice že byl film natočený za 24 hodin, ale to co prošlo střihem je občas opravdu tragédie. Pokud někdo neví základy tvorby filmu, tak ať se do filmu nepouští a už vůbec ne za 24hodin. Takže můj závěr je, že se opravdu nejedná o film který by měl patřit do seznamu úspěšných filmů české kinematografie. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (5)

  • Film se natáčel od 31.12.2002 10:00 do 1.1.2003 9:45. Natáčení tedy trvalo necelých 24 hodin a jde o nejrychleji natočený film na světě, zapsaný v Guinnesově knize rekordů. (zigot7)
  • Snímek produkovala matka Petra Jákla ml. (LEGACY)
  • Film je natočen podle knížky Viktora Dyka. (HappySmile)

Reklama

Reklama