Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Bezrukova, Silvia Šuvadová, Lilian Malkina (více)Obsahy(1)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (744)
Jeden z vrcholových projektů devadesátých let. Jako důkaz může posloužit tolikrát zmiňovaný Oscar, který byl naprosto zasloužený. Po debilitách typu Byl jednou jeden polda nebo Nahota na prodej se ukázalo, že cesta úspěchu devadesátých let bude v něčem jiném (a díky bohu za to). Jediné, co by Vám (podle mně) mohlo vadit je přespřílišná sentimentalita celého příběhu, ale věřte, že i tou dostal Jan Svěrák Oscara. Tak už to hold chodí. ()
"Kolja" je pre mňa dnes už skutočnou českou filmovou klasikou. Ktorú otec a syn Svěrákovci priniesli k životu a dali do toho svoje srdce. Ak mám byť celkom úprimný, tak nebudem nikomu vyhovárať, že im to nemôže prísť gýčovité. Ale zase si myslím, že veľa z toho, čo film prezentuje si buď viem veľmi dobre predstaviť, alebo to dokážeme ako ľudia veľmi dobre pochopiť. A keď sa to okorení o veľmi dobrý humor, ktorý ma aj po rokoch pobaví, tak to je absolútne najlepšie. Nemáte radi, ak sa na filmy pozriete desiatykrát a tešíte sa na jednotlivé fóry? Ako už dnes pamätné: "Náš krásny". Na tom sa vždy musím poriadne smiať. Logika tej scénky nemá chybu. No potom sú tu aj iné veci, ktoré sa mi páčia. Dramatické časti sú podľa mňa veľmi dobré. Je skvelé sledovať ako sa vzťah medzi Františkom Loukom a mladým Koljom vyvíja. Ako to začne, a kde to skončí. A je to práve ten koniec, ktorý je pre mňa najväčším symbolom tohto filmu. Bez toho, aby som spoiloval udalosti (aj keď ste tento film asi videli skoro všetci) tak scénka, kde sa pred Zdeňkom zavierajú dvere na letisku je pre mňa vždy najsilnejší moment celého filmu. A je krásne, že Jan Svěrák nechal tú scénku ešte pár sekúnd v nás doznieť, aby sme si vychutnali tento moment. Toto nie je len môj najobľúbenejší moment filmu, toto je jeden z mojich najobľúbenejších filmových momentov všeobecne. Mysím si, že po tom všetkom čo sme videli je to jedna nádherná a silná scénka. Neviem či mám aj rozoberať ostatné veci, lebo všetko čo bolo treba povedať k tomuto filmu bolo podľa mňa povedané. Stella Zázvorková je vynikajúca, scénka na policajnej stanici je perfektná, Ondřej Vetchý je skvelý, atmosféra filmu a hudba sú absolútne fenomenálne. Nemyslím si, že o filme hovorím niečo nové, no napísal som, čo som o ňom osobne napísať chcel. Pre mňa silný, krásny a emocionálny film, na ktorý nikdy nezabudnem a môžem si ho pozrieť kedykoľvek. Hodnotenie: A+ ()
Tak tohle je jeden z těch filmů, které zákonitě musí útočit na ocenění. Chyba to rozhodně není. Mně se film jako celek ohromně líbil. Film je postaven na zajímavém příběhu, který je propleten velmi jemným nevtíravým humorem. Jestli si některý český film zasloužil oscara, tak je to právě tento. Film plný narážek a odkazů na tehdejší dobu, který je dotažený na naše poměry k dokonalosti po všech stránkách, a to nemohu hodnotit jinak než 4*. ()
Když jsem "Kolju" viděla poprvé, zasáhl mě silou rozjetého Pendolína. Chvíli jsem se smála, chvíli dojatě posmrkávala a snažila se přes slzy zaostřit na plátno, chvíli nedýchala napětím (že, Táborský, hnusáku jeden?!:-)), film si mě zkrátka zcela podmanil. Herci, příběhem, hudbou, vším... Soudruzi v USA mi pozlaceným nahatým skinheadem udělali ohromnou radost. Jestli jsem při druhém a třetím shlédnutí odhalila i nějaké ty trhlinky na "Koljově" dokonalosti, pak hodlám předstírat, že neexistují. Když ho miluješ, není co řešit! A "Kolja" si moji pumpičku jednoduše získal. 95% ()
Kolja v sobě ukrývá téměř všechny skutečně důležité životní hodnoty, což jako divák oceňuji čím dál více hlavně s přibývajícím věkem. Navíc je to skutečně vynikající film spojující v sobě jak silný příběh (univerzálně srozumitelný), tak skutečně brilantně napsaný a vycizelovaný scénář (Zdeněk Svěrák je nejlepší český žijící scénárista a jeho řemeslný um je hodně znát především v mistrných dialozích), nádhernou kameru pana Smutného, velmi vhodně volený a fungující hudební podkres Ondřeje Soukupa, díky němuž nejedna scéna často graduje, přesný střih a vypiplané střihové přechody Aloise Fišárka (třeba střih motivovaný dravcem sedícím na sloupu u cesty), který udává ve filmu tempo a určuje dynamiku (např. téměř magická scéna, v níž dostane Kolja teplotu, detaily střihané v rychlém sledu za sebou) a jako všepropojující element bravurní režisérské vedení Jana Svěráka, ze kterého nenápadně vyrostla jedna z velkých osobností československého filmu. Když se to vezme kolem a kolem, on vlastně celý filmový štáb je téměř tím nejlepším, čím dobová česká kinematografie disponovala a disponuje, samozřejmě včetně hereckého obsazení - Svěráci mají svůj stálý okruh herců, který vhodně doplnili roztomile dětským Andrejem Chalimonem (vůbec práce s dětskými herci je Janova velká přednost) a dalšími rusky mluvícími herci (tady bych měl spíše přechýlit), ale třeba i v porevolučním českém filmu (záměrně?) odstavenou Reginou Rázlovou, jejíž minirole sociální pracovnice Zubaté jasně dokazuje, jak skvělou byla herečkou (byť s rozporuplným ideovým názorem). O Koljovi prakticky nelze napsat cokoliv negativního, je to komplexní film hotového režisérské osobnosti, který neoddiskutovatelně obohatil zlatý fond československé kinematografie, což se mnoha snímkům po roce 1989 nepovedlo. Díky rodinnému tandemu Svěráků má český film po čase zase světové, no dobře, tedy evropské parametry... PS: Otázka do pléna - když je podle některých komentujících tak nesnesitelně lehkým kalkulem napsat scénář, natočit podle něj film a získat s ním Oskara, proč Svěráci těch Oskarů nemají více a proč se ho povedlo získat za ty předlouhé roky jen a právě jim? ()
Galerie (28)
Zajímavosti (100)
- Jan Svěrák v rozhovoru se svým otcem Zdeňkem komentoval, že "když jsme se zahraničním koproducentem komentovali překlad Kolji do angličtiny, s hrůzou jsem zjistil, že všechna ta barva a půvab slov zmizely. Když maminka Loukovi říká. 'Podívej se, on tam začal a už má klientelu,' a ty odpovíš: 'On má klientelu a já mám prd,' tak je tam ten kontrast prvorepublikového slova 'klientela', které má svou váhu a divák ví, co se za ním skrývá, a toho krátkého, malého, krásně znějícího 'prd'. Překladatel z toho udělal 'He has his own Job and I have nothing,' tedy 'On má svou vlastní práci a já nic.'" Zdeněk Svěrák na to reagoval: "Proto já při sledování našich filmů s cizím publikem trpím. Vysušenej titulek nemůže zprostředkovat chuť a vůni slov. Je pouze přibližně přeloženým sdělením. To je nevýhoda nás řečovejch autorů. Jsou autoři příběhoví, kteří mají bohatý, důmyslně vystavěný děj plný překvapení. U nich na tom tak nesejde, ale my řečoví na překlad vždycky doplatíme." (NIRO)
- Na čelním voze metra je nápis Českomoravská. Tato stanice se však roce 1989, kdy se děj odehrává, teprve stavěla. Navíc je slyšet, jak metro hlásí Karlovo náměstí, což je na opačné straně. O pár okamžiků později Kolja (Andrej Chalimon) vystupuje na konečné stanici Radlická a můžeme vidět jinou soupravu, která jede až na Zličín, který v době filmu neexistoval. Ve stejný moment je chyba, že Radlická nikdy nebyla konečnou. Konečnou stanicí ve směru na dnešní Zličín bylo v té době Smíchovské nádraží nebo Dukelská (dnešní Nové Butovice). (hrnpol)
- Děkovná řeč Jana Svěráka, přebírajícího Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film, byla připravena téhož dne u snídaně, v symbióze se Zdeňkem Svěrákem. Její znění: "Milý Oscare, celou minulou noc jsem byl vzhůru, protože jsem kvůli tobě nemohl spát. Byl jsem zvědavý, kam se na konci tohoto večera dostaneš. A pojedeš do Prahy! Ty nevíš, kde to je... je to uprostřed Evropy. A tohle je tvoje nová rodina: můj tatínek, který napsal scénář, producent Eric Abraham... a Kolja. Slibujeme ti, že se za náš další film nebudeš muset stydět a jednoho dne ti možná, možná uděláme bratříčka. Děkuji." (NIRO)
Reklama