Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Devětačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo "kurva", což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (244)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nářez. Dostalo mě to! Chvíli si říkáte "bože, to je hroznej týpek", abyste si za malou chvíli řekli na oplátku "vždyť já jsem vlastně docela jako on!" :o) Samozřejmě detaily, příhody, reakce, návyky, zlozvyky i okolnosti mohou být v životě každého z nás jiné, u Adaśe coby hlavní postavy se již také jedná o jistý stupeň psychické poruchy, resp. vykreslení jeho povahy a života může být rovněž v rámci žánru komedie či satiry záměrně zveličeno do působivě komických i hořkých extrémů. Nicméně podstatu vnitřní zkušenosti cítím zčásti podobnou, až jsem měl párkrát pocit, že se dívám na Adaśe málem jako své karikaturní zrcadlo sebe samého, ne-li na zrcadlo současnosti, tak třeba i varovné zrcadlo potenciální budoucnosti! Film pokračoval natolik úderně, že když jsme se zašli s Adaśem do bodu vzájemného míjení, spolehlivě to „zachránil“ příchod jeho syna v období problematické puberty, v němž jsem zároveň mohl do třetice spatřit i karikaturní zrcadlo své minulosti. Nebo jindy film nabídl univerzální příhody z cestování vlakem. Takový humorně i nepříjemně odpozorovaný život ve filmu, kde se neuvěřitelným způsobem snoubí humor s depresí i pocit každodenní reality s bizarností, a po němž bez zachování si nadhledu můžete klidně skončit i způsobem, jaký popisuje Adam Bernau. :o) Herecké ztvárnění hlavní postavy Markem Kondratem i s komickou nadsázkou za hranicí běžné komformity bylo famózní. Když došlo na výjevy na pláži a přišla tam ve dvojici dívka mluvící infantilně nesmyslnými pazvuky, říkal jsem si, že už tvůrci přehání a odklání se od reality, ale s brzkým zvratem mi došlo, jaký smysl tyto scény měly a už jsem byl zpět doma, aniž bych musel Koterského filmu odebírat hvězdičku. [90%] ()

Tygrys 

všechny recenze uživatele

Skvělé, já se smál snad v kuse, ale taky to bylo zlehka depresivní. Humor hodně drsný. Divím se, ale zároveň mě těší, že v Polsku něco takového vůbec vzniklo. Hlavního hrdinu v podání Marka Kondrata, kterého terorizuje vlastní matka a nemá žádnou autoritu u svých studentů štve vlastně všechno a dává to najevo nezapomenutelným způsobem. ()

Reklama

cinefob 

všechny recenze uživatele

I po druhém zhlédnutí za pět. Na některé scény již s velkou pravděpodobností nikdy nezapomenu: kontrola prostaty s dokonale zahranou (= na nerozeznání od skutečnosti) znuděností lékařky a intimitou, kterou si podobné vyšetření žádá, motlitba Poláka, která sedne dokonale i na Slováka (malý, zlý a závistivý), dobrodružství ve vlaku, zkoušení milovaného syna ze základů anglického jazyka... ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Čiernohumorná, miestami až krutá sonda do znudene rituáneho života jedného stroskotaného učiteľa poľštiny za zenitom. Adam je povahovo skoro identická karikatúra, akú vystrihol Miloš Kopecký v "Já už budu hodný dědečku" akurát bez dědečka, zázračnej premeny a zlatého bezstarostného socializmu. Poľsko, ktoré je tu prezentované, je krajina plná šialených existencií, bezbrehej závisti a zmetenej postkomustickej liberality sálajúcej atmosféru alá Diskopříbeh. Mno Marek Koterski vôbec nemá bohvie akú mienku o svojich krajanoch (viz. motlidba Poliaka). 90% ()

Pishin 

všechny recenze uživatele

Koukam tady na to hodnoceni a nejak si nemuzu pomoc ale film jsem shlednul v dosti depresivni nalade a v te me totalne nebavil, asi jsem nebyl dobre nalazen tuhle sondu do zivota starnouciho ucitele, ktereho ubiji stereotip a nulove vyhledy do budoucna jej nici. Ano, ano chapu, ze spousta veci je dost realnych, a ze clovek si to snadno prevede na nekoho z okoli, ci nedej boze, ze by tak dopadl sam ale i tak jsem nejak nedokazal docenit kvalit filmu a pokud se nekdy dokopu, tak by si mozna zaslouzil jeste jedno shlednuti v lepsi nalade...prozatim za 3* ()

Galerie (46)

Zajímavosti (5)

  • Verš "Skąd Litwini wracali? - Z nocnej wracali wycieczki." (Odkud se vraceli Litevci? - Z nočního se vraceli nájezdu.) pochází z básně Konrad Wallenrod od Adama Mickiewicze. (gjjm)
  • Výplata Adaśe Miauczyńského (Marek Kondrat), nad jejíž výší se ve svém monologu pohoršuje, činí přesně 777 zlotých. (The Graduate)
  • Byt, v němž bydlí Adaś Miauczyński (Marek Kondrat), se nachází na adrese Stanisława Kulczyńskiego 7 ve varšavské čtvrti Ursynów. Poblíž domu se také odehrává většina „varšavských“ scén. Záběry z pláže byly pořízeny v městečku Dębki, přibližně 15 kilometrů západně od poloostrova Hel. Do vlaku Adaś nastupuje na odstavném nádraží Warszawa Szczęśliwice. (ČSFD)

Související novinky

Psycho Film Praha 2009

Psycho Film Praha 2009

31.05.2009

„Psycho Film Praha“ je filmová přehlídka zaměřená na projekce filmů s tématy z oblasti psychiatrie, psychologie a sexuologie. 5. – 7. června 2009 se uskuteční už třetí ročník přehlídky, jehož zvolené… (více)

Reklama

Reklama