Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1781. Stárnoucí a životem zklamaná hraběnka Marie Karolina Chamaré (B. Bohdanová) poskytuje na svém zámku pohostinnost abbému (E. Cupák), jenž se u katolických obyvatel panství těší značnému vlivu. Ve skutečnosti je to bývalý jezuita a fanatický odpůrce jakohokoliv pokroku. Jediný, kdo mu dokáže v názorech na víru a vzdělání odporovat, je mladý vídeňský lékař Kamenický (P. Svoboda). Právě díky němu najde zatrpklá hraběnka novou radost ze života. Její manžel se totiž o ženu ani o panství nestará a věnuje se jen hledání podzemního pokladu a svádění hraběnčiny chráněnkyně Renáty (P. Havlíčková). V té době se do kraje vrací českobratrský emigrant Václav Horák (T. Hanák), který se v jeskynním úkrytu tajně schází se svou milou Frantinou (M. Kuklová). Žárlivý nápadník Tomáš (I. Jiřík) však jejich skrýš odhalí a s pomocí abbého rozpoutá na "kacířského" nepřítele krvavý hon. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (66)

honz 

všechny recenze uživatele

Děj příběhu se odehrává v českých zemích v době, kdy začínající osvícenství a jeho myšlenky jen pomalu a ztěžka nachází cestu na odlehlejší venkovská panství i k jejich obyvatelstvu. Tam spíš ještě přežívá všudypřítomná dusivá atmosféra odeznívajícího baroka, rekatolizace a protireformace. Ztělesněním této staré epochy je pan abbé (vynikající Eduard Cupák), bývalý jezuita "koniášovského typu". Jeho protikladem je doktor Kamenický (P.Svoboda) - nový lékař, jehož příjezd na panství je jakousi předzvěstí nástupu nové, osvícenské éry (např. pomáhá luteránské rodině - děj je zasazen do doby v "předvečer" vydání císařských patentů o náboženské toleranci a zrušení nevolnictví). Hrabě (P.Pípal) se více než o své panství zajímá o mladou schovanku, komtesu Renátu (P.Havlíčková) a hlavně o hledání pokladu, ukrytého podle pověsti v rozvalinách hradu. Nejvýraznější postavou filmu je hraběnka Chamaré (naprosto brilantně a dokonale ztvárněná Blankou Bohdanovou), jejíž nešťastný až tragický životní osud od dětství zdravotně postižené, teď již stárnoucí ženy, je příběhem propastné lidské samoty, zklamání a neporozumění. Film natočil podle historického románu Aloise Jiráska Poklad režisér Zdeněk Troška. V úvodní scéně filmu se mu podařilo sugestivně vystihnout Jiráskův pohled na baroko jako na dobu temna. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Hořící kostel, fanatický kněz, čarodějnice, pekelná jáma a nazí hříšníci srážení do ní Ďáblovými pomocnicemi. Skvostná scéna jako z gotického románu nezklame ani po letech. Herecký koncert Blanky Bohdanové snímané pro změnu šerosvitnou kamerou připomínající dobu baroka. Osvícenské nálady a postoje začínají pomalu prosakovat i na český venkov, kde ale nejsou vítány. Eduard Cupák po Kladivu na čarodějnice znovu v roli církevního hodnostáře, nyní však zatrpklého, nesnášenlivého, nenávistného. V 80. letech působil snímek naprosto překvapivě, divák i věděl, koho si aktuálně kam dosadit. Čas kvality snímku prověřil. Viděno 5x a znovu jsem spokojený. ()

Reklama

derryl 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně nejlepší film Zdeňka Trošky! Vždy jsem tvrdil, že je to dobrý režisér, který pod dohledem dobrých dramaturgů a s dobrou látkou dokáže natočit filmový skvost a tento film je toho nezvratným důkazem. Skvělé vedení herců, skvostná kamera i výprava a v neposlední řadě vynikající režie. Jeden z nejlepších přepisů díla Aloise Jiráska na filmové plátno. Děkuji, pane režisére. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavý fim, sice žánrově trošku rozhozený do všech stran, ale kostra příběhu je jasná. Zaostřeno na člověka. Samota, utrpení, sevření neměnností doby, touha uniknout versus vyčpělá ale silná ruka víry, tradice a stereotypu. Souboj dvou přístupů, souboj mládí a stáří. Troškův film i přes některé zbytečně přehnané scény vůbec nezatracuji. Blanka Bohdanová dokazuje své velké herectví každou vteřinu filmu a dogmatický Cupák je dosti hnusný, abychom ho nesnášeli. Mladý doktor přinese svěží vítr z Vídně, ale stojí proti davu úplně sám....80% ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Nemám rád takovou tu podivnou kameru z 80. let s přeexponovanými okny, nemám rád Blanku Bohdanovou, ale přesto jsem se na to dokázal dívat. A to hlavně kvůli Eduardu Cupákovi a té "sympatické" paní mamince. Atmosféra podle mě moc dobře navozená není, ty pseudoumělecké záběry jsou nefunkční a vedlejší herci marní. Mnohem větší funkčností disponuje scénář, takže ve výsledku zajímavý zážitek, ale znovu se na to dívat rozhodně nechci... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (7)

  • Postava, kterou hraje Erna Červená, původně vůbec nebyla v plánu ani v konečné podobě scénáře. Stárnoucí herečka si však zlomila nohu v krčku, odmítala chodit a vypadalo to s ní velmi bledě. V nemocnici ji navštívil Zdeněk Troška, který, když viděl její stav, jí vynadal, že se jen tak válí v posteli a on má pro ni roli ve filmu, kde hraje matku Blanky Bohdanové. To však ve skutečnosti nebyla pravda a režisér musel hned z nemocnice běžet domů přepsat scénář. Červená se ještě ten den postavila na nohy a za týden šla z nemocnice domů bez berlí. Roli odehrála a Troška jí v podstatě prodloužil život. (cundak)
  • Ve snímku se jako v Troškově jediném sešly obě představitelky "babičky" z trilogie Slunce, seno... Erna Červená, která si zahrála matku hraběnky Chamaré (Blanka Bohdanová), a Valerie Kaplanová, která ztvárnila Alžbětu, služku hraběnky Chamaré. (honz)
  • Ve filmu se objevil bývalý kostel sv. Mikuláše v Dolním Jiřetíně v okresu Most, Kostel Narození sv. Jana Křtitele ve Vraném, zámecká kaple v Hoříně, hrad Valečov, zámek Nový Falkenburk v Jablonném v Podještědí a rokokový zámek Hořín nedaleko Mělníka. Replika železné panny z úvodní scény filmu je k vidění na hradě Křivoklát. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama