Režie:
Edgar G. UlmerKamera:
Benjamin H. KlineHudba:
Leo ErdodyHrají:
Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald, Tim Ryan, Esther Howard, Pat Gleason, Don Brodie, Harry Strang, Eddie HallObsahy(1)
Film nám představí jednoho z největších filmových loserů, jazzového pianistu, který své osudové smůle vší silou vydatně pomáhá. Sledujeme ho na cestě autostopem za svou milou napříč Státy. Ženu svého srdce již nikdy nespatří, zato se však během cesty naplno sešine na šikmou plochu a z ní až na samotné dno. Stane se zlodějem, podvodníkem a nakonec i vrahem. To vše za neuvěřitelných a bizarních okolností a hlavně zcela bezdůvodně, pouhým hnutím osudu. Svět, kterým projíždí, je temný, deštivý a v jukeboxu hrají vždycky tu špatnou písničku.
Ve filmu je hojně k vidění zadní projekce, typické svícení filmu noir a další dobové filmové koření.
(ČSFD)
Videa (1)
Recenze (48)
Když se něco pokazí, tak se to pokazí kompletně. Neúspěšný člověk se stává ještě neúspěšnějším, protože tomu tak náhoda chce. Že je to levný film, je poznat hlavně ve chvíli, kdy se nad tím trochu zamyslíte. Jinak ale výborná ukázka filmu noir se skvělými klasickými prvky tohoto žánru. Hlavně ty stíny a ten voice-over jsou výborné. ()
V dobrom zmysle slova looserský noir s looserskými hercami, ktorí hrajú looserské postavy. Musím ohodnotiť nižšie vzhľadom na porovnanie so širšou elitou žánru. Krátka noirová jednohubka, pojednávajúca o osude je zaujímavá hlavne pre noirových fanatikov, ktorí môžu považovať tento film za akýsi nezávislý pokus v rámci typicky hollywoodskeho žánru. ()
Takové stylové, docela pěkné temné béčko - s podobnou náladou, jaké mají obrazy E. Hoppera (ale pořád béčko, jen si vemte, co by s filmem udělal o pár let později třeba Melville) se skvělou megerou jako druhou hrdinkou filmu. Ústřední klavírista není jazzový muzikant, jak se leckde člověk může dozvědět, ale hudebník školený klasicky, vydělávající si v baru, kde zvládne bez problému i jazzovou improvizaci. Osobně si ale myslím, že ho jazz spíš pěkně štve (viz scéna s jukeboxem a poznámka o kvílejících saxofonech). ()
Esencia noir road-movie. Aj vďaka krátkej stopáži dopredu neustále sa valiaci príbeh o mužovi v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, kde ho každá ubehnutá sekunda sťahuje hlbšie ku dnu. Tradične veľmi silná formálna stránka. Cynizmom prešpikované ostré dialógy a monológ hlavného hrdinu dajú zabudnúť aj na prkenné herecké výkony. A samotný záver, ak si odmylíme posledných desať sekúnd s "highway patrol" (ktorý sa v pôvodnej verzii nevyskytoval a bol do filmu dosadený až pod nátlakom MPAA, ktorá filmu v jeho pôvodnej verzii nechcela udeliť rating) je tou pravou otvorenou bodkou za filmom, v ktorom "Osud" svojim hrdinom nenadelil žiadnu dobrú kartu. ()
Koukatelná noirová jednohubka na téma, že když se něco sere tak důkladně. Možná škoda kratší délky, protože není čas pořádně rozehrát postavy i když slušná pointa tu je. No a taky ta ženská na mě nepůsobí jako krásná femme fatale, ale spíš mi přišla hnusná jak žabí prdel, ale to je asi věc názoru...60% ()
Galerie (34)
Zajímavosti (8)
- Film v roce 2018 zrestaurovaly Academy Film Archive a The Film Foundation ve spolupráci se Cinémathèque Royale de Belgique, The Museum of Modern Art a Cinémathèque Française. Prostředky na restaurování byly poskytnuty Nadací rodiny George Lucase. (Zdroj: MFF Karlovy Vary)
- Ann Savage údajně s hereckým kolegou Tomem Nealem během natáčení příliš nevycházeli. Savage prohlásila, že Neal jí na place strčil jazyk do ucha, na což herečka reagovala pořádným políčkem, který mu uštědřila. Od té chvíle spolu pak spolu mimo natáčecí scény už ani nepromluvili. (buzzwoody)
- Režisér Edgar G. Ulmer měl k dispozici tak nízký rozpočet, že auto, které ve filmu řídí Charles Haskell (Edmund MacDonald), patřilo ve skutečnosti jemu. (buzzwoody)
Reklama