Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (576)
Rozpočet $200miliónov║ Tržby USA $61,524,375║ Tržby Celosvetovo $220,901,419▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Veľmi skratkovité, dejovo skôr chladno podané, nepútave. Postavy nezaujímavé, povrchne vykreslené. Phoenix vízorovo dobre vybraní ale aj tak nedokáže patrične strhnúť, skôr tam dáva jeho klasické psycho úškrnky. Ridley Scott sa týmto moc nepredviedol, okrem vizuálu a výpravnych bitiek moc nezaujal. Musím len dúfať že DC verzia bude zrozumiteľnejsia a hlavne o niečo pútavejšia. Tento rok bohužial moc nevychádza a kvalita nám uteká kto vie kam. /videl v kine: 65%/ ()
Joaquin Phoenix je u mňa jeden z top hercov, preto sledujem každý jeho film, obzvlášť historický. Nie som odborník na toto obdobie, ale na druhej strane nevadia mi tie úlety v hodnovernosti, pokiaľ film funguje. Ak nie, tak sa divák rýpe vo všetkom. Mnohým film nesadol, tak hľadajú chyby. R. Scott si však určite mohol zistiť viac detailov o jeho živote, pri takom rozpočte by to snáď nebol problém zaplatiť chlápka, čo sa vyzná a zapracovať do filmu čo najviac presných historických udalostí alebo detailov z jeho súkromného života. Film som si pomerne užil, akčné scény i atmosféra sa vydarili, v tom je už Ridley stará páka, čistokrvný profesionál. Priveľa scén zo súkromného života? Možno, ale nevadilo mi to a tá 4 hodinová verzia možno naozaj je komplexnejším filmom. Rád si ju neskôr pustím a som zvedavý o koľko budem spokojnejší. Zatiaľ to vidím na slabšie štyri hviezdy. 70%. ()
Mám pro Phoenixe prostě a jednoduše slabost, proč to nepřiznat, takže vždycky, když je nějaký film a hodnocení tak nějak mezi, zcela nepokrytě zvedám nahoru. A to je přesně i tenhle případ. Výtečná výprava a bojové scény, sráží trošku dolů ta mezihra kolem, ale což, na to já dnes dlabu a pálím pěkně za čtyři. A když vezmu v potaz délku filmu, vůbec nedokážu odhadnout, jak by na mě zapůsobila režisérská verze, která má (skoro) jednou tolik. To je pro mě zatím takový velký otazník, na který sám sobě (snad) co nejdřív odpovím. ()
Pokud uplatním pohled běžného konzumního diváka nezatíženého znalostí historie, který do kina přišel na výpravný blockbuster s hvězdou v hlavní roli, kde nejde o nic menšího než osudovou lásku a je to okořeněné záběry z několika velkolepých bitev, pak můžu být přiměřeně spokojen. Masový komparz, kostýmní scény, pár vzrušujících válečných scén a děj, který dává jakýs takýs smysl. Pokud uplatním pohled filmového fanouška a ještě k tomu zájemce o historii, pak bych musel být výrazně kritičtější. Ridley selhává už v samotném záměru zachytit celý aktivní Napoleonův život. Do jednoho celovečerního filmu tak složitou osobnost v tak rozsáhlém časovém úseku při nejlepší vůli nemůžete vměstnat. Film vypadá neuvěřitelně fragmentovaně, vynechává zásadní úseky Napoleonova života a jiné směstná do jediné scény. Zásadní italské tažení, které přineslo Napoleonovi slávu a umožnilo mu závratnou politickou kariéru, odbývá snímek jedinou stručnou větou. Není vůbec čas rozvíjet jakékoliv charaktery, významné osobnosti vojenství, francouzské a evropské politiky zůstávají pouhými figurkami. Ridley nakládá s historickými fakty ve jménu své umělecké vize velmi ledabyle a čím víc toho o života Napoleona a Josefíny víte, tím víc budete trpět. Co je ale nejzásadnější, podle mého názoru chybí samotný Napoleon. Joaquin Phoenix je sice skvělý herec, ale v několika významných snímcích své kariéry byl obsazen nevhodně a Scottův film k nim bohužel patří. Muž na prahu padesátky hraje po celou dobu ve stále stejné vizáži bez omlazení, což v případě mladičkého důstojníka dělostřelectva působí nepatřičně. Opakuje se stejná chyba jako v komiksovém Jokerovi - Phoenix svého hrdinu hraje jako chcípáčka. Z Napoleona sice čiší ambice, ale tatam je jeho neuvěřitelná vitalita, charisma a bouřliváctví. Nepochopíte, čím ten sebestředný zasmušilý samotář mohl přivádět do varu své armády a strhávat davy na svou stranu. Historie líčí Napoleona a konec konců jeho vztah k ženám úplně jinak, než nám Ridley předkládá. Nelituju toho, že jsem snímek viděl na velkém plátně, ale víc jak 55 % celkového dojmu ode mě, Ridley, bohužel nedostaneš. Máš ve své kariéře i podstatně horší kousky, ale ke tvým špičkovým filmům Napoleon vzhlíží z velké vzdálenosti. Tvoje prvotina Soupeři, paradoxně též z prostředí napoleonských válek, natočená za zlomkový rozpočet, ve mě dodneška vyvolává podstatně větší úctu a zájem. Co mě zklamalo zvlášť, je choreografie bitvy o Waterloo. Existuje spoustu válečných filmů o Napoleonově éře, které jsou pro fanoušky válečné historie vděčnější a nápaditější. ()
Zklamání. Bitvy jsou velkolepé a hodně fajn, ale ve výsledku mi bylo úplně jedno, co se na plátně děje. Absolutně mě to nevtáhlo, postavy jsou ploché, vůbec jsem nechápala, proč bych se o ně měla zajímat. Joaquin Phoenix je jako obvykle výborný, ale na dobrý film to nestačí. V půlce jsem už dost trpěla a měla radost, že film skončil. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (30)
- Popredný francúzsky historik Patrice Gueniffey označil film za „protifrancúzsky a plný historických nepresností". (Arsenal83)
- Vo filme boli aj skutočné historické predmety, napr. Napoleonov klavír alebo vzácna posteľ požičaná z múzea. Scénograf Arthur Max spomína, že keď sa spýtali, či by ju mohli použiť na milostnú scénu, všetci sa zhrozili. Nik sa k nej nesmel priblížiť ani na meter. (krasomama)
- Britská historička Joan Tumblety napísala, že film ignoroval historické zverstvá ako napríklad Obliehanie Jaffy: "Nepotrebujete si vymýšľať ľadové pasce, alebo že Napoleon prikazuje svojim mužom strieľať na pyramídy, ako to robí životopisný film Ridleyho Scotta, aby ste vyjadrili jeho bezcitnú neúctu k životu." (Arsenal83)
Reklama