Režie:
Lars von TrierKamera:
Tom EllingHudba:
Bo HoltenHrají:
Michael Elphick, Esmond Knight, Me Me Lai, Jerold Wells, Astrid Henning-Jensen, János Herskó, Stig Larsson, Lars von Trier, Camilla Overbye Roos (více)Obsahy(1)
PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru.
Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení.
(Zrzunda)
Recenze (79)
V máloktorom filme máme možnosť vidieť neustály dážď. Nie žeby sa dej odhrával iba v exteriéroch, ale v Európe sú i také miesta, na ktorých zateká všade, kam sa pozriete. A ak rovno nezateká, tak aspoň kvapká. V kombinácii s topiacimi sa zvieratami vo vás môže tento film zanechať nebezpečne pochmúrny dojem. A to som na Triera naozaj zvyknutý. Konečné hodnotenie je možno pod úroveň, akou sa prvá časť európskej trilógie pýši. Dejová línia ma však vôbec nezaujala. Hviezdičky preto patria len obrazovému spracovaniu, zmyselnej kamere a originálnosti made by Trier. 50%. ()
Postapokalyptická atmosféra je sice zajímavá, ale je tvořena spíše vnějškově - barevnými filtry a neustálým deštěm. Obsah filmu mi zůstává trochu záhadou - nenašel jsem v něm totiž nic víc než trochu zdlouhavé a nudné pátrání po masovém vrahovi za pomoci ne zcela ověřené metody. A to, že člověk už dopředu tuší, jak to skončí na atraktivitě snímku také nepřidá. 50% ()
Nedá sa nič robiť, na Element of crime cítiť, že ide o začiatky, pretože ešte nedisponuje takou istotou v rozprávaní a nakoniec ani vo vizuálnom stvárnení, ako neskoršie Trierove do detailu vypiplané diela. Film sa dá sledovať aj ako zástupca neo-noir s typickými noirovskými elementami, i keď detektív vo svojom ohoze mi trochu pripomínal Dona Johnsona v Miami Vice. Každopádne ide o vizuálne jeden z najtmavších farebných filmov a jednu z najtemnejších krimi vôbec. Osobne mám dojem, že ide "tak trochu" o európsku odpoveď na Blade Runnera, keď niekto stretnete Larsa v Cannes tak sa ho na to prosím spýtajte. ()
jedna z prvních Trierovek, která už má na krku skoro čtyři křížky a je to na ní celkem dost znát. Jsou tu už vidět prvky tolik typické pro režisérovu tvorbu a chvílemi umí být Prvek zločinu solidně znepokojivý, ale většinu času to není až tak záživné a z vizuální stránky by jednoho rozbolela hlava. Na doplnění Trierovi filmografie ok, ale znova už to nikdy neuvidím...55% ()
Na mňa až príliš sureálne, experimentálne a príliš artové "divadlo". Dejovo slabé a hlavne strašne nudné - podarilo sa mi pri ňom až 2-krát zaspať. Väčšinu času som sledoval hodinky než túto nezaujímavú detektívku. Von Trier mi asi nebude sedieť. A nielen kvôli tomu, že konzumoval príliš veľa psychadelických húb. ()
Galerie (52)
Photo © Per Holst Filmproduktion
Zajímavosti (3)
- Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama