Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Rudolf BlaháčekHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Max Urlacher, Jitka Schneiderová, Ivana Chýlková, Jan Hrušínský, Jiřina Bohdalová, Miroslav Táborský, Rudolf Hrušínský ml., Jan Niklas, Sunnyi Melles (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Sedm královských dcer proměnila zlá Jezerní královna v sedm labutí. Jedné z nich, princezně Odettě, se podaří z podmořského zámku uprchnout. V podobě labutě je zraněna Štěpánem, přitroublým sluhou prince Viktora. Mladíci místo labutě najdou zraněnou dívku. Princ se do krásné dívky zamiluje, ale pro záchranu své lásky musí podniknout dlouhou a nebezpečnou cestu… Filmovou pohádku pro celou rodinu natočil v roce 1998 režisér Václav Vorlíček podle scénáře Miloše Macourka. Tentokrát se tvůrci inspirovali klasickou pohádkou "Labutí jezero" i legendárním baletem Petra Iljiče Čajkovského. Tragický děj baletního představení však přepracovali do podoby dobrodružné pohádky se šťastným koncem. (Česká televize)
(více)Recenze (182)
Podle mě neprávem opomíjená a nedoceněná originální pohádka s netradičními kulisami "pod vodou", pěknou hudbou, sympatickou princeznou a princem a výbornou záporačkou Chýlkovou. Jan Hrušínský v úloze komického sluhy je lepší než jako princ v pohádce Jak se budí princezny. Jako malé mi to přišlo celkem strašidelné. ()
Labutí jezero jako základ, malá mořská víla abychom měli prostředí vodní říše, české vodníky, aby tam byla nějaká milá sympatická potvora, padouch, zlá královna-čarodějka, přitroublý sluha a velká dravá ryba. Výborné ingredience nasypeme do jezera, kde se trestuhodně rozptýlí a výsledný vývar není tak výživný, jak na začátku sliboval, že bude. ()
V pohádce, tedy v její realizaci se objevují, pomalu se rozvíjející aspekty dnešního původního zpracování pohádek. Taková špatně zachytitelná umělost, či jalovost obsažena na příč všemi oblastmi příběhu a zpracování. Je znát že peníze rozhodují o všem, kde jsou tam je podání vyšší, kde ne tak naopak. Kde může fungovat skrytá reklama tak ji skoro vždy najdu. Díky tomuto všemu je pohádka špatným uměleckým výtvorem, který nedokáže naplno uspokojit mé smysly natož pak emoční potřeby. ()
Jedna za Jitku Schneiderovou. Jak se z krásné předlohy stane ubohost. Špatně zahrané, nasnímané, ale především napsané. Chybí tomu kouzlo, atmosféra i odpovídající výprava (to není zdaleka o penězích). Tyhle pohádky se točí povinně, bez autorství. Vorlíček už do svých filmů nevnáší vůbec žádnou autorskou péči, která dělala jeho staré pohádky tak dobrými. Nevím, jestli je to úpadek schopností po překonání uměleckého vrcholu, nebo jen reakce na tržní podmínky ve filmu, každopádně o takovéhle pohádky nestojím. ()
Stoupající potemnělost českých pohádek zde byla dovedena až do krajního extrému - většina děje se odehrává v setmělém paláci, Chýlková působí více než děsivě, děti sbírají perly a téměř nedostávají najíst a pro mladší diváky je z toho menší trauma. Nemluvě o tom, jaký na mě při tehdejší návštěvě kina měla dopad jedna větší ryba. I po letech se ale jedná o jednu z nejlepších porevolučních pohádek, z těch v německé koprodukci pak rozhodně nejlepší. Kombinace krásné Jitky Schneiderové a neotesaných hlášek Jana Hrušínského pořád funguje na jedničku. ()
Galerie (12)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (7)
- Při natáčení filmu v Plešném jezeře došlo vinou filmařů k destrukci přibližně jednoho tisíce kusů šídlatek, což jsou u nás velmi vzácné a kriticky ohrožené rostliny. (panLosos)
- V záběrech z jeskyně, kde děti sbírají perly, je jasně vidět, že jde lidem pára od pusy, což je pod vodou nelogické. (Timak)
- Režisér Václav Vorlíček nebyl spokojen s kameramanem, kterého dosadili němečtí koproducenti. Kameraman špatně zasvítil scénu a tak jsou záběry, které se odehrávají pod hladinou jezera, velmi temné, a herci na nich nejsou pořádně vidět. (J R C Pecuchet)
Reklama