Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Věčné téma lásky, života a smrti v českém filmu podle Františka Hrubína... Příběh, který básník František Hrubín vyprávěl na prázdninové cestě do Florencie dvěma svým přátelům, prožíval jako chlapec v lešanském ráji svého dětství. Příběh, v němž Láska a Smrt hrály jednu z nekonečné řady svých partií o lidské osudy. V sázce byly životy studenta Vojty a mladého děvčete od kolotoče Teriny, k němuž chlapec zahořel láskou. Náhlá smrt dědečka, o kterého se Vojta stará, zamíchá karty zcela jinak právě ten večer, kdy jsou s Terinou smluveni na společném útěku „někam“. O pointu zdánlivě prostého příběhu se však postará setkání někdejších soků v lásce. Studenta, z něhož se stal ředitel školy, a kolotočáře Viktora, který měl Terinu slíbenou od jejího otce… Přátelé Františka Hrubína byli nadšeni hloubkou a jímavostí tohoto zážitku a přesvědčovali Hrubína, aby stejně potěšil i čtenáře. Čtyři roky poté, co se "Romance pro křídlovku" stala jedním z nejúspěšnějších svazků Klubu přátel poezie 1962, oslovil příběh i statisíce filmových diváků. Nelehkého úkolu převést verše a naznačené dějové linie do filmové řeči se chopil stejně jako u předchozích filmových adaptací Františka Hrubína režisér Otakar Vávra. Hlavní role romantického příběhu o lásce, životě a smrtí mistrovsky ztvárnili Jaromír Hanzlík, Zuzana Cigánová a Štefan Kvietik. Snímek reprezentoval naši kinematografii na mnoha filmových festivalech (Bergamo, Sorrento, San Francisco, Moskva) a všude sklízel pozornost diváků i kritiky. (Česká televize)

(více)

Recenze (160)

mortak 

všechny recenze uživatele

Vydařený pokus zachtit krystalicky čistou básnickou symboliku jdoucí k neobecnějším existenciálám života přes filmový obraz. Básník idealizuje český venkov, snaží se poeticky uchopit smrt, tělesnou lásku a povinnost k rodičům. Občas je to až moc explicitní. Hmyz opylující, moucha na okenním skle, asi bych se bez toho obešel. Ale všechny námitky přebíjí naivní čistota příběhu, tedy něco pátřící k básni. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Ceskoslovenska kinematografia ma 3 najlepsie filmy za svoju celu existenciu : SPALOVAC MRTVOL od Herza, KLADIVO NA CARODEJNICE a Romance pro kridlovku od Vavru. Reziser Otakar Vavra natocil krasny film o laske 2. mladych ludi. A to konkretne J. Hanzlik a jeho samica. Film srsi mladostou, vtipne sceny s kolotocom len dotvaraju kvalitnu filmovu jazdu, ktoru tento film zanecha na divakovej dusi. Naha samica kupajuca sa v potoku len potesi dusu takeho obstarozneho mentalneho invalida ako som ja- cechoslovak a mylovnik ceskoslovenskej kynemtagorafie. Vysiny 60. rokov spolu s genialnou reziou talentovaneho Vavru su tu predvedene v plnej krase. Jo a este jedna vec : najlepsim Vavrovym filmom je suverenne Kladivo na Carodejnice, ale sam tvrdil, ze najradsej ma Romance pro kridlovku 100 % ()

Reklama

Ant 

všechny recenze uživatele

Nuda, nuda a zase nuda. Nemůžu si pomoct, ale tenhle film byl tak nějak o ničem. Hlavní milostná linka vůbec nefungovala, doteky-nedoteky vypadaly strašně uměle. Postava Teriny navíc působila velmi jednoduše a zkrátka protivně. Co bych vyzdvihla, je vztah vnuka a nevnímajícího dědečka, který mi připadal nenucený a v závěru i dojemný. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Zhlédnuto bezprostředně po dočtení Hrubínovy stejnojmenné literární předlohy. Vávru moc nemusím a dle mého soudu z jeho filmografie přežijí jen dva filmy, "Kladivo na čarodějnice" a "Romance pro křídlovku". A hrubínovská Romance ještě s odřenýma ušima - na rozdíl od Kladiva je to "pouze" dobrý, nikoli skvělý, nebo dokonce výborný film. Scénář napsali společně "zasloužilý umělec" Otakar Vávra a "národní umělec" František Hrubín, autor kratičké stejnojmenné poemy. Na filmu potěší hlavně kostýmy Ester Krumbachové, herecký výkon Miriam Kantorkové a černobílá kamera Andreje Barly. Ke knižní předloze se zde přistupuje tak nějak konvenčně, film je to velmi lyrický, postavy často říkají doslovné repliky z Hrubínovy básně a kamera sleduje obrazy převádějící básníkovy verše na plátno. Celé to na mě působilo jakýmsi protivně doslovným a toporným dojmem, nenadchlo mě ani herecké obsazení a obzvláště herečtí představitelé Vojty a Teriny mi vyloženě nesedli (Hanzlík je herecký buran a buranem zůstane). Možná bych zde mohl konečně přiznat, že dvakrát velké nadšení necítím ani k Hrubínovu textu, četl jsem ho opakovaně a jeho repetitivní forma, volný verš i téma mě příliš neoslovují. Celá ta "velká poetika" pouti a prvních lásek mi je až protivná a začínám se sám sebe ptát, proč má česká kinematografie dlouhodobě potřebu glorifikovat si prostředí poutí, řetízkových kolotočů, cukrové vaty a všech těch kýčovitých kravin okolo. Nemohu si pomoci, většina českých tzv. "poetických" filmů mi přijde falešných. Romance je Vávrův nejmelancholičtější a nejosobnější film, ukazující skryté rezervy (a současně hranice!) jeho talentu. Ze studijních důvodů stojí za zhlédnutí, ale v kontextu tehdejší české nové vlny je to slabý film. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý má pre mnoho pamätníkov nesmierne silný nostalgický nádych alebo pre divákov vo veku (plus mínus) mladých protagonistov. Zakázaná letná láska pri vode, atmosféra českej novej vlny, áno, toto musí byť pre mnohých veľká srdcovka. A možno by bola aj pre mňa, ak by som videl prvýkrát pred dvadsiatimi rokmi a nie až teraz. Inak Romance pro křídlovku je taký český ekvivalent filmov Dimitrija Plichtu, podceňovaného to slovenského autora tohto obdobia a tvoriaceho o mladých a pre mladých, ale aj ich rodičov. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (14)

  • František Hrubín měl na Sázavě chatu a během natáčení se s Jaromírem Hanzlíkem spřátelil. (jenik71)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama