Režie:
Jiří WeissScénář:
David MercerKamera:
Bedřich BaťkaHudba:
Luděk HulanHrají:
James Booth, Anne Heywood, Rudolf Hrušínský, Ann Todd, Donald Wolfit, Jiřina Jirásková, Vladimír Menšík, Jorga Kotrbová, Jiří Sovák, Valtr Taub (více)Obsahy(1)
V malé pražské prodejně potravin se jednoho dne objeví revize, kterou vede nový pracovník, neúplatný pan Kurka v podání Rudolfa Hrušínského, u něhož si letos připomínáme 25 let od úmrtí. Na rozdíl od vedoucího provozovny Milana Vorla (J. Booth) je jeho zástupkyně, půvabná Alena Burdová (A. Heywoodová) nečekanou inventurou zaskočena. Žena je totiž do svého šéfa zamilovaná a měla s ním dvouletý poměr, který nedávno skončil. Alena nicméně dosud kryje manko, které vytvořil Vorel kvůli nákupu nového auta. Drahý koňak a cinzano se totiž téměř neprodává, a tak si dvanácti chybějících lahví dosud nikdo nevšiml. Milan s Alenou musejí alkohol opatřit do příštího rána, kdy bude inventura pokračovat. A skutečně se jim to s vypětím sil a nervů podaří. Jeden z kontrolorů však omylem rozbije jednu z lahví na regálu a zjistí, že místo koňaku v ní byl čaj. A stejné je to se všemi dražšími lahvemi, kromě dvanácti… (Česká televize)
(více)Recenze (73)
Ať se britští nebo ostatní českoslovenští herci snaží, jak chtějí, Rudolf Hrušínský opět podává tak úžasný výkon, že k němu všichni mohou jen vzhlížet. Jeho kontrolor Kurka, další z těch mlčenlivých, chladných a vnitřní boj svádějících postav, které mu tak šly, je rozhodně důvod, proč se na Třicet jedna ve stínu podívat. O moc víc důvodů už ale není. ()
Velmi dobré psychologické drama s kriminální zápletkou. Více než o výši škody drobné socialistické rozkrádačky tady jde o křehký náhled do duše jedné zklamané ženy a poněkud tvrdší pohled do svědomí dvou mužů, kteří se nějakým způsobem podíleli na jejím osudu. Chválím skvělý výkon našich herců, zvláště pak Rudolfa Hrušínského, ale líbila se mi i Britka Anne Heywood v roli podezřívané prodavačky. Martin smutně temný témbr a vůbec celkový hudební podkres ještě zdůrazňuje neveselou atmosféru celého snímku. ()
Spravedlnost bývá nejenom slepá, ale v mnoha případech i hluchá a chromá ... a podle toho náš svět vypadá. Kriminální zápletka pomáhá rozehrát komorní psychologický příběh nešťastné, naivní a především jednostranné lásky, která je ochotná přinést i tu nejvyšší oběť. P.S.: 1) Milé dámy, ne aby vás napadlo se jím inspirovat - žádný chlap za to nestojí ... ;-) ... 2) Z dnešního pohledu se celá kauza může zdát nicotná, neboť ohledně nejrůznějších kriminálních deliktů není žhavá současnost ani zdaleka tak úzkoprsá. ()
„Nechcete trochu kafe?“ - „Ne děkuji, nejsme v kavárně.“ Kontrolor Rudolfa Hrušínského. O co větší chaos má doma (zaneřáděný byt, neutěšený vztah se synem a ženou alkoholičkou), o to více akurátní a pořádkumilovný je při výkonu svého zaměstnání. Nakonec až moc. Jeho postava je nepříjemná, smutná, ale přesto víc než zajímavá. Což už se ovšem moc nedá říct o ostatních protagonistech. Výraznější jsou jen ti britští, kteří ovšem mají handicap skrz nepříliš dobré nadabování (hlavně představitel Bažanta, v kterém jsem stejně celou dobu viděl Řandu, a toho mám spojeného s úplně opačným druhem rolí). Nejlépe z nich si stojí asi Alena v podání Anne Heywood, i když s jejím zkratovitým jednáním jsem měl poněkud problém. Za zmínku pak stojí ještě depresivní a díky hudbě až deptající atmosféra, která tragický příběh podtrhuje. A na závěr je tu ten již mnohými zmiňovaný Kůrkův maximálně mrazivý pohled… Jinak mám ale z tohoto raritního snímku trošku rozpačitý dojem, nebýt skvělého Hrušínského, na slabší 4* by to asi už nebylo. ()
V úvodu idylka na pražské plovárně, kde dr. Kůrka ale v saku pojídá párek a chvíli vypadá, jako by ho chtěl Burdové nabídnout. Potom se pomalu, pozvolna, tiše a chladně odhalují posraný životy obou těchto postav. Nechcete-li v hodnocení filmu dopadnout jako R99, je nutno se opravdu soustředit jenom na ně, na Kůrku a Burdovou. Na každého zvlášť. Postava Vorla je vlastně druhořadá, resp. je spíš funkčním prvkem, arci prvořadým a arciže pro něj je ten strašidelný Hrůšův kukuč za výlohou. A pak už jen hlas Kubišky nad Prahou. ()
Galerie (11)
Photo © Filmové studio Barrandov / Josef Vítek
Zajímavosti (1)
- U zrodu tohoto prvního česko-anglického koprodukčního filmu stála britská produkční společnost Six Star Television, Ltd., spoluvlastněná Herbertem Lomem a Richardem Attenboroughem. (KIT.HL)
Reklama