Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (606)
Občan Kane je pokládán za jedno z nejlepších kinematografických děl, neexistuje snad jediný prvek, který by nebyl vzpomínán a žádné místo, které by nebylo zbožňováno. Proto mě velice dlouho dobu mrzelo, že jsem neměl tu úžasnou možnost film zhlédnout, i když jsem nevěřil, že se přidám do dlouhého zástupu těch, kteří žasnou nad jeho kvalitou. Ovšem, opak se ukázal býti pravdou. Něco tak geniálního a pokrokového jsem snad neměl možnost vidět. Okouzlen prvním záběrem, který vypadal jako vystřižen z temné vize budoucnosti jsem nemohoucně zíral a snažil se uchopit každý kousek té balady, chvílemi jsem dokonce myslel, že všechny mé pocity mohou být jen součástí nějakého nebezkého snu, leč nebyly, to jeden pozemský film mi tak učaroval. Ani jsem nedoufal, že může na světě existovat tak inteligentní dílo, a už vůbec ne, že by mohlo vzniknout v průběhu války. Příběh madiálního magnáta Charlese Fostera Kanea není jen obyčejným vypravováním o osudech muže, který měl vše, ale zároveň nic, ale zároveň i snímkem s obrovskou výpovědní hodnotou. Rozhodně tleskám tvůrcům a modlím se, abychom měli ještě více šancí zhlédnout něco podobného. 100% ()
Film o osudech člověka, který, ač pohádkově bohatý, byl vlastně docela chudý. Nádherně nasvícené scény, ani na vteřinu nenudící děj, dokonalé herecké výkony, v čele se samotným mistrem Orsonem Wellesem. V závěru jsem dokonce uronila slzu - částečně kvůli dojemnosti děje, ovšem hlavně kvůli pocitu, že TOHLE JE ONO - jsou to dějiny, je to dokonalost lidského umění,..........nejlepší film všech dob? Já říkám - proč ne? ()
Opravdu až nečekaně svěží film, ale právě jen z hlediska filmového. Možná je to už stářím snímku, ale nijak výrazně mě v dnešním kontextu nezaujal. Oceňuji filmařskou a technickou stránku, ale problém byl především v dlouhém, rozvláčném a místy dosti nudném příběhu. Vzheldem k místnímu hodnocení jsem čakal víc a možná i proto je film u mě na nějakých 65%. A jen proto, že spousta uživatelů dá 5, nemusím snad já. Film o kterém si s někým rád popovídám, ale na který se kouknu podruhé jen z jiného důvodu, než z toho, že bych chtěl ten příběh vidět a prožít znovu. ()
Aj keď vo svojej dobe prepadol, neskôr si vydobil nálepku "najlepší film všetkých čias". Z dnešného pohľadu film pôsobí stále tak, akoby mu roky nepribúdali. Príbeh o vzostupe a páde časom neskutočne bohatého vydavateľa New Yorkského denníka je stále aktuálny a ešte dlho bude. Posledné a tajomné slovo z jeho úst..."rosebud", rozpúta pátranie po jeho životnej kariére , úspechoch i pádoch. Sídlo, aké sa mu podarilo vybudovať a majetok aký nazbieral si zasluhuje obdiv. Najlepší film to pre mňa nebude, ale prívlastky ako jeden z najlepších a prelomových filmov kinematografie si určite zaslúži. 80%. ()
Bylo to velmi dobré, a upřímně si ani zbla nedokáži představit, co to pro obyčejné smrtelníky muselo v den tehdejší premiéry znamenat. Takový nadčasový snímek musel být ve čtyřicátých letech minulého století pro diváky jako pecka mezi oči. Jediné, co mě mrzí je fakt, že si film po celou dobu stopáže ani zdaleka neudržel své dechberoucí tempo. To je totiž v první půlce snímku opravdu úchvatné a při sledování jsem měl pocit, jako bych bez rozmýšlení naskočil do pendolína Praha-Brno. Jenže pak přišla první závada, a nuda se začala protahovat... Nebylo to vyloženě hrozné, ale ta jiskra prvních sedmdesáti minut tam znatelně chyběla. Kolem dokola se Wellesovi povedl bravurní snímek, který by v dnešní době měl shlédnout každý, kdo touží po filmovém vzdělání, závanu staré kinematografie a vyšperkovaném uměleckém kousku. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (142)
- Pro úvodní záběr na noční klub "El Rancho" byl použit rozložitelný neonový nápis, aby skrz něj mohla projet kamera. (džanik)
- U společnosti RKO měl film produkční číslo 281. (džanik)
- Welles využil rovnaký vzorec strihu pri dvoch situáciách, pri ktorých chcel zdôrazniť Kaneovu honbu za mocou: najprv jeho pokus pri kandidovaní na úrad guvernéra, neskôr pokus Susan (Dorothy Comingore) preraziť ako operná diva. V oboch prípadoch je ústredný bod strihu Kane na zhromaždení, resp. Susan na javisku. Potom nasledujú zábery na vedľajšie postavy ako Leland (Joseph Cotten), Bernstein (Everett Sloane) či Gettys (Ray Collins), resp. učiteľ spevu. Potom sa opäť strihá na Kanea, resp. Susan. Strih má informovať o postavách, ktorých názor je pre Kanea dôležitý. (Biopler)
Reklama