Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (606)
Chystala jsem se dlouho, ale nějak mi to s Kanem opakovaně nevyšlo. Tak dnes jsem bitvu dobojovala a Občana Kanea viděla. Chápu, že dnes běžné muselo napoprvé působit přízračně a lidi z toho byli vyplesklí. Totéž se ale nemůže čekat ode mě. Tedy, čekat se může, ale pak se čeká marně. Navíc mi to zas tak geniálně originální nepřipadá. Smrtí hlavní postavy (dokonce o krok dál, exhumací) začíná už Dáma s kaméliemi (1848) a stejně tak je děj kompilací deníků a vyprávění, těsně před chronologickým koncem příběhu začíná i Na Větrné hůrce (1847), kde je příběh samotný vyprávěním služky z domu pod Hůrkou. Tedy nové je jen to, že co čtenáři znali, měli možnost jako vypravěčský postup poznat i negramotní diváci. Abych to shrnula - Poupě. Je to dobrý film, ale že bych u toho egoisticky z uspokojení intelektuální ješitnosti chcala maggi v kostce, co že jsem to viděla za skvost, tak to tedy skutečně ne. ()
Bohužial to vyšlo tak, že u tochto filmu musím napísať môj, už dávnejšie vyvynutý názor: Niektoré filmy sú silne hodnotené len preto, že sú sakra staré, a videlo ich menej ľudí... A to teda zkresluje vo viacerých prípadoch vo veľkých percentách. A síce tento film je na svoj vek fakt nadpriemerný, nemôžem však povedať, že som priňom nezažil miestami pocit nudy. A taký film pre mňa kultovým nie je. ()
Tak já nevím. Všemi je tento snímek opěvován a pokládán za naprostou senzaci, kterou je nutné vidět. Popravdě pro mě byl Občan Kane dvěma hodinami nudy. Příběh o vlivném a mocném člověku je sice lákavým tématem, ovšem byl tu vylíčen takovým způsobem, že na mě nedokázal naprosto zapůsobit. Takže pochválit mohu pouze některé záběry kamery, které měly velkou atmosféru. Rozhodně zklamání. ()
Legendární drama vyprávějící fiktivní příběh o magnátovi, který měl všechno, ale umíral vykořestěný a jeho poslední slovo bylo prosté: "Rosebud". Ve své době naprosto převratný film, který se stal filmovím milníkem hlavně díky do té doby neobvyklému scénáři a stylu vyprávění. Orson Welles si napsal scénář, zahrál hlavní roli a usedl i na režisérské křeslo. I kdyby nikdy předtím ani po tom ,nenatočil žádný film, stal by se stejně nesmrtelným. Existují filmy, které se musí vidět, ať už jste filmový maniak či ne, a tohle je jeden z nich...... ()
V podstatě není co vytknout. Občan Kane je pojem, o kterém se mluví snad v každé filmové přednášce nebo se o něm básní v každé filmové diskuzi. Jedná se o film, který svým námětem, ale i zpracováním absolutně předběhl dobu. Sice nechápu, jak Orson Welles mohl v roce 1941 natáčet v Hollywoodu filmy, když se zbytek kluků, třeba i o deset let mladších, chystalo nebo už válčilo na nepřátelské linii tehdejší druhé světové. Nicméně je třeba uznat, že v daný moment byl na správném místě. Pátou hvězdu nedávám z čistě subjektivního pocitu, že ne vždy mě film na svoje léta dokázal udržet v zájmu, což film z tehdejší doby u mě obecně zvládá velice sporadicky... ()
Galerie (89)
Zajímavosti (142)
- Pro úvodní záběr na noční klub "El Rancho" byl použit rozložitelný neonový nápis, aby skrz něj mohla projet kamera. (džanik)
- Publikum, které naslouchá projevu Kanea (Orson Welles), bylo ve skutečnosti ”statickou fotografií”. Iluzi pohybu obstaraly stovky dírek, za kterými se míhalo světlo. (džanik)
- Americký filmový institut zařadil slovo "Rosebud" (Poupě) na 17. místo žebříčku "100 filmových hlášek" z roku 2005. (TheDude)
Reklama