Režie:
Orson WellesScénář:
Orson WellesHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Joseph Cotten, Dolores Costello, Anne Baxter, Tim Holt, Agnes Moorehead, Ray Collins, Erskine Sanford, Richard Bennett, Orson Welles (vypravěč), Nancy Gates (více)Obsahy(2)
Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams.
(oficiální text distributora)
Recenze (83)
Problém s filmy (či vlastně všemi uměleckými díly), o kterých víme, že byly nějak násilně narušeny a z jejich původního tvaru byl vytvořen tvar "pohodlnější" (dle názorů těch, jež tato umění financují), je ten, že v momentě, kdy toto zjistíme, nemůžeme se zbavit myšlenky, jak by celé dílo vypadalo, kdyby měl režisér skutečně volnou ruku, či jak vypadal jeho původní záměr - nejintenzivnější je to právě u Utrpení panny Orleánské, kdy byl zničen celý původní film, a právě u Ambersonů, kde byly zničeny Wellesem původně natočené a zařazené pasáže. A jak by to vypadalo? Která část by byla delší? Blahobyt nebo pád? Viděli bychom trpět mladého George, tak jako mu to přejeme po celý film? Oni si o to opravdu říkali - se svou vírou, že bohatství a sláva jsou věčné. A o jaké formální lahůdky jsme jistě přišli! Weles, který si zde hraje podobně jako v Občanu Kaneovi se i v těch zbylých čtyřiceti minutách musel, tak jako v celém snímku, vyřádit s mizanscénou (některé scény zde musí Greenaway milovat!), perspektivou, střihem, světlem. Celý ten film je lahůdka. Doufám, že při dalších projekcích už na nic z toho, co se ještě mohlo odehrát, nebudu myslet. ()
Orwellovu genialitu podtrhuje to, že i zmrzačený film s násilným závěrem, nedokáže film zbavit jeho zpočátku velmi ironickému a postupem děje čím dál zatrpklejšímu pohledu na vyšší společnost, kterou jen pdotrhuje orpavdu nádherná atmosferická kamera s prvotřídním užitím hloubky pole a náznakových scén. Kdoví, třeba by původní verze strčila do kapsy i nedostižného Kanea. ()
Další z vynikajících Wellesových filmů. Máme tu opět velmi dobře vystavěný příběh, tentokrát o pádu jedné bohaté rodiny. Charaktery a spory mezi nimi jsou skvěle napsány (nejspíše už díky knižní předloze), ale hlavně výborně zahrány. I samotná atmosféra snímku je výborná a Welles zde skvěle popsal tehdejší dobu. Jediné co mi vadilo, je občas trochu pomalejší tempo, díky kterému jsem někdy trochu nudil, i když mi bylo trochu jasné, že další strhujícího Kanea se asi nedočkám. I tak ale velmi dobré. Jestli si hodláte doplnit Wellesovu sbírku, tak po tomto filmu rozhodně sáhněte. ()
Tak jsem zase jednou po shlédnutí filmu v rozpacích. Skvělí Ambersonové by totiž MOHLI být velmi dobrý, ba vynikající film - ovšem za předpokladu, že by tento druhý snímek Orsona Wellese (a jeho nejoblíbenější) nevzali po dokončení do rukou producenti. Těm se zdál režisérský sestřih příliš zdlouhavý - a tak si pořídili vlastní, který posléze pustili do kin. A výsledek? Z plánované ságy o vzestupu a pádu rodiny boháčů na přelomu století zůstalo smutné torzo. Opravdu smutné - protože to, co zbylo, je fantastické. Nejenom skvělí herci (v čele se sympatickým Josephem Cottonem a rozmazleného milionářského synka hrajícím Timem Holtem), ale i fantastická Cortezova kamera, atmosférická Herrmannova hudba a samozřejmě experimentátorská režie Orsona Wellese - jsou všechny přítomné v tomto filmu, který místy díky výše zmíněné okolnosti takřka nedává smysl a jeho rytmus je naprosto nevyvážený. - Co se dá dělat. - A vzpomněl jsem si při těch scénách z milionářského života na to, co jednou napsal Fitzgerald: "Život to nebyl. Ale bylo to velkolepé." - Takový mohl být i tento film, chce se s povzdechem dodat. ()
Čiernobiela melodramatická adaptácia známeho románu má hneď niekoľko pozoruhodných bodov (po stránke príbehu), s ktorými, keďže som predlohu nečítal, sa tu stretávam po prvý krát. Ambersonovci sú vykreslení ako slávny, bohatý a arogantný rod, ktorí si udržuje odstup od plebsu, ktorým pohŕdajú a nepripúšťajú si ho k telu. Generačne predávaný odpor, prirodzená povýšenosť a nadradenosť sa prejavuje aj po vizuálnej stránke - honosné a okázalé sídlo bije do očí a akoby kričí - "My sme viac!". Dej je súbojom protikladných citovo zafarbených postojov jednotlivých postáv, spomedzi ktorých vyčnieva antagonista George, rozmaznaný, nevďačný, nepríjemný mladík, ktorý vedie neustály súboj s Eugenom Morganom, niekdajším nápadníkom svojej matky Isabelle. Aby toho nebolo dosť, je zamilovaný do Eugenovej dcéry Lucy, takže o dramatickosť je postarané. Zoškrtanie na 89 minútovú verziu však filmu značne uškodilo, pôsobí odľahčenejšie a tak trochu zosekane. čo je veľká škoda. Na druhú stranu je to stále kvalitný film, ktorý stojí za pozornosť. Záverečné titulky sú spravené veľmi zaujímavo. Celkovo výborný film z ranných 40. rokov, ktorému len chýba dlhšia stopáž a rozvinutejší príbeh. 80% ()
Galerie (109)
Zajímavosti (17)
- Sám Welles si přitom své 130minutové verze cenil víc než proslulého Občana Kanea (1941). (hippyman)
- Rezidence Ambersonových byla později použita ve filmu Cat People (1942) a Curse of the Cat People (1944). (Kulmon)
- Vystříhaný materiál byl bohužel zlikvidován, takže již není možné Wellesovu verzi zpětně zrekonstruovat. (hippyman)
Reklama